Elevperspektiver i skolebasert yrkesopplæring
Bidrag til læring
- «Du blir litt sånn selvsikker, og tenker at 'wow' noen vil faktisk sende bilen til oss!» Ungdomsbedrift som virkemiddel for en opplevd relevant skolehverdag (journals.oslomet.no)
- Digitale historiefortelling som kontekstuell læring i yrkesfaglig undervisning (unit.no)
- Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1 (journals.oslomet.no)
- From doing to learning: Students’ self-evaluation and reflective practices in VET (liu.se)
- How can students in vocational education be motivated to learn mathematics? (liu.se)
- Practice-based holistic STEM teaching in VET. Increasing students’ participation opportunities (journals.oslomet.no)
- Simulation-based training in transitions from school to workplace learning. A study of a social and healthcare programme (jornals.oslomet.no)
- Transfer of Learning in Swedish Technical Vocational Education: Student Experiences in the Energy and Industry Programmes (tandfonline.com)
Bærekrafterfaringer
Overgang ungdomsskole til videregående skole
Relasjoner
- «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav (idunn.no)
- ‘Før hatet jeg skolen... Nå synes jeg skolen er kjekt’. En kvalitativ studie av elevers erfaringer om trivsel i utvidet praksis (scup.com)
- How schools contribute to keeping students on track: Narratives from vulnerable students in vocational education and training (liu.se)
- Om betydningen av forventninger fra foreldre og lærere for sårbare elever: funn fra en kvalitativ studie på yrkesfag (idunn.no)
Relevans og sammenheng
- Meningsfulle sammenhenger - en intervjustudie av ulike aktørers perspektiv på koherens i fag- og yrkesopplæring (ntnuopen.ntnu.no)
- Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring: Et longitudinelt perspektiv (liu.se)
- Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring (oda.oslomet.no)
- The importance of relevance: Factors influencing upper secondary vocational students’ engagement in L2 English language teaching (tandfonline.com)
- Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1: To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning (journals.oslomet.no)
- Ämnesintegrering i yrkesautentisk miljö med team-undervisning som didaktisk metod (journals.oslomet.no)
Språk
- Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til (utdanningsforskning.no)
- Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen (journals.oslomet.no)
- The use of trade-related writing in upper secondary vocational education and training (tandfonline.com)
Yrkesvalg
Yrkesfaglig fordypning (YFF)
Andre tema
- Demokrati på erhvervsuddannelser med afsæt i social- og sundhedsuddannelser (liu.se)
- Hvem er herre over smaken? Unge kokkeelevers opplevelse av smak (utdanningogpraksis.no)
- Hvordan giver det mening at være ung på EUD? Hvordan unge under 25 år på erhvervsuddannelserne skaber mening i spændingsfeltet mellem skoledelen på grundforløbene og deres ungdomsliv (ceveu.dk, PDF)
Lærerperspektiver i skolebasert yrkesopplæring
Didaktikk og tilrettelegging for læring
- An exploration of teachers and trainers use of instruction practices and development of students interpersonal abilities in hospitality training: the Ugandan perspective (tandfonline.com)
- Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020 (utdanningogpraksis.no)
- Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv (journals.oslomet.no)
- Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting (utdanningsforskning.no)
- Entrepreneurship education practices in VET: The roles of the teacher and the local region (liu.se)
- How does it feel? An exploration of teaching perceptive sensoriality in hairdressing education (liu.se)
- Hvordan tilrettelegge for læring av yrkesteori? (liu.se)
- Identitetsskaping gjennom yrkesretting av fellesfaget matematikk på vg1 bygg- og anleggsfag i videregående skole (idunn.no)
- Improving Student Engagement in Online Courses through Interactive and User-Centered Course Design: Practical Strategies (scup.com)
- Praktisk yrkesopplæring på nett: En case-studie av yrkesfaglæreres undervisningspraksis under covid-19-pandemien (liu.se)
- Pædagogik og didaktik på erhvervsuddannelser med almene og erhvervsrelaterede perspektiver (journals.oslomet.no)
- Simulering i yrkesutbildning. Didaktiska samtal om simulatorstödd undervisning (journals.oslomet.no)
- Spegeln som resurs i hår- och makeupstylistklassrummet: Yrkesämnesundervisning på hantverksprogrammet (liu.se)
- Virtual welding: A didactic perspective (liu.se)
- Yrkesdidaktik utifrån industrilärares berättelser. En studie om yrkesundervisning och yrkeslärande i svenska yrkesgymnasieskolor (journals.oslomet.no)
- Yrkesdidaktiske tilnærminger til bruk av ePortfolio i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Helhet og sammenheng i et fireårig løp (journals.oslomet.no)
- Å lære i et simulert praksisfellesskap. Simulering som yrkesdidaktisk metode i medieproduksjon (journals.oslomet.no)
- Å tilrettelegge for elevenes yrkesinteresser: En surveystudie av yrkesfaglærernes kompetanse i yrkesdifferensiert opplæring (liu.se)
Digital kompetanse
- Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbasert praktikerforskning (liu.se)
- Frameworking vocational teachers’ digital competencies: An integrative literature review and synthesis (journals.oslomet.no)
- How do vocational teachers use technology? The role of perceived digital competence and perceived usefulness in technology use across different teaching profiles (springer.com)
- Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning (liu.se)
- Yrkesfaglæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i et spenningsfelt mellom skole og arbeidsliv. En studie av ePortfolioer og dokumentasjonssystem i bruk og utprøving (journals.oslomet.no)
Klasseledelse
Koherens mellom skole og arbeidslivet
- Approaching Sociomaterial Complexity in Vocational Didactics with a Sense of Coherence (journals.oslomet.no)
- Boundary processes in connection with students' workplace learning: Potentials for VET teachers' continuing professional development (liu.se)
- Creating continuity between school and workplace: VET teachers’ in-school work to overcome boundaries (tandfonline.com)
- Grensekryssing i yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet medieproduksjon og informasjonsteknologi. Yrkesdidaktiske muligheter og utfordringer (journals.oslomet.no)
- Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis? (liu.se)
Kompetanse og yrkesfaglærerrollen
- From Craftsman to Vocational Teacher: A Narrative Study of Tacit Knowledge and the Nexus between Complex Cultures (springer.com)
- Holistic professional competence, with life skills on the agenda (zenodo.org)
- Identifying teachers’ competencies in Finnish vocational education (researchgate.net)
- Important and achieved competence for Swedish vocational teachers: A survey with teachers and principals (liu.se)
- Maintaining Competence in the Initial Occupation: Activities among Vocational Teachers (springer.com)
- Vocational Teachers’ Craft Knowledge and Working-life Experiences in Building and Construction: a Narrative Study of Embodied and Tacit Learning (springer.com)
- Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram (journals.oslomet.no)
- Yrkesfaglæreres opplevelse av sin rolle i det psykiske helsearbeidet (scup.com)
Mangfold
- Elever med minoritetsbakgrunn i voksenopplæringen i helsearbeiderfaget
Yrkesdidaktikk i møte med elevenes læreforutsetninger relatert til faget yrkesfaglig fordypning (journals.oslomet.no) - Flerkulturalitet i opplæring av helsefagarbeidere (liu.se)
- Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (oda.oslomet.no)
Skolekultur og skoleutvikling
Språk og skriving
- ”Det är klart de vet vad uppgivenhet betyder”: Kommunikation och språk i vård- och omsorgsutbildning på komvux (liu.se)
- Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til (utdanningsforskning.no)
- Teachers’ Understanding and Enactment of Critical Literacy – A Lack of Unified Teaching Method (cogentoa.com)
- To kontekster - to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen (liu.se)
- Yrkesretting i norskfaget på yrkesfag – et krysspress mellom flere hensyn? (journals.oslomet.no)
Relasjonskompetanse
Trakassering av lærere
Vurdering
- Assessment decision-making in vocational education and training (phil.muni.cz)
- Reduced grading in assessment: A scoping review (sciencedirect.com)
- Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summative vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen. I: Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
- The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training (tandfonline.com)
Andre tema
- Nyanlända yrkeselevers livs- och studiesituation. Förståelse av lärarberättelser genom Foucault’s makt och motmakt (journals.oslomet.no)
- Teachers’ perceptions on relevant upper-secondary vocational graduate competencies and their development (liu.se)
- Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier? (liu.se)
Opplæring i arbeidslivet
Digitale verktøy
- Heldigital opplæring skal gi kompetanseløft og økt trygghet for mentorer (sykepleien.no)
- Implementation of digital tools in VET: Experienced support and technology acceptance (liu.se)
- Review of simulator training practices for industrial operators: How can individual simulator training be enabled? (sciencedirect.com)
Fag- og svenneprøve
Fagskole
Innovasjon og livslang læring
- Livslang læring – fra slagord til reform (idunn.no)
- Lifelong Learning Expanding Concepts and Practices. ISBN: 3631889925, 9783631889923
- Medarbeiderdrevet innovasjon (gyldendal.no)
Kjønn
- Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet (forskningogforandring.dk)
- Kjønnsdeling og kompetansebehov i framtidas arbeidsliv (idunn.no)
- Kjønnsdelte utdannings- og yrkesvalg. En kunnskapsoppsummering (brage.unit.no)
- «Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskap (idunn.no)
- Mannlige vernepleiere og deres yrkesvalg (scup.com)
- Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger: Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift? (brage.unit.no)
Lærlinger (i 2+2 løpet)
- Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme (liu.se)
- Elevers formande av arbetsplatsförlagt lärande i svensk gymnasial lärlingsutbildning (liu.se)
- Fagopplæring i bedrift 2019-2021(akademika.no)
- Finansiering av lærlinger. En diskusjon av styrker og svakheter ved ulike ordninger (fafo.no)
- From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway (liu.se)
- Grounded Theory Analysis of Work-based TVET and Intersectional Challenges Between Construction Workers (tidsskrift.dk)
- HELVYRD. Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv (skriftserien.oslomet.no)
- Identifying resilience promoting factors in vocational education and training: a longitudinal qualitative study in Norway (springeropen.com)
- Influence of Guidance on Occupational Image and Traineeship’s Satisfaction of Vocational Students (springer.com)
- Kompetansekartlegging i arbeidslivet: Erfaringer og behov (brage.unit.no, PDF)
- Kvalitet på lærepladsen: Opsamling og anbefalinger (ceveu.dk, PDF)
- Kvalitet på lærepladsen: Svar fra teknologi, byggeri og transportområdet (ceveu.dk, PDF)
- Kvalitet på lærepladsen: Vidensblik (ceveu.dk, PDF)
- Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET): The case of Norway (uni-hamburg.de)
- Multitasking og acting. Helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger (oda.oslomet.no)
- Sense of coherence among apprentices in vocational education and training in Norway: Exploring general resistance resources in work-based learning (uni-hamburg.de)
- Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste (liu.se)
- Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency (uni-hamburg.de)
- Viden fra forskning i læring på lærepladser. En forskningsopsamling på baggrund af et systematisk internationalt litteraturstudie (ucviden.dk)
- Workplace Learning Environment and Participation in Work Communities: A Qualitative Comparison of Stayers’ and Leavers’ Perceptions and Experiences (springer.com)
- Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: How Students and Apprentices Express their Professional Competences (springer.com)
- Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere (journals.oslomet.no)
Opplæring på arbeidsplassen
- Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance (liu.se)
- Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet (fagbladet2.com)
- How do workplace educators assess student performance at the workplace? A qualitative systematic review (springer.com)
- Hvordan skabes det gode oplæringsmiljø? En kvalitativ analyse af oplæring på lærepladsen på tekniske og merkantile uddannelser (ceveu.dk, PDF)
- ”Men nu fick man planera om och i den planeringen fick jag vara med!” Verksamhetsförlagt lärande i yrkeslärarutbildningen när undervisningen går över till distans (liu.se)
- The Role of Attending Workplace Learning Practices in Career Paths of Career Specialists (springer.com)
Samarbeid mellom skole og arbeidsliv
- Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid – #Læringslivet som et eksempel på et symbiotisk læringssystem (oda.oslomet.no)
- Organisatoriske særtrekk i samordningen mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen: Empirisk belysning gjennom en norsk casestudie (liu.se)
- Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen (journals.oslomet.no)
- Practices and strategies for enhancing learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces (springeropen.com)
- Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring: erfaringer og grep fra samarbeid (ideas2evidence.com)
- Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen (journals.oslomet.no)
- Tuffa bud. Apl-uppgifters betydelse för utveckling av yrkeskunnande (journals.oslomet.no)
- Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen (liu.se)
- Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev (journals.oslomet.no)
Samarbeid mellom UH-sektoren og arbeidsliv
Vg3 i skole
Voksenopplæring (fagbrev på arbeidsplassen, modulstrukturert yrkesopplæring, lærekandidater)
- Arbeidsinkludering som en vei til varig arbeidslivstilknytning og et verdig voksenliv: Hvordan metoder for arbeidsinkludering kan brukes i opplæringen av lærekandidater (liu.se)
- Being someone or doing something: How students in municipal adult education view their future vocation (liu.se)
- Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport (brage.unit.no)
- Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. Erfaringer og grep fra samarbeid (imdi.no)
Yrkesfaglig fordypning
Yrkesfaglærerutdanning
Didaktikk, innhold og læringsaktiviteter
- Arbeid med bachelor- og masteroppgåver i lærarutdanningane (regjeringen.no)
- Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity (sagepub.com)
- Bærekraft i yrkesfaglærerutdanninger: Et vitenskapsteoretisk bidrag til integrering av bærekraft som tverrfaglig tema (journals.oslomet.no)
- Exploring recontextualization of didactic ability and vocational teacher students’ professional learning through video analysis (liu.se)
- FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse? (utdanningogpraksis.no)
- Integrering av tverrfaglige temaer i fag- og yrkesopplæringen: Folkehelse og livsmestring – Demokrati og medborgerskap – Bærekraftig utvikling (skriftserien.oslomet.no)
- Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse. Erfaringer fra studier ved Yrkesfaglærer-utdanningen, OsloMet – storbyuniversitetet (journals.oslomet.no)
- Profesjonsretting og studentaktivitet (journals.oslomet.no)
- Roles of science and research in vocational teacher preparation: A case study from a Norwegian VET teacher programme (liu.se)
- Simulering som pedagogisk metode i lærerutdanning (journals.oslomet.no)
- Skoleovertakelse som didaktisk metode i lærerutdanningen (scup.com)
- Skoleovertakelse som praksisform. Et pedagogisk eksperiment i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (journals.oslomet.no)
- Yrkeslärarutbildares konceptualisering och gestaltning av yrkesdidaktik i yrkeslärarutbildningen (journals.oslomet.no)
Historiske perspektiver på yrkesfaglærerutdanning
Kompetanse og kvalifisering
- 21st century skills in technical vocational teacher education (ateeannual2023.elte.hu)
- Handbook of Technical and Vocational Teacher Professional Development in the Digital Age (springer.com)
- FoU i lektorkvalificering og dets betydning for undervisning (journals.oslomet.no)
- Nye krav til de pædagogiske kompetencer: Erfaringer med lærere fra de erhvervsrettede institutioners deltagelse i diplomuddannelsen i erhvervspædagogik (eva.dk)
- Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway (uni-hamburg.de)
- Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket? (journals.uio.no)
- Utvikling av profesjonskompetanse: Estetiske læreprosesser i yrkesfaglærerutdanning (liu.se)
- Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram (journals.oslomet.no)
Lærerspesialistordningen
Organisering av yrkesfaglærerutdanning
- Analysing the Interplay Between Institutional-Based and Workplace Learning (journals.oslomet.no)
- Collaboration Between Educational Institutions and the Practical Field in Teacher Education-Epistemological Perspectives in a Project Aiming to Enhance Relevance in Vocational Teacher Education Through the Development of Teacher Education Schools (wiserpub.com)
- Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik. Et afsæt for udvikling af praksis (journals.oslomet.no)
- Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen (journals.oslomet.no)
- Exploring vocational teacher preparation in Norway: A study of dimensions and differences in vocational teacher learning (tandfonline.com)
- Five years with vocational teacher education online (lui.se)
- Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanningen: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter (liu.se)
- Learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces: Barriers and contradictions (liu.se)
- Ramfaktorernas inverkan på (yrkes)lärarutbildares undervisningsarbete. En berättelsestudie inom korta lärarutbildningar vid ett svenskt universitet (journals.oslomet.no)
- The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education (uni-hamburg.de)
Perspektiver på pedagogisk praksis i yrkesfaglærerutdanningen
- Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter. Mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene (journals.oslomet.no)
- Undervisning og undervisningspraksis i yrkesfaglærerutdanning. Yrkesfaglærerstudenters og praksislæreres perspektiv på lærerutdanning for og i praksis (journals.oslomet.no)
- Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole (oda.oslomet.no)
- Yrkesfaglærerstudenter i pedagogisk praksis: et vellykket samhandlingskonsept? (Kapittel 31 i «Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori») (cdforskning.no)
- Å fylle på den yrkesdidaktiske «verktøykassa». En studie av yrkesfaglærerstudenters kompetanseutvikling på tvers av campusundervisning og skolepraksis (journals.oslomet.no)
Profesjonalitet, overganger og studentidentitet
- A holistic student-centred guidance framework supports Finnish vocational education and training students in building competence identity (liu.se)
- From vocational worker to vocational teacher: A study of identity transition and loss (tandfonline.com)
- Institutionalisation of validation and the transformation of vocational knowledge - the case of admission into the vocational teacher education in Sweden (tandfonline.com)
- Overgangen fra fagarbeider til yrkesfaglærer. Yrkesfaglærerutdanning som overgangsarena fra ett yrke til et annet (skriftserien.oslomet.no)
- Professionsutveckling inom lärarutbildning: (Yrkes)lärarstudenters beskrivningar (journals.oslomet.no)
- Samarbeid og lærerprofesjonalitet (liu.se)
- Som å ta av seg verktøybeltet: Kontraster og metaforer i overgangen fra fagarbeid til yrkesfaglærerutdanning (oda.oslomet.no)
Språk og skriving i yrkesfaglærerutdanningen
Videreutdanning og livslang læring
- Bridging Troubled waters: Expansive lifelong learning by adult master's students with vocational backgrounds. I: Lifelong Learning. Expanding Concepts and Practices (peterlang.com)
- Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet (brage.unit.no)
- Examination as knowledge development: A case study from vocational education and training (liu.se)
- Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere (brage.unit.no)
- Vocational teachers' professional development in assessment for learning (liu.se)
Yrkesfaglærerstudenters studiefaringer
- Between Trust and Ambivalence: How Does Trainee Teachers’ Perception of the Relationship With Their Mentors Explain How Trainee Teachers Experience Their Work? (springer.com)
- Nye yrkesfaglærerstudenter og betydningen av læringsfellesskap - "Det er bare å holde ut, det blir bedre". I: Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
- Nyutdannede yrkesfaglærere: Hvordan vurderer de studiet sammenlignet med andre lærerstudenter? I: Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
- Potentials and Limitations of MOOCs in Vocational Teacher Education Postgraduate Vocational Students’ Perspectives (journals.oslomet.no)
- Yrkesfaglig praksis i bachelorutdanningen for yrkesfaglærere: En kartlegging av studentenes erfaringer (liu.se)
Yrkespedagogikk for høyere yrkesfaglig utdanning
Inkludering i skole og arbeidsliv
Autisme
- A Systematic Literature Review of Interventions to Improve Work-Related Social Skills of Individuals With Autism Spectrum Disorder (allenpress.com)
- Exploring the Use of Virtual Characters (Avatars), Live Animation, and Augmented Reality to Teach Social Skills to Individuals with Autism (mdpi.com)
- For a real job? Views on the teaching of competence in working life by students with Autism Spectrum Disorder (ASD) (liu.se)
Begrepet inkludering
- Finnish VET representatives’ interpretations of inclusion (liu.se)
- I gränslandet mellan yrkesdidaktik och special-pedagogik. Specialyrkesdidaktiska lärdomar från finländsk yrkesutbildning (journals.oslomet.no)
- Röster i och bortom talande. Yrkeselevers erfarenheter av särskilt stöd i Sverige (journals.oslomet.no)
Mental helse
Redusere fravær og frafall
- A chance lost in the prevention of school dropout? Teacher–student relationships mediate the effect of mental health problems on noncompletion of upper–secondary school (tandfonline.com)
- A place to belong: student–adult relationship-building activities in a transitional school year program (tandfonline.com)
- Challenges and Risk Factors of Early Leaving from IVET: Perceptions of Students and Schools´ Staff (springer.com)
- Fra utenforskap til innenforskap med Skole på Byggeplass (journals.oslomet.no)
- Frafald, fastholdelse og gennemførsel på erhvervsutdannelserne. Et reviewstudie af, hvad vi i en dansk kontekst ved om frafald, fastholdelse og gennemførsel af unge elever på erhvervsuddannelser fra 2011 til 2023 (aau.dk)
- Meningsfuldhed for elever på erhvervsutdannelserne. Et pilotprojekt som del af forskningsprojektet ’Skabelse og oplevelse af meningsfuldhed i overgang fra skole til oplæring’ (ceveu.dk, PDF)
- Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær? (brage.unit.no)
- Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training (tandfonline.com)
- Reengaging in their future: Students’ experiences of preparedness for education and training after attending a transitional school year (journals.oslomet.no)
- Ud- og indslusningsaktiteter i overgang fra skole til oplæring. En undersøgelse af erhvervsskolernes udslusnings- og oplæringsstedernes indslusningsaktiviteter i overgangen fra skole til første oplæringsperiode (ceveu.dk, PDF)
- Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland (uni-hamburg.de)
- The vocational teacher, an inventor in special needs education: A study on Swedish vocational programmes (liu.se)
- VET Teachers’ and Schools’ Capacities to Tackle the Challenges of Vulnerable Students in the Baltic Countries and Norway (vdu.lt)
Språkopplæring
Utviklingshemming og inkludering i skole og arbeidsliv
- Arbeidstakere i varig tilrettelagt arbeid (VTA): En dokumentanalyse av arbeidsinkluderingsbedrifters mål og planer for læring (liu.se)
- Belonging in Education, Research and Communities - a book review on the anthology: Belonging for people with Profound Intellectual and Multiple Disabilities: Pushing the Boundaries for Inclusion (researchgate.net)
- Characteristics of Workplaces and Employers That Embrace Cognitive Diversity on the Work Floor (allenpress.com)
- Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development (mdpi.com)
- Children With Developmental Language Disorder Have Lower Quality of Life Than Children With Typical Development and Children With Cochlear Implants (asha.org)
- Considering the boundaries of intellectual disability: Using philosophy of science to make sense of borderline cases (tandfonline.com)
- Doing and Talking: People with Intellectual Disabilities’ Handling of Challenges of Remote Communication (tandfonline.com)
- Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility (journals.sagepub.com)
- Employment for persons with intellectual disability in the Nordic countries: A scoping review (wiley.com)
- Employment Opportunities for People with Intellectual Disabilities (springer.com)
- Inclusive educational and vocational predictors of postsecondary education for youth with intellectual and developmental disabilities (tandfonline.com)
- Jobbklar med utviklingshemming - Praktisk hjelp til å lykkes (universitetsforlaget.no)
- Motivation for employment in Norwegian adults with mild intellectual disability: The role of competence, autonomy, and relatedness (sjdr.se)
- Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life (tandfonline.com)
- Recruitment and work arrangements for employees with intellectual disability in competitive employment (wiley.com)
- School-to-work Transitions for Students with Intellectual Disabilities: Teachers' Perceptions and Experiences of a Recent Workplace-Based Reform in Sweden (allenpress.com)
- Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis (mdpi.com)
- The emerging promise of touchscreen devices for individuals with intellectual disabilities (mdpi.com)
- Which success factors do young adults with mild intellectual disability highlight in their school-work transition? (tandfonline.com)
- Work Inclusion for People with Intellectual Disabilities in Three Nordic Countries: The Current Policy and Challenges (sjdr.se)
- Work Opportunities and Workplace Characteristics for Employees with Intellectual Disability in the Norwegian Labour Market (tandfonline.com)
Forskningsmetode i fag- og yrkesopplæring
Aksjonsforskning
- Aksjonsforskning i Norge: Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster (cdforskning.no)
- Are action researchers mixed up? Reviewing and revising basic assumptions, concepts, and terminology in and by means of action research (budrich-journals.de)
- Why Does Action Research Need To Intervene And Change Things? (budrich-journals.de)
Etikk i forskning
- Anonymisering av kvalitative data: utfordringer og eksempler fra skole- og utdanningsforskningen (scup.com)
- Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants (journals.sagepub.com)
- Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed? (journals.sagepub.com)
- The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants (sagepub.com)
Forskning og overføring til praksisfeltet
- Developing of knowledge in practice-based research: Research circles as an example (liu.se)
- Forsker-praktiker-samarbejde som et ligeværdigt videns- og læringsrum: Et didaktisk anliggende (liu.se)
- Forskning og bruk av forskning i fag- og yrkesopplæringen (utdanningsnytt.no)
- Livshistorier i omsorgsarbeid. Utfordringer og muligheter ved bruk av livshistoriedokumentasjon på sykehjem (journals.oslomet.no)
- Möjligheter och begränsningar vid samverkan om undervisningsnära skolutveckling och forskning i yrkesutbildning (liu.se)
Klasseromsforskning
Utdanningsforskning
Annet
- A Semi-Structured Approach to Photo Elicitation Methodology for Research Participants With Intellectual Disability (sagepub.com)
- Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy (journals.oslomet.no)
- Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene (universitetsforlaget.no)
- Facilitating non-tokenistic user involvement in research (biomedcentral.com)
Organisering av fag- og yrkesopplæring
Fagfornyelsen og LK20
- Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet (journals.oslomet.no)
- En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer (journals.oslomet.no)
- Fagfornyelsen 500 dager etter – Erfaringer fra restaurant- og matfag (oda.oslomet.no)
- Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen (journals.oslomet.no)
- Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag (brage.unit.no)
- Rapport: Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1 (brage.unit.no)
- Rapport: Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 (brage.unit.no)
Fag- og yrkesopplæring for voksne
- Fag- og yrkesopplæring på voksnes premisser. Sluttrapport fra følgeevaluering av forsøk med modulstrukturert fag- og yrkesopplæring (ideas2evidence.com)
- Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport (brage.unit.no)
- Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring. Evaluering etter fire år med forsøk (nb.no)
Forskning på fag- og yrkesopplæring
- Four Decades Research on Higher Vocational Education: A Bibliometric Review (uad.ac.id)
- Norwegian VET and the ascent and decline of social democracy 1945-2015. I Vocational Education in the Nordic Countries: The Historical Evolution (routledge.com)
- Yrkesopplæring (gyldendal.no)
Framtidsscenarier for fag- og yrkesopplæring
- Crossing the Line: Current and Future Challenges in Youth Mobility (springer.com)
- Fremtidens kompetansebehov i frisørfag. Sammenheng mellom nasjonale føringer og frisørbransjens uttrykte kompetansebehov (utdanningogpraksis.no)
- Læring i teknologifag. Opplæringen for yrker innenfor industriteknologi for å møte kravene til det 21. århundrets arbeidsliv og kompetansebehov (journals.oslomet.no)
- Predicting the Future Competence Needs in Working Life: Didactical Implications for VET (uni-hamburg.de)
- The 4th industrial revolution – its impact on vocational skills (tandfonline.com)
- Yrkesutdanningenes framtid i Norge – Fremtidsbilder 2035 (sryogfagligerad.no, PDF)
Komparative studier
- Balancing the Esteem of Vocational Education and Social Inclusion in Four Nordic Countries. In Vocational Education in the Nordic Countries. Learning from Diversity (routledge.com)
- Developing two-year Apprenticeships in Norway and Switzerland (springer.com)
- Training agencies as intermediary organisations in apprentice training in Norway and Switzerland: general purpose or niche production tools? (tandfonline.com)
- Transitions from vocational education to employment in the Nordic countries. I Vocational education in the Nordic countries: Learning from diversity (fafo.no)
- Vocational education in the Nordic countries: Learning from diversity (routledge.com)
Kvalitet og relevans i fag- og yrkesopplæringen
- How can collaboration between schools and workplaces contribute to relevant vocational education? Results of an action research project in the school-based part of Norwegian vocational education and training (springer.com)
- Norwegian higher vocational education: Between academic drift and labour market relevance (liu.se)
- Relevans i fag- og yrkesopplæringen: Utvikling og analyse av en fagarbeiderundersøkelse og en arbeidsgiverundersøkelse (brage.unit.no)
- Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020 (brage.unit.no)
- The Methods for Improving Vocational Education and Training in Modern Conditions (articlegateway.com)
- The quality and standing of school-based Norwegian VET (tandfonline.com)
- The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves Current Concerns and Strategies For Enhancing That Standing (springer.com)
- Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor (journals.oslomet.no)
Læreplaner i yrkesopplæring
- Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden? (journals.oslomet.no)
- Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan (journals.oslomet.no)
- Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter (journals.oslomet.no)
Praksisbrevordning
Ulike modeller for yrkesopplæring
- "Det er mange veier til Rom ..." Evaluering av Steigenmodellen - en opplæringsmodell for yrkesfag (brage.unit.no)
- Development of Vocational Skills Through Integration of Practical Training Periods in School Based Vocational Education in Norway. In Integration of Vocational Education and Training Experiences: Purposes, practices and principles (springer.com)
- ePortfolios as hybrid learning arenas in vocational education and training. In Integration of vocational education and training experiences: Purposes, practices and principles (springer.com)
- Evaluering av ny kompetansemodell Temanotat 2: Desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag - utfordringer og muligheter (oda.oslomet.no)
- Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport (fafo.no)
- Gamification and Game Based Learning for Vocational Education and Training: A Systematic Literature Review (springer.com)
- Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer (brage.unit.no)
- Models of Introduction of Dual Professional Education (sciedupress.com)
- Rapport: Evaluering av ny kompetansemodell. Utfordringer og muligheter i desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag (oda.oslomet.no)
Vurdering i fag- og yrkesopplæring
- Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført (utdanningsforskning.no)
- Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver (brage.unit.no)
- Yrkesfaglig vurderingspolicy. Gjenstridige problemer og motstridende forventninger (journals.oslomet.no)
- Å vurdere yrkeskompetanse. Hva er yrkeskompetanse og hvordan kan den vurderes? (liu.se)
Yrkesopplæring i andre land
Annet
- Bridging gaps in vocational education and training systems in Norway (tandfonline.com)
- Fafo. Temanotat 6: Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen (fafo.no)
- Introducing the object of learning in interaction: vocational teaching and learning in a plumbing workshop session (tandfonline.com)
- Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen (journals.oslomet.no)
- Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor (journals.oslomet.no)
- Uddannelse til ældrepleje: Et scoping review af læring i dansk social- og sundhedsuddannelse (liu.se)
- What constitutes a conducive learning environment in VET? (liu.se)
- When do prevocational programs ease the transition to vocational education and training? (springer.com)
- Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag (universitetsforlaget.no)
Andre tema
Akademisk drift i yrkesopplæring
- Academic drift and metabolic alienation in vocational education (liu.se)
- Academic drift of technical VET teacher education in Germany, Sweden, and other Nordic countries (liu.se)
- Academisation and academic drift of vocational education and training (editorial) (liu.se)
- Avoiding tracking? Vocational students who take the supplementary programme for university admission (liu.se)
- Countering academisation of VET through local collaboration: A situational analysis from Western Norway (liu.se)
- The unmet potential of higher education graduates as boundary crossers to vocational education and training (liu.se)
- Two waves of academisation of VET in Switzerland: Threat or way forward? (liu.se)
- Vocational education in the academic drift or arrogance of academia in front of planetary crisis (liu.se)
Pandemi og tilpasninger
Andre tema
- A PRIDE-theory-based analysis of a positive learning environment in a Finnish vocational education and training (VET) institution (liu.se)
- Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen med elevenes klimaopprør som utgangspunkt (idunn.no)
- Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study (tandfonline.com)
- Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver (utdanningsforskning.no)
- Den vanskelige deltidsknuten – en særnorsk utfordring som rammer unge helsefagarbeidere (fagbladet.no)
- Det er noe med den personlige egnetheten. Arbeidsgiveres vurderinger av uformelle kompetanser og deres betydning for ansettelser innen helse- og sosialfeltet (scup.com)
- En utdanning til randsonen? Barne- og ungdomsarbeiderfagets plass i arbeidslivet (scup.com)
- Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjons-samarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift (liu.se)
- Expansive conceptualisation of the impact of continuous learning programmes: An analysis of research-based workshops in higher vocational education and training (liu.se)
- Fagarbeideres og fagopplæringens betydning for innovasjon (fafo.no)
- Fagopplæring og fordeling (scup.com)
- Forskningens betydning for demokratisering av samfunn og kultur – radikal reformisme gjennom aksjonsforskning, organisasjonslæring og demokrati (forskningogforandring.dk)
- “Fractional” Vocational Working and Learning in Project Teams: “Project Assemblage” as a Unit of Analysis? (springer.com)
- HØFY-studentenes ressurser og kompetanse i møte med Bachelorstudiet i byggeplassledelse (journals.oslomet.no)
- Immeasurability loss? An analysis of the impacts of accountability measures on counselling within VET (liu.se)
- Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere (journals.oslomet.no)
- Lärande om användning av verktyg i yrkesämnesundervisning. Klassrumsobservationer av lärar-elevinteraktion (journals.oslomet.no)
- Medeier eller høringsinstans? Yrkesopplæringsnemndas innflytelse på fagopplæringen (fafo.no)
- Mesterbrevets rolle i arbeidslivet og kunnskapssamfunnet (fafo.no)
- Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen (idunn.no)
- Multistable Technologies and Pedagogy for Resilience: A Postphenomenological Case Study of Learning by 3D printing (oda.oslomet.no)
- Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway (ntnu.no)
- Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift (journals.oslomet.no)
- The importance of vocational education institutions in manufacturing regions: adding content to a broad definition of regional innovation systems (tandfonline.com)
- Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen - temanotat (fafo.no)
- Variasjoner i elevers subjektive erfaring av å ta utdannings- og yrkesvalg i 10. klasse i ungdomsskolen (idunn.no)
- Yrkesdidaktikk 2.0 (utdanningsforskning.no)
- Yrkespedagogiske perspektiver (gyldendal.no)
- Yrkesstolthet og frafall i kokkeyrket (journals.oslomet.no)