Teatergruppe

Teaterforeleser med strålende kritikker av ny forestilling

Niels Peter Underland, dosent på Institutt for estetiske fag, har regissert forestillingen «Reven, grisungen og konglesugeren» av Bjørn Rørvik på Teater Ibsen. –Dette er barneteater på sitt beste, skriver en anmelder i Tønsbergs blad.

Underland har undervist på drama og teaterkommunikasjon siden 1991. I tillegg har han bakgrunn i drama og teaterkommunikasjon fra Statens Lærerhøgskole og Jacques Lecoqs teaterskole i Paris. Han arbeidet lenge som skuespiller før han senere startet med regi og instruksjon for Teater Joker.

–  Jeg tror det gjør oss til bedre forelesere at vi har egne prosjekter ved siden av jobben. Mange av foreleserne i drama og teaterkommunikasjon på EST er etterspurt langt utenfor OsloMet og fagene vi underviser i er benyttet profesjonelt på viktige institusjoner, sier Underland.

Han har innført fag som blant annet tegneseriemime i utdanningen. I tillegg underviser han i skuespillertrening med utgangspunkt i Lecoq teknikker (bevegelsesanalyse, maskespill, mime med mer) samt teater for barn og unge.

– Jeg har erfart muligheter med studentene på drama og teaterkommunikasjon som jeg har utviklet inn i arbeidene med profesjonelle forestillinger. For eksempel da jeg introduserte tegneseriemime i forestillingen "Rike Per." I tillegg har jeg fått viktige erfaringer med profesjonelle skuespillere som jeg har tatt med meg tilbake inn i undervisningen, sier Underland.

Han forteller videre at han i oppsetningen "Mulegutten" på Nordland Teater høsten 2021 blandet seriemime, figurteater, masketeater og objektteater. Disse er teaterformer som det undervises i på drama og teaterkommunikasjon. Teaterformene er også  brukt inn i en eventyr forestilling beregnet for barn og familier.

–  Jeg dramatiserte ut i fra en bok av Øyvind Torseter, så arbeidet innebar også dramatisering ved siden av regi. På denne måten får jeg undersøkt mulighetene i de teaterformene vi underviser i. Det gir en bekreftelse også for studentene, og noen har sett forestillingen og kan bruke den som en referanse på faget. Ved siden av blir det jo en fantastisk formidling når forestillingen har vært på turne og vært spilt for tusenvis av publikummere, sier Underland.

Foto: Stig Håvard Dirdal. Bilde fra "Mulegutten"

Publisert: 04.05.2022 | Kari Anne Røysland