Mann og kvinne ser på utstilling. Tre i bakgrunnen.

Gjev pris til EU-prosjekt om folkeforskning med ungdom

Prosjektet «YouCount: Samskaping og folkeforskning med ungdom» har vunnet European Union CS Honory Mention Prize. Arbeidsforskningsinstuttet og OsloMet gratulerer så mye!

Mange unge i Europa står i fare for å havne utenfor samfunnet. Hvilke svar får vi når unge selv får forske på egen hverdag og egne utfordringer? Forskerne i YouCount har nå i tre år undersøkt hvordan de kan inkluderes (youcountproject.eu).

De har i stor grad lyktes med å engasjere unge som tradisjonelt står lengre fra forskning og innovasjon, og å utvikle folkeforskning i retning av forskning basert på steder og lokalsamfunn.

–  Dette er unikt fordi folkeforskning ofte gjøres i skolesammenheng med barn og unge, sier prosjektleder Reidun Norvoll ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI, OsloMet.

På bildet oppfordrer medforsker Chaymaa Aberkane byråden for arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo kommune, Usman Mushtaq, til å dele egne jobberfaringer i vandreutstillingen UNGfluencer, som ble vist på Interkulturelt Museum i Oslo i mai.

Viserektor ved OsloMet gratulerer:

Gratulerer til fagmiljøet på AFI med utmerkelsen! At prosjektet har blitt valgt ut blant 321 søknader, viser at vi ved OsloMet driver relevant forskning, også i et internasjonalt perspektiv. Sosial inklusjon og samhørighet er viktig for et hvert lokalsamfunn – Viserektor for forskning og utvikling Per Martin Norheim-Martinsen ved OsloMet

Vinner mye på å delta i EU-prosjekter

YouCount sorterer under delprogrammet Science with and for Society (op.europa.eu), og et av hovedformålene er å inkludere medborgere i forskning og innovasjon gjennom Citizen Science, på norsk kalt «folkeforskning».

Ni europeiske land rundt om i Europa er med, blant annet Sverige, Spania, Ungarn, Litauen og Italia.

– Det er utrolig lærerikt og inspirerende å jobbe med så mange flinke mennesker, både voksne og unge. Vi ser også at AFI-forskerne hevder seg godt i europeisk sammenheng, og at mange er interesserte i hvordan vi gjør medvirkningsbasert ungdomsforskning. Dette er en bra tilbakemelding til OsloMet og oss som forskningsinstitutt, sier prosjektleder Reidun Norvoll ved Arbeidsforskningsinstituttet.

Norvoll legger til at forskerne vinner mye på å delta i EU prosjekter, blant annet gjennom nettverksbygging.

Vet nå mer om hva som fremmer økt sosial inkludering

I YouCount har unge fra 15-28 år i Oslo og flere steder i Europa hjulpet forskerne med å undersøke hva som skaper sosial inkludering, blant annet gjennom å delta som medforskere i forskningsteamet og i dialogforum med unge i lokalsamfunnet.

De har benytte en nyutviklet app hvor unge i de aktuelle områdene kan markere på kart hvor de føler seg inkludert eller har påvirkningsmuligheter, og hvorfor.

– Vi har hatt to veldig arbeidsomme år i prosjektet, og jeg tenker mye på hvordan vi kan få mest mulig ut av det arbeidet vi har gjort, og gjøre alt det implisitte gode arbeidet i prosjektet eksplisitt i de neste månedene – slik at vi og andre kan dra nytte av erfaringene og kunnskapen vi har utviklet. Denne prisen er til stor hjelp for oss i siste fase fordi de vil hjelpe oss til å promotere prosjektet i europeisk sammenheng, også ved å ta i bruk nye, kreative formidlingsmetoder, sier Reidun Norvoll.

– Vi ønsker å fortsette både med denne typen forskning, og med alternative former for forskningsformidling der de unge medforskerne er aktivt involvert, avslutter forsker og leder av det norske caset, Aina Landsverk Hagen.

27 prosjekter fikk denne utmerkelsen, av 321 søkere.

Prisen søker å fremme vitenskapelig vekst og sosiale goder, å støtte lokalsamfunn, og å skape et åpent og inkluderende sivilsamfunn (ec.europa.eu).

Publisert: 08.06.2023 | Nina Alnes Haslie