Gjennom tilskuddsordning for kollektiv kompetanseutvikling (tidligere dekomp) skal skolen utvikle sin praksis i partnerskap med universitet- og høyskoler. Samarbeidet mellom skoleeier, den enkelte skole og universitetet skal ta utgangspunkt i skolenes behov for å utvikle alle ansattes kompetanse. OsloMet bidrar med forskningsbasert kunnskap. I samhandling med praksisfeltet skal vi nå felles mål om bedre praksis i klasserommet. Erfaringer fra partnerskapene bidrar til å styrke vår lærerutdanning.
Hvordan kan OsloMet bidra?
OsloMet jobber i partnerskap mellom lærere i skolen og faglærere fra våre utdanninger. Partnerskapene skal være forankret i lærerfellesskapene på skolene og nettverkene vi samarbeider med. Det betyr at vi planlegger utviklingsarbeidene i nær dialog med skoleeiere, skoleledelse og lærerrepresentanter.
I samarbeid med skolen/skoleeier kan vi:
- vurdere kompetansebehov i skolen
- inngå langsiktig skolepartnerskap hvor vi sammen ser på praksisen i klasserommet og kobler erfaringene til forskning for å utvikle praksisen i felleskap
- lede lærende nettverk for faglærere i kommunen eller på tvers av skoleeiere.
Aktuelle temaer for partnerskap:
- styrking av språk og grunnleggende ferdigheter
- spesialpedagogikk og inkluderende praksis
- begynneropplæring
- mangfold, inkludering og flerspråklighet
- fellesskapende didaktikk og elevmedvirkning
- kunstig intelligens og kildekritikk, -skriveprosesser eller -vurdering
- En mer praktisk skole. Arbeid for motivasjon, mestring og læring
- estetiske læringsprosesser
- trygt og godt skolemiljø
- styrking av profesjonelle læringsfelleskap
Hvordan melder du behov?
Det er skoleeier som er ansvarlig for å melde behov for tilskudd til kompetanseutvikling i grunnskole. Behovet skal meldes i et samarbeid med universitet eller høyskole.
Ønsker dere å samarbeide med OsloMet? Ta kontakt med oss i god tid for en uforpliktende samtale før dere begynner arbeidet med behovsmeldingen.