-
Elevperspektiver i skolebasert yrkesopplæring
- Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring (oda.oslomet.no)
- Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1 (journals.oslomet.no)
- På väg mot industrikarriärer i Sverige. En narrativ studie av elevers val av industriteknikprogrammet (doi.org)
- Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring: Et longitudinelt perspektiv (doi.org)
- Demokrati på erhvervsuddannelser med afsæt i social- og sundhedsuddannelser (doi.org)
- How can students in vocational education be motivated to learn mathematics? (doi.org)
- «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav (idunn.no)
- How schools contribute to keeping students on track: Narratives from vulnerable students in vocational education and training (liu.se)
- Om betydningen av forventninger fra foreldre og lærere for sårbare elever: funn fra en kvalitativ studie på yrkesfag (doi.org)
-
Lærerperspektiver i skolebasert yrkesopplæring
- Virtual welding: A didactic perspective (liu.se)
- Skolens evne til å ivareta krenkede lærere (oda.oslomet.no)
- An exploration of teachers and trainers use of instruction practices and development of students interpersonal abilities in hospitality training: the Ugandan perspective (doi.org)
- Improving Student Engagement in Online Courses through Interactive and User-Centered Course Design: Practical Strategies (doi.org)
- Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis? (doi.org)
- Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbasert praktikerforskning (doi.org)
- En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer (doi.org)
- Frameworking vocational teachers’ digital competencies: An integrative literature review and synthesis (doi.org)
- Hvordan tilrettelegge for læring av yrkesteori? (doi.org)
- Praktisk yrkesopplæring på nett: En case-studie av yrkesfaglæreres undervisningspraksis under covid-19-pandemien (liu.se)
- Vocational Teachers’ Craft Knowledge and Working-life Experiences in Building and Construction: a Narrative Study of Embodied and Tacit Learning (springer.com)
- Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020 (utdanningogpraksis.no)
- Velferdsteknologi i helse- og oppvekstyrker: Digitalt kompetansebehov i yrkesfaglig utdanning (liu.se)
- Yrkesfaglærerens paradoks: Utdanne til fagarbeid eller videre studier? (liu.se)
- Exploring vocational teacher preparation in Norway: a study of dimensions and differences in vocational teacher learning (tandfonline.com)
- The vocational teacher, an inventor in special needs education: A study on Swedish vocational programmes (doi.org)
- Simulering i yrkesutbildning. Didaktiska samtal om simulatorstödd undervisning (doi.org)
- Nyanlända yrkeselevers livs- och studiesituation. Förståelse av lärarberättelser genom Foucault’s makt och motmakt (doi.org)
- Å tilrettelegge for elevenes yrkesinteresser: En surveystudie av yrkesfaglærernes kompetanse i yrkesdifferensiert opplæring (doi.org)
- Teachers’ perceptions on relevant upper-secondary vocational graduate competencies and their development (doi.org)
- Entrepreneurship education practices in VET: The roles of the teacher and the local region (doi.org)
- Important and achieved competence for Swedish vocational teachers: A survey with teachers and principals (doi.org)
- One size fits nobody: En casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanse-utviklingsarbeid i videregående skole (doi.org)
- ”Det är klart de vet vad uppgivenhet betyder”: Kommunikation och språk i vård- och omsorgsutbildning på komvux (doi.org)
-
Lærlinger og arbeidsliv
- Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere (doi.org)
- Bedriftenes perspektiver og behov når elevene er i yrkesfaglig praksis (doi.org)
- Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET): The case of Norway (uni-hamburg.de)
- Review of simulator training practices for industrial operators: How can individual simulator training be enabled? (doi.org)
- Facilitating non-tokenistic user involvement in research (biomedcentral.com)
- Den vanskelige deltidsknuten – en særnorsk utfordring som rammer unge helsefagarbeidere (fagbladet.no)
- Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme (liu.se)
- Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere (doi.org)
- Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden? (doi.org)
- Helsefagarbeideren, yrkesfaglæreren og det tredelte klasserommet (fagbladet2.com)
- Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen (liu.se)
- Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency (uni-hamburg.de)
- Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen (doi.org)
- Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen (doi.org)
- Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste (doi.org)
- Heldigital opplæring skal gi kompetanseløft og økt trygghet for mentorer (doi.org)
- Organisatoriske særtrekk i samordningen mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen: Empirisk belysning gjennom en norsk casestudie (doi.org)
- Multitasking og acting. Helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger (oda.oslomet.no)
- Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen (journals.oslomet.no)
- Practices and strategies for enhancing learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces (springeropen.com)
- Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: How Students and Apprentices Express their Professional Competences (springer.com)
- Grounded Theory Analysis of Work-based TVET and Intersectional Challenges Between Construction Workers (tidsskrift.dk)
- Collaborative problem solving: A pedagogy for workplace relevance (doi.org)
- Being someone or doing something: How students in municipal adult education view their future vocation (doi.org)
- Elevers formande av arbetsplatsförlagt lärande i svensk gymnasial lärlingsutbildning (doi.org)
- Ligga steget före: Barnskötares yrkesomdöme åskådliggjort genom bedömningshandlingar (doi.org)
- ”Men nu fick man planera om och i den planeringen fick jag vara med!” Verksamhetsförlagt lärande i yrkeslärarutbildningen när undervisningen går över till distans (doi.org)
- Identifying resilience promoting factors in vocational education and training: a longitudinal qualitative study in Norway (doi.org)
- Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev (doi.org)
-
Yrkesfaglærerutdanning
- Developing Teachers’ Digital Competence: Approaches for Art and Design Teacher Educators in Uganda (handle.net)
- The Dilemma of Teaching with Digital Technologies in Developing Countries: Experiences of Art and Design Teacher Educators in Uganda (duo.uio.no)
- Analysing the Interplay Between Institutional-Based and Workplace Learning (doi.org)
- Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram (doi.org)
- Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter. Mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene (doi.org)
- Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity (sagepub.com)
- Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse. Erfaringer fra studier ved Yrkesfaglærer-utdanningen, OsloMet – storbyuniversitetet (journals.oslomet.no)
- Undervisning og undervisningspraksis i yrkesfaglærerutdanning. Yrkesfaglærerstudenters og praksislæreres perspektiv på lærerutdanning for og i praksis (journals.oslomet.no)
- The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education (doi.org)
- Kjønn på dagsordenen: Et ikke-tema i yrkesfaglærerutdanningene? (journals.oslomet.no)
- Arbeid med skriving i yrkesfaglærerutdanningen (journals.uio.no)
- Five years with vocational teacher education online (lui.se)
- Bærekraft i yrkesfaglærerutdanninger: Et vitenskapsteoretisk bidrag til integrering av bærekraft som tverrfaglig tema (doi.org)
- Multistable Technologies and Pedagogy for Resilience: A Postphenomenological Case Study of Learning by 3D printing (handle.net)
- Predicting the future competence needs in working life: Didactical implications for VET in Norway (uni-hamburg.de)
- Learning through collaboration between vocational teacher training institutions and workplaces: Barriers and contradictions (doi.org)
- Flerkulturalitet i opplæring av helsefagarbeidere (doi.org)
- Å tilrettelegge for elevenes yrkesinteresser: En surveystudie av yrkesfaglærernes kompetanse i yrkesdifferensiert opplæring (doi.org)
- Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket? (doi.org)
- To kontekster - to skrivepraksiser? Skriving i skole og bedrift i fag- og yrkesopplæringen (doi.org)
- Simulering som pedagogisk metode i lærerutdanning (doi.org)
- Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik. Et afsæt for udvikling af praksis (doi.org)
- Ramfaktorernas inverkan på (yrkes)lärarutbildares undervisningsarbete. En berättelsestudie inom korta lärarutbildningar vid ett svenskt universitet (doi.org)
- Utvikling av profesjonskompetanse: Estetiske læreprosesser i yrkesfaglærerutdanning (doi.org)
- Samarbeid og lærerprofesjonalitet (doi.org)
-
Inkludering i skole og arbeidsliv
- Motivation for employment in Norwegian adults with mild intellectual disability: The role of competence, autonomy, and relatedness (sjdr.se)
- The advantages of jointly considering first and second language vocabulary skills among emergent bilingual children (tandfonline.com)
- Exploring the Use of Virtual Characters (Avatars), Live Animation, and Augmented Reality to Teach Social Skills to Individuals with Autism (mdpi.com)
- The emerging promise of touchscreen devices for individuals with intellectual disabilities (mdpi.com)
- Reengaging in their future: Students’ experiences of preparedness for education and training after attending a transitional school year (doi.org)
- Teachers’ experiences of school-based support in their work with shy students (doi.org)
- Employer willingness to hire people with intellectual disability: The influence of employer experience, perception of work, and social responsibility (doi.org)
- Work Opportunities and Workplace Characteristics for Employees with Intellectual Disability in the Norwegian Labour Market (doi.org)
- Which success factors do young adults with mild intellectual disability highlight in their school-work transition? (doi.org)
- Recruitment and work arrangements for employees with intellectual disability in competitive employment (doi.org)
- Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet - En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre (doi.org)
- Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training (doi.org)
- Norwegian teachers’ efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life (doi.org)
- Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study (doi.org)
- Caregivers’ Experiences with School–Work Transitions for Their Children with Disorders of Intellectual Development (doi.org)
- Children With Developmental Language Disorder Have Lower Quality of Life Than Children With Typical Development and Children With Cochlear Implants (doi.org)
- A place to belong: student–adult relationship-building activities in a transitional school year program (tandfonline.com)
- Considering the boundaries of intellectual disability: Using philosophy of science to make sense of borderline cases (tandfonline.com)
- Belonging in Education, Research and Communities - a book review on the anthology: Belonging for people with Profound Intellectual and Multiple Disabilities: Pushing the Boundaries for Inclusion (researchgate.net)
- Doing and Talking: People with Intellectual Disabilities’ Handling of Challenges of Remote Communication (tandfonline.com)
- A Semi-Structured Approach to Photo Elicitation Methodology for Research Participants With Intellectual Disability (sagepub.com)
- Employment for persons with intellectual disability in the Nordic countries: A scoping review (wiley.com)
- Finnish VET representatives’ interpretations of inclusion (doi.org)
- Arbeidsinkludering som en vei til varig arbeidslivstilknytning og et verdig voksenliv: Hvordan metoder for arbeidsinkludering kan brukes i opplæringen av lærekandidater (doi.org)
- For a real job? Views on the teaching of competence in working life by students with Autism Spectrum Disorder (ASD) (doi.org)
-
Forskningsmetode i fag- og yrkesopplæring
- Are action researchers mixed up? Reviewing and revising basic assumptions, concepts, and terminology in and by means of action research (doi.org)
- Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants (doi.org)
- Anonymisering av kvalitative data: utfordringer og eksempler fra skole- og utdanningsforskningen (doi.org)
- The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants (sagepub.com)
- Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy (journals.oslomet.no)
- Livshistorier i omsorgsarbeid. Utfordringer og muligheter ved bruk av livshistoriedokumentasjon på sykehjem (doi.org)
-
Organisering av fag- og yrkesopplæring
- Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen (doi.org)
- The quality and standing of school-based Norwegian VET (tandfonline.com)
- Developing two-year Apprenticeships in Norway and Switzerland (springer.com)
- For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene (doi.org)
- Rapport: Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1 (unit.no)
- Rapport: Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 (unit.no)
- Uddannelse til ældrepleje: Et scoping review af læring i dansk social- og sundhedsuddannelse (doi.org)
- Yrkesfaglig vurderingspolicy. Gjenstridige problemer og motstridende forventninger (doi.org)
- Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland (uni-hamburg.de)
-
Andre tema
- Forskningens betydning for demokratisering av samfunn og kultur – radikal reformisme gjennom aksjonsforskning, organisasjonslæring og demokrati (doi.org)
- Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen (idunn.no)
- Teachers’ Understanding and Enactment of Critical Literacy – A Lack of Unified Teaching Method (cogentoa.com)
- Å vurdere yrkeskompetanse. Hva er yrkeskompetanse og hvordan kan den vurderes? (liu.se)
- Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet (doi.org)
- Single-Case Writing Interventions for Students with Disorders of Intellectual Development: A Systematic Review and Meta-Analysis (doi.org)
- Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv (doi.org)
- Social communication and quality of life in children using hearing aids (doi.org)
- Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan (doi.org)
- Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen med elevenes klimaopprør som utgangspunkt (idunn.no)
- Crossing the Line: Current and Future Challenges in Youth Mobility (springer.com)
- Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter (doi.org)
- Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet (doi.org)
- FoU i lektorkvalificering og dets betydning for undervisning (doi.org)
- Tolkningsfellesskap som kilde til koherens i fag- og yrkesopplæring: Perspektiver fra fylkeskommune og opplæringskontor (doi.org)
- A PRIDE-theory-based analysis of a positive learning environment in a Finnish vocational education and training (VET) institution (doi.org)
- Immeasurability loss? An analysis of the impacts of accountability measures on counselling within VET (doi.org)
- Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjons-samarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift (doi.org)
- Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training (tandfonline.com)
- A place to belong: student–adult relationship building activities in a transitional school year program (tandfonline.com)