Studenter broderer med miljøutfordringer som inspirasjon.

Lager kunst av miljøutfordringer

Med inspirasjon fra opera og FNs bærekraftsmål skal totalt 60 nåværende og tidligere studenter på faglærer i design, kunst og håndverk brodere felles arbeider gjennom et Erasmus pluss prosjekt.

Prosjektet «Global Science Opera» (globalscienceopera.com) styres av Høgskolen på Vestlandet, og inkluderer deltakere fra over 20 land.

– Jeg ble tipset om prosjektet av instituttlederen på EST, Liv Klakegg Dahlin, og syntes det hørtes veldig interessant ut. Prosjektlederen var på jakt etter andre kunstformer som kunne bidra inn i prosjektet, så jeg tok kontakt og spurte om broderi kunne være en del av det. Hun er selv tekstilkunstner og syns det var veldig spennende, sier Randi Veiteberg Kvellestad, tekstilkunstner og førstelektor på Institutt for estetiske fag.

Hun fikk med seg om lag 60 førsteårsstudenter i prosjektet, fordelt i tre grupper. To av gruppene arbeidet med prosjektet før jul, og den siste gruppen skal starte arbeidet sitt etter jul. Det ble også med en gruppe fra årets uteksaminerte bachelorstudenter.

– Studentene fikk først se videofilmer av livet over og under vann, samt fisker, blomster og dyr. De arbeidet deretter med design thinking og biomimicry som er en praksis som lærer av og etterligner strategiene som finnes i naturen for å løse menneskelige designutfordringer.

Deretter skulle de høre operastykket ​ «Thrive» av Severin Vik før de til slutt tegnet historier med handling som skisser for broderi , forteller Veiteberg Kvellestad.

Studentene ble delt inn i to grupper

Gruppe 1: Uteksaminerte studenter som jobbet med bærekraftsmål 15: Livet på land. De løste oppgaven på to ulike måter: heksagon broderier på tekstil og brodering ute i naturen.

Disse studentene deltok sammen med førstelektor Randi Veiteberg Kvellestad med hvert sitt abstrakt på den internasjonale digitale konferansen Next step: STEAM Approch in Science Education 6.-8. desember.

Broderier på hvitt stoff

Uteksaminerte studenter jobbet med FNs bærekraftsmål nr. 15: Livet på land

Gruppe 2: består av førsteårs studenter som  jobbet med miljøutfordringer og bærekraftsmål nummer 14: Livet under vann. De ble delt inn i grupper på fem-seks studenter. Noen broderte på lyst og farget bomullstøy, mens andre på farget ullstoff.

Broderier av fisker og båter.

Gruppe 2 jobbet med miljøutfordringer og bærekraftsmål nummer 14: Livet under vann.

Broderier på rødt ullstoff

Broderiene ble sendt rundt i gruppene slik at alle gjorde litt på hver. Det førte til en fellesskapsfølelse, men samtidig måtte de håndtere utfordringer som å samarbeide med medstudenter som var uenige eller som ikke uttrykte noen mening, sier Veiteberg Kvellestad.

Studentene forteller at arbeidet ble påvirket av musikken:

– Musikken var rik og energisk. I tillegg til å lage de forskjellige linjene og fargekomposisjonene, spilte vi mye på 'opp-ned' scenarier som resulterte i lekne broderier - i samsvar med endringer i sangen underveis. Musikk påvirket våre sting gjennom vår underbevissthet.

Arbeidene ble presentert i den digitale internasjonale forestillingen «Thrive» som hadde premiere 20. november på den internasjonale barnedagen.

Publisert: 21.12.2021 | Kari Anne Røysland