Tilskuddsordningen skal styrke langsiktig partnerskap om kompetanseutvikling mellom fag- og yrkesopplæringen og universiteter, høyskoler eller andre aktuelle samarbeidspartnere.
Tilskuddsordningen i fag- og yrkesopplæringen gir fylkeskommunen mulighet til selv å planlegge lokal kompetanseutvikling ut fra skoler og lærebedrifters lokale behov, og må ses som en del av Fagfornyelsen (udir.no).
Lokal kompetanseutvikling har et dobbelt formål. Partnerskapet skal bidra til kompetanseheving i fag- og yrkesopplæringen, og bringe erfaringsbasert kunnskap fra praksisfeltet tilbake til universiteter og høyskoler.
Partnerskapet innebærer at:
OsloMet har bred fag- og forskerkompetanse innen yrkesfag, og våre ansatte kombinerer forskningsbasert kunnskap med praksisnær undervisning og veiledning.
Les mer om hvordan tilskuddsordningen skal bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i videregående skoler, i fylkeskommuner og i lærebedrifter på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).
For å sikre forutsigbarhet bør bruken av midlene ha et langsiktig perspektiv. Det er opp til den enkelte skoleeier å vurdere hvordan midlene skal prioriteres og brukes ut fra lokale behov og forutsetninger. Tiltakene skal fremme kollektiv kompetanseutvikling, og skole- og arbeidsplassbaserte tiltak blir prioritert.
Tilskuddsmidlene kan brukes til
Målgrupper for kompetansetiltakene i tilskuddsordningen er:
Samarbeidsforum er sammensatt av representanter for aktørene i ordningen, og skal inkludere representanter for arbeidslivet, lærerorganisasjonene, yrkesopplæringsnemnda, private videregående skoler (godkjent etter friskoleloven § 2-1) og relevante tilbydere av kompetanseutvikling.
Arbeidet med lokal kompetanseutvikling skal forankres i partnerskap mellom skoleeier og tilbyder av kompetanseutvikling. Det er skolen eller lokale kompetansenettverk som sender behovsmelding til samarbeidsforum. Samarbeidsforum utvikler kompetanseutviklingsplan, disponeringplan for tilskuddsmidlene og prioriterer kompetanseutviklingstiltak.
Med utgangspunkt i Fagfornyelsen har Rogaland fylkeskommune i samarbeid med OsloMet, utarbeidet tiltak som bygger på behov i fagnettverk og skoler:
Skoler og fagnettverk kan også definere et selvvalgt tema ut fra dialog med OsloMet.
Bakgrunnen for tiltaket er endringen i fag- og timefordelingen i nye læreplaner på YF, der norskfaget er flyttet til Vg2. Tilbudet er utarbeidet i partnerskap mellom Oslo fylkeskommune og OsloMet, og er basert på de erfaringer OsloMet har gjort med utvikling av språklige veiledningsstrategier for elevenes språklige utfordringer i yrkesfagene. Tiltaket rettes direkte mot hvordan yrkesfaglærere kan bidra til elevenes språklige utvikling i den daglige undervisningen i yrkesfag.
Med utgangspunkt i Fagfornyelsen har Oslo fylkeskommune i partnerskap med OsloMet, utviklet tiltak som møter konkrete behov i den videregående skolen:
Fagfornyelsen for yrkesfag er en samling nettbaserte læringsressurser og nettverk for lærere og andre som ønsker å styrke og videreutvikle egen undervisningspraksis. Webinar, podcaster og videoer er utviklet i samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo kommune: