Rundt 30 % av sykepleiestudentene har et annet morsmål enn norsk, og dette kan skape utfordringer i både skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt i faglig forståelse.
– For å møte disse utfordringene, er det avgjørende at vi tar grep som styrker både den faglige og språklige kompetansen hos studenter med norsk som andrespråk. Dette kan inkludere tettere oppfølging og å skape et inkluderende og trygt læringsmiljø hvor språkbarrierer følges opp sammen med faglærere og mentorer. I tillegg trenger vi å styrke studentenes språklige trygghet i både akademiske og kliniske sammenhenger, forklarer avdelingsleder Kari Anne Hakestad.
Prosjektet NORVAKT – norsk på vakt er initiert av avdelingsleder Hakestad ved studiested Kjeller og ledes av universitetslektorene Marianne Volden og Linn Gammelsrød Evensen.
Trygghet, tilhørighet og trivsel
– Det kan iblant være utfordrende å vite hva som er studentens kompetansenivå, noe som igjen kan påvirke hvor mye man lar studenten slippe til i praksis. Dette vil igjen påvirke læringsutbyttet og den helhetlige vurderingen av studenten, både teoretisk og praktisk, utdyper Hakestad.
– Derfor er vi nødt til å lage et studieopplegg som øker trygghet, tilhørighet og trivsel slik at vi reduserer frafallet, øker læringsutbyttet og ikke minst at samfunnet får nytte av ressursene disse studentene faktisk har, påpeker Hakestad.
Universitetslektor Marianne Volden demonstrerer hjerte-lunge-redning for førsteårsstudenter i sykepleie.
Mer tid og flere veiledere
En ettermiddag på campus Kjeller sitter studenter i ring i klasserommet mens lærerne forklarer rolig hva de skal igjennom. I tillegg er det hyret inn forsterkninger. Pensjonert sykepleier Anne Brigitte Dahlum er med og skal veilede under øvelsen.
– Øvelsene studentene skal gjøre er obligatorisk, men vi bruker lengre tid, går roligere frem og har mer tid til spørsmål, forteller Marianne Volden.
I løpet av denne ettermiddagen skal studentene øve på hjerte-lunge-redning. De starter uten annet utstyr enn dukker og plastmaske, deretter øver de med hjertestarter. Å legge en person i stabilt sideleie, og Heimlich manøver står også på menyen.
Energi og engasjement merkes i klasserommet på Kjeller. Temperaturen i rommet stiger etter hvert som studentene gir øvingsdukkene hjertekompresjoner. Å jobbe med gjenoppliving er tungt arbeid, og samtidig er det viktig å kommunisere tydelig og samarbeide tett.
Studentene jobber konsentrert og dedikert i små grupper spredt rundt i klasserommet. Norsk er det felles språket blant studentene som representerer mange nasjonaliteter.
Føler seg tryggere og tør å spørre
– Studentene forteller at de er utrolig takknemlige fordi vi har troen på dem. Og de støtter hverandre. Vi trenger disse ut i helsevesenet vårt, sier Marianne Volden.
– Det er utrolig viktig at de tør å spørre, for de er nødt til å bli trygge sykepleiere. Erfaringer fra tidligere er at mange studenter med norsk som andrespråk kan synes det er vanskelig å stille spørsmål i sine vanlige studiegrupper da samtalene mellom studentene går veldig raskt og det blir brukt ord og uttrykk som man ikke forstår.
Populært tilbud
Tilbudet om å bli med i forlengede seminarer og simulerings- og ferdighetstrening er blitt svært godt tatt imot av studentene, som er i første studieår. Det er bare et par måneder siden de startet å studere sykepleie på OsloMet.
– Vi anslo på forhånd at kanskje 10 studenter ville bli med, men det var 28 som meldte seg av et kull på om lag 240 studenter her på Kjeller, forteller universitetslektor Volden.
– Det er så fint at vi kan øve på praktiske prosedyrer og samtidig få mulighet til å bli bedre i norske fagbegreper. Det er lettere å spørre lærerne når de andre i gruppen kanskje lurer på det samme. Man føler seg mer trygg, og det er bra, sier en av studentene før han smetter ned igjen på huk for å bistå resten av gruppen med å berge livet til øvingsdukken.
Planen videre
Det er allerede startet opp et samarbeid med Samhandlings- og helsefremmingsavdelingen ved Akershus universitetssykehus. Planen er å utvide prosjektet og innlede et samarbeid med sykehjem i kommunehelsetjenesten, både i Oslo og i Romeriks-regionen. Det er også innledet samarbeid med Avdeling for inkludering og mangfold ved Oslo universitetssykehus, forteller avdelingsleder Hakestad.
– Tanken er at vi etter hvert skal tilby dette til førsteårsstudenter i Pilestredet også. Avdelingslederne ved instituttet samarbeider tett om dette, forteller Hakestad.
– Ved å legge til rette for bedre samarbeid og trivsel i studiegrupper, og fremme en mer inkluderende læringskultur håper vi å øke mestringsfølelse og trivsel slik at flere fullfører, avslutter avdelingslederen.