Samarbeidet skal ta utgangspunkt i skolens behov for å utvikle kompetanse til alle sine ansatte. Vi bidrar med forskningsbasert kunnskap som i møte med praksisfeltet skal nå felles mål om bedre praksis i klasserommet som vil styrke den enkelte elev.
OsloMet jobber i DeKomp i gjensidige partnerskap mellom lærere i skolen og faglærere fra våre utdanninger. Partnerskapene skal være forankret i lærerfellesskapene på skolene og nettverkene vi samarbeider med. Det betyr at vi planlegger utviklingsarbeidsarbeidene i nær dialog med skoleeiere, skoleledelse og lærerrepresentanter.
Vi organiserer arbeidet hovedsakelig i to modeller:
- langsiktig skolepartnerskap
- lærende nettverk for faglærere
Eksempler på tema vi jobber med:
- implementering av fagfornyelsen
- begynneropplæring
- mangfold og inkludering
- flerspråklighet
- kritisk tenkning i et elevaktivt klasserom
- implementering av IKT i skolen
- grunnleggende ferdigheter
Statsforvalteren i Oslo og Viken: Midler 2022-2023 til desentralisert ordning for skole (statsforvalteren.no)