Mari og Nora sitter foran datamaskinen i sorte gensere med W.A.A.U trykket i hvitt på brystet. Nora viser tommel opp!

Med pris og nye erfaringer i bærenettet

Bredden var stor og nivået høyt da Ungt Entreprenørskap arrangerte årets Oslo-mesterskap i studentbedrift. Med en mikro-mannekeng-oppvisning og et unikt bærenett gikk WAAU - We Are All Unique SB fra Institutt for estetiske fag til topps i konkurransen «Beste Pitch»!

WAAU SB består av fire tredjeårsstudenter på faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk: Mari Myklebust Gjesdal, Malin Kathrine Savalova Aas, Erik Luther og Nora Wiese. De tilbyr et oppgradert bærenett for den urbane brukeren som er opptatt av nytteverdi og identitet. Årets konkurranse var heldigital og det var 16 studentbedrifter som deltok. Studentbedriftene konkurrerte i tre ulike kategorier: «Beste Pitch», «Publikumsprisen» og «Beste Studentbedrift».

Annerledes semester

Det har vært et annerledes semester for studentene og de forteller at de var spente før oppstart. 

– Da skoleåret startet opp i august visste vi at det lå an til å bli et helt spesielt semester. Mest av alt var vi spente på hvordan emnene skulle kunne gjennomføres på faglærerstudiet, siden mye av undervisningen består av praktisk arbeid.

– Dette inkluderte emnet entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk, hvor vi i løpet av fire måneder skulle etablere og drive studentbedrifter fram mot den avsluttende begivenheten – selve fylkesmesterskapet.

Det ble gjort tilpasninger i faget, noe som resulterte i et heldigitalt semester.

– Men til tross for fysiske begrensninger har hver bedrift jobbet hardt for å finne løsninger, noe som har resultert i både produktutvikling og nettverksbygging utenfor OsloMet sine vegger, forklarer gruppa.

– Mye av denne framdriften kan vi også takke vår dyktige foreleser og mentor i faget, professor Petter Øyan, for. En ressurssterk og ivrig lærer som har holdt sin digitale dør åpen når vi har trengt råd og veiledning.

WAAU-bagen

I idémyldringsfasen kom det fram en irritasjon over bærenettets begrensede nyttefunksjon, forteller studentene.

– Over alt i Oslo sentrum kunne vi se personer som gikk rundt med bærenett av tøy, men så fort de skulle benytte seg av et annet framkomstmiddel enn føttene, dukket det opp mange rare og upraktiske bæremåter.

– I tillegg så vi oss lei av at man ved å bære et slikt nett gikk rundt som en vandrende reklame for en annens merkevare.

– Vi bestemte oss for å skape et produkt som ville gi brukeren valgfrihet når det gjelder bæremåte og dekor. Resultatet ble et nett med regulerbare hanker slik at man kan anvende det både som et bærenett og en sekk. Det har fått navnet WAAU-bag.

Med gode råd fra næringslivet og tilgang til Makerspace sine verksteder på OsloMet, har gruppa laget en prototype.

Beste pitch

De fire faglærerstudentene forteller at de var spente før konkurransen.

Skjermbilde av de tre jentene i WAAU SB under fremføringen av pitchen. Alle i sorte gensere med logoen til WAAU på brystet.

Skjermbilde fra pitchen til WAAU SB. Erik Luther er ikke tilstede på bildet. Foto: WAAU SB

– Vi var nervøse da vi rigget oss til på et grupperom på OsloMet for å holde pitchen over skjerm. Heldigvis klarte vi å holde nervøsiteten godt skjult og dommerne signaliserte at de ble imponerte.

– Dermed stakk vi av med seieren for «Beste pitch» og ble i tillegg løftet fram som gode konkurrenter til prisen for «Beste studentbedrift».

Juryens begrunnelse:

"Vi er imponert og vil gratulere til alle studentbedriftene. Kvaliteten var gjennomgående god og juryen hadde en krevende jobb, men en bedrift utmerket seg spesielt. Vi likte overraskelsesmomentet i hele fremtoningen i pitchen. Vi likte livevisningen av prototyper og originaliteten i pitchen. Det som ble vist fram var bra og bedriften brukte flere virkemidler. Vi fikk lyst på produktet, og det er selvfølgelig positivt at det et bærekraftig produkt. Storytellingen var fantastisk og produktet har mange muligheter og kan ekspandere i flere retninger. Vi var rett og slett imponert over personaliseringskonseptet. Det er bare å si WAAU! Årets beste pitch er We Are All Unique SB fra OsloMet."

Nye erfaringer og faglig tyngde

Med gode minner og masse nye erfaringer i WAUU-bagen, føler gruppa seg godt forberedt før eksamen som straks står for tur.

– Gjennom et godt tilpasset opplegg fra skolen, digitale hjelpemidler, sparring med interesserte medstudenter samt en solid innsats fra gruppens medlemmer, sitter vi igjen med en kompetanse som vi anser som nyttig både på personlig og faglig plan, sier gjengen.

– Dette har også gitt to av medlemmene "driven" til å ta studentbedriften videre og se på mulighetene til å produsere et opplag av WAAU-bagen. Fremover vil de jobbe med dekoren og planen er å tilby "kits" med materialer slik at kunden selv kan sette sitt preg på bagen. Gruppa har fått støtte til videreutvikling gjennom Ungt Entreprenørskap Oslo: mulighet til å søke pengegave fra Sparebankstiftelsen DNB og gratis veiledning vinter og vår.

– Vi setter stor pris på at vi fikk anledning til å ta dette emnet, og ser fram til å lære enda mer på studiet i månedene som kommer!

Tinkertank for lærere

Det var flere bedrifter fra OsloMet som deltok i fylkesmesterskapet. Også faglærerstudentene i Tinkertank SB gjorde seg bemerket. De fikk hederlig omtale i konkurransen om å bli beste studentbedrift med nettsiden Tinkertank - en felles ressursbank for lærere.

Gruppa består av Karl-Martin Svastuen, Anna Matilda Bratsveen, Marcus Olander Søviknes Eide og Sunniva Brekke. 

De fire studentene i Tinkertank SB. Alle har på seg munnbind.

Studentene i Tinkertank SB, korrekt antrukket med munnbind. Foto: Tinkertank SB.

– Vi går jo siste året i en bachelor, og har vært ute i praksis både under studieløpet og ellers jobbet i barnehage og grunnskole. Vi vet blant annet at 50 prosent av kunst og håndverkslærere i grunnskolen ikke har studiepoeng i faget. Disse tallene skremmer oss, hva blir resultatet når lærere som ikke er utdannet i et fag skal undervise i det?

Gruppas visjon er å lage en nettside for alle fag i grunnskolen og ungdomsskolen hvor det er lett, ryddig og effektivt å finne frem til gode undervisningsopplegg.

– Her skal man kunne gå inn, trykke på faget man skal undervise i, hvilke klasse og kompetansemål man ønsker - og vips så kommer det opp gode undervisningsopplegg. Vi har mange flotte, kompetente og kreative lærere i Norge. Ved å bruke denne nettsiden kan de dele sine gode erfaringer, forklarer studentene. 

Gjengen i Tinkertank synes også de har hatt stort utbytte av emnet Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk.

– Det har vært gøy og lærerikt. Vi har lært om hva entreprenørskap er og hvordan man utfører det i praksis. Det er bra for nå har vi kunnskap og erfaringer som kan brukes når vi selv skal undervise i entreprenørskap i skolen.

Publisert: 26.11.2020 | Hilde Kringeland