Fra vitenshowet. En dame i hvit labratoriefrakk holder en glassbeholder med en flamme inni. Hun står ved et bord foran flere elever som ser på showet.

Ungforsk på OsloMet Holmlia

Nærmere 400 elever fra Oslo og Viken fikk oppleve vitenshow, foredrag og spennende workshops da OsloMet arrangerte Ungforsk på Holmlia.

Ungforsk er en del av de nasjonale Forskningsdagene hver høst. Arrangementet retter seg mot elever i 10. klasse og 1. året på videregående skole.

− I over 20 år har elever fra Oslo og Akershus/Viken fått muligheten til å besøke universitetscampusene for å treffe forskere og studenter som arbeider med realfag og teknologi, forteller seksjonsleder Notto Thelle ved OsloMet Makerspace

− Målet med arrangementet er å vekke interesse for fagene og nysgjerrighet på hva forskning kan brukes til.

Gjør forskning folkelig

OsloMet Makerspace sto for planlegging og gjennomføring av årets Ungforsk, med Thelle og kollega Kersti Fosse Blålid i spissen. Arrangementet var lagt til OsloMet nye campus på Holmlia.

− Vi ønsket å gjøre noe annerledes med Ungforsk. OsloMets satsning på Holmlia bringer universitetet ut til befolkningen. Ved å legge Ungforsk til Holmlia Senter folkeliggjør vi profilen til forskning og utvikling og viser at det angår alle, forklarer Thelle.

− Når skoleungdommen møter forskere og studenter på "helt vanlige" steder heller enn i utilgjengelige universitetslokaler, viser vi at dette kan være noe for enhver.

Tanja Storsul øsnker velkommen foran noen elever som vi ser bakhodet på. Ved siden av er det en ballong.

Variert og forrykende program

Og for et møte det ble. Prorektor Tanja Storsul og prorektor Carl Christian Thodesen ved OsloMet ønsket gjestene velkommen og løftet stemningen med engasjerende ord, før elevene fikk oppleve et storstilt arrangement i tre deler.

Først ut var Silje Solevåg og Frida Bjørnstad fra Teknisk Museum. De bød på et forrykende vitenshow med hydrogen-brannbomber, implosjoner, penger som tok fyr - men ikke brant opp, flytende nitrogen og store skyer med frostrøyk.

Deretter fikk elevene høre Johar Khalid og Tawfeq Mohammed Tawfeq snakke om den glitrende ideen om å bruke sopp som fornybart byggemateriale. De to tidligere ingeniørstudentene fra OsloMet har suksess med bedriften CoreCelium AS, og fortalte om reisen fra studietid til etablering av bedriften.

Til slutt fikk elevene velge mellom tre workshops: En bygg og energi-workshop der de kunne gå inn i virtuelle bygg med VR, en med demonstrasjon av forskjellige droner og en workshop om kvantedatamaskiner.

− Arrangementet var svært vellykket og det faglige nivået høyt, sier Thelle.

− Logistikken var kompleks, men det gikk over all forventning, takket være gode kolleger, bidragsytere, støttespillere - og ikke minst, flinke studentassistenter fra OsloMet.

En dame i laboratoriefrakk heller noe ut av en stor beholder og over i en termos. Rundt er det masse røyk eller damp.

Foto: Mina Kjønnås Abrahamsen

Johar Khalid og Tawfeq Mohammed Tawfeq står foran elevene og snakker i en mikrofon og viser frem en bit av bygningsmaterialet av sopp.

Inspirasjon og stort engasjement

− Elevene var engasjerte og programmet variert nok til at vi klarte å holde på interessen, forteller den fornøyde arrangøren.

−Det er vanskelig å si hva som fenget aller mest, men mest overraskende var kanskje hvor godt foredraget slo an. I noen tilfeller varte spørsmålsrunden like lenge som selve foredraget. Jeg tror mange ble inspirert av gründerhistorien til gutta i CoreCelium, sier han.

− Og det er nettopp dette som gjør arrangement som Ungforsk så viktig. Det er en arena hvor skoleungdom får oppleve forskning og utvikling i praksis, understreker Thelle.

− Elevene er i en alder hvor de snart skal ta valg som vil ha stor betydning for deres fremtid. På skolen får de teori, men kanskje ikke nok muligheter til å se hvordan denne teorien har betydning for verden rundt dem.

− På vitenshowet opplever de fysikk og kjemi på nært hold. De kjenner at det vibrerer i mellomgulvet når ballongen med hydrogen eksploderer.

− Foredraget med de unge mennene fra CoreCelium er et vindu inn en verden av muligheter. Budskapet er at man kan få til utrolig mye hvis man følger ideene sine og arbeider hardt for å realisere dem.

− Og workshopene er inspirerende innblikk i hvordan teknologi brukes i arbeidslivet. Jobb kan være så mye mer enn kontorarbeid, avslutter Thelle.

Bakhodene til to jenter. Ena v dem har på seg VR-briller og holder en kontroll i hendene. Foran henne er det en datamaskin med skjermen åpen.

Fakta om Ungforsk:

Ungforsk er initiert av Akershus fylkeskommune og gjennomføres i samarbeid med skolemyndighetene i Oslo og Akershus, Universitetet i Oslo, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og OsloMet – storbyuniversitetet.

Konferansen arrangeres annethvert år av Universitetet i Oslo og OsloMet, og hvert år av NMBU. I år ble Ungforsk arrangert ved NMBU 19. og 20. september og på OsloMet 20. og 21. september. OsloMet fikk støtte av Viken fylkeskommune og Oslo kommune til gjennomføringen.

Publisert: 22.09.2023 | Hilde M. Kringeland