Skjermbilde av gul hettegenser med bilde av solbriller på brystet. Ved siden av ser vi mønsteret til hettegenseren - de ulike stykkene den er sydd sammen av.

Høyaktuell kompetanse for mote- og tekstilbransjen

Denne uka var Institutt for estetiske fag vertskap for den aller første CLO Academic Summit i Norge, i samarbeid med Norwegian Fashion Hub og CLO München.

I løpet av tre intense og lærerike kursdager fikk 21 ivrige kursdeltakere - studenter og lærere fra blant annet Edvard Munch videregående skole, Esmod Oslo, School of Fashion and Industry, Kunsthøgskolen i Oslo og noen utvalgte bedrifter - kunnskap i programvaren CLO 3D, et designprogram som benyttes i design- og produksjonsprosesser.

Deltakerne gikk igjennom navigering, simulering, oppbygging av plagg, sammensying av mønsterdeler, materialkvalitet, glidelås, knapper og posering av avatar.

Utvikler videreutdanningstilbud i digital kompetanse

Academic Summit er et forprosjekt for et videreutdanningstilbud som settes i gang høsten 2020 på EIK – Enhet for innovasjon og kompetanseutvikling, ved Institutt for estetiske fag, forteller prosjektleder og førstelektor Siv So Hee Steinaa.

– Institutt for estetiske fag har i samarbeid med Norwegian Fashion Hub fått midler av Kompetanse Norge til å utvikle et videreutdanningstilbud i digital kompetanse rettet mot tekstil- og motebransjen.

– Videreutdanningstilbudet vil gi kompetanse innen nye digitale prosesser for design og produktutvikling, som 3D-visualisering av et produkt før det skal ut i produksjon. Dette er høyaktuell kompetanse for fremtidens arbeidsmarked, både nasjonalt og internasjonalt, forteller Siv.

– CLO|3D brukes i dag av store internasjonale aktører, som Louis Vuitton, Adidas, H&M og BOSS.

– Flere internasjonale designskoler som blant annet Parsons School of Design, Aalto University, London College of Fashion, Royal College of Art har implementert CLO 3D som endel av sitt faglige undervisningstilbud, sier hun.

Og nå er altså OsloMet en del av dette celebre selskapet.

Marius Lysebo står foran en skjerm som viser bildet av en kjole laget i programvaren CLO 3D.

Prodekan ved Fakultet for teknologi, kunst og design, Marius Lysebo (bildet) og Gisle Mariani Mardal fra Norwegian Fashion Hub fikk gleden av å åpne CLO Academic Summit.

Fornøyde deltakere

Seniorrådgiver Veslemøy Hollekim Skånlund er administrativt ansvarlig ved EIK – Enhet for innovasjon og kompetanseutvikling som er i gang med å utvikle videreutdanningstilbudet.

Hun kan fortelle om svært fornøyde deltakere etter den første CLO Academic Summit’en.

– Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne, som var godt fornøyd og øre i hodet etter tre intensive dager!

– Vi gleder oss til å jobbe videre med å utvikle en videreutdanning i digital kompetanse for tekstil- og motebransjen, med oppstart høst 2020, smiler Veslemøy.

Takk til Magnus Opsahl Hofseth, student ved master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet, for bilder og lån av CLO 3 produkter.

Publisert: 27.09.2019 | Hilde Marian Kringeland