Avlagte disputaser ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Avlagte disputaser på ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
2022
Else Marie Johansen: Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere. 15. desember 2022.
Lise Lundh: Playing and belonging. An ethnographic study of music education and processes of inclusion in a culturally diverse elementary school. 8. desember 2022.
Mtisunge Isabel Kamlongera: Interactive Radio Drama and Radio Listening Clubs as ‘critical pedagogy': an exploratory sociality-centred case study of development and social change in Malawi. 2. desember 2022.
Dinavence Arinaitwe: Learning through Collaboration between Vocational Teacher Training Institutions and Workplaces. 21. oktober 2022.
Lynell Chvala: Teachers’ pedagogical vision for 21st century English education - Expanding landscapes for English as a multilingua franca of global citizenship in Norwegian schools. 23. september 2022.
Vibeke Melby: Aksjonsforskningsbasert skoleledelse: Hvordan skoleledere kan bruke aksjonsforskning til å utvikle skolen som lærende organisasjon. 9. september 2022.
Tona Gulpinar: Be present – en studie av barns møte med kunstinstallasjoner. 17. juni 2022.
Åse Norunn Nedrebø Bruvik: Yrkesfaglærerens tilrettelegging for elevmedvirkning og opplæring i spennings-feltet mellom det som er yrkesrelevant, det som motiverer, og det som er mulig. 20. mai.2022.
Tonje Myrebøe: Danningsoppdrag som balansegang: Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer. 6. mai 2022.
2021
Sissil Lea Heggernes: Interaction through texts in the English Language classroom. Intercultural learning through picturebook dialogues. 13. august 2021.
Maren Seehawer: Exploring how South African science teachers can integrate students’ indigenous knowledges into their regular teaching. Approaching bottom-up decolonisation through participatory action research. 17. september 2021.
Kristian Skedsmo: Troubleshooting in Norwegian Sign Language. A conversation analytic approach to other-initiations of repair in multiperson Norwegian Sign Language interaction, and ways to communicate conversation analytical data on signed languages in printed and online publications. 10. september 2021.
Wycliff Edwin Tusiime: Digital competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda's Teacher Training Institutions. 11. juni 2021.
Trine Foyn: No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom. 10. juni 2021.
Randi Havnen: Tolking fra skrift til tale i et multimodalt perspektiv - meningsskaping og samhandling. 30. april 2021.
Nenad Pavel: Education for Resilience with Emerging Technologies - A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education. 22. januar 2021.
Nina Odegard: Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter. 8. januar 2021.
2020
Kristin Danielsen Wolf: Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen. 23. oktober 2020.
Lillian Pedersen: Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen. 2. oktober 2020.
Anne-Grete Kaldahl: The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools. 21. september 2020.
Nina Akernes: Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring. En undersøkelse av kompetansebehovet i mediegrafikerfaget og av hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift. 21. august 2020.
Roger Bakken: HELVYRD - Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv. En studie av vurderernes helhetlige vurderinger av siste års lærlinger i elektrikerfaget i ulike vurderingssystemer innen fag- og yrkesopplæringen. 10. august 2020.
Ingvill Gjerdrum Maus: Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway. 19. mai 2020.
2019
Teresa K. Aslanian: Stretching the boundaries of care / Omsorgsparadokset – omsorgens fravær og tilstedeværelse og barnehagelærerutdanningens rammeverk og praksis. 26. juni 2019.
Merethe Skårås: Selective memory for national unity: History education and civil war in newly independent South Sudan. 24. mai 2019.
Erik Aasland: Konstitueringen av “kroppsøving” - En diskursteoretisk studie av undervisningspraksiser i videregående skole. 5. april 2019.
Sandra Fylkesnes: Whiteness in teacher education discourses: An analysis of the usage and meaning making of the term “cultural diversity”. 12. februar 2019.
2018
Torhild Erika Lillemark Høydalsvik: Implementering av og tilpassingar til ei endra barnehagelærarutdanning: Ein multimetodisk studie av nye praksisar. 14. september 2018.
Tuva Bjørkvold: Å skape behov for skriving: Literacypraksiser hos elever som forsker. 7. september 2018.
Erik Eliassen: Kognitiv utvikling og sosial kompetanse i barnehagen. 31. august 2018.
Rasmus Kleppe: One-to-three-year-olds' Risky Play in Early Childhood Education and Care. 9. mars 2018.
2017
Ann Lisa Sylte: Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning. 1. desember 2017.
Annette Hessen Bjerke: The growth of self-efficacy in teaching mathematics in pre-service teachers: developing educational purpose. 8. september 2017.
Ansatte ved fakultetet som har disputert ved andre doktorgradsprogrammer
2022
Geir Aaserud: Barnehagelærernes erfaringsprosesser. En narrativ studie om profesjonell utvikling basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og barnehagelærere. 3. juni ved NTNU.
Helga Norheim: Partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC. 10 februar ved Universitetet i Sørøst-Norge.
2020
Ellen Os: Voksnes mediering av jevnaldringsrelasjoner i barnehager. En undersøkelse av voksnes bidrag til samhandling mellom barn under tre år. 29. april ved Universitetet i Oslo.
2018
Ann Merete Otterstad: Å stå i trøbbelet. Kartograferinger av barnehageforskningens metodologier. Postkvalitative passasjer og (ny)empiriske brytninger. 9. november ved Universitetet i Oslo (UiO).
Kirsti Marie Jegstad: Naturfagundervisning for vår felles framtid: Utdanning for bærekraftig utvikling i kjemiundervisning og naturfagslærerutdanning. 8. februar 2018 ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Anne Kristine Øgreid: Skriftlig argumentasjon i fagspesifikke skrivekontekster på ungdomstrinnet. 19. januar ved UiO.
2017
Arne Roar Lier: Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave. En studie av yrkesfaglærernes arbeid med faget Prosjekt til fordypning - PTF - innenfor programområdet Teknologi og industriell Produksjon (TIP). 21. august 2017 ved Roskilde universitetssenter.
Ingvill Krogstad Svanes: Individuell veiledning på barnetrinnet - Hva gjør læreren når elevene arbeider individuelt i norsktimene? 14. juni 2017 ved UiO.
Tonje Fjogstad Langnes: Break dance – that's me! Identity and gender constructions among young break dancers. 12 juni 2017 ved Norges idrettshøgskole.
Ellen Carm: Caught in Culture? Cultural transformation through HIV/AIDS prevention education in Zambia. 31. mars 2017 ved Stockholm Universitet.
Marit Lensjø: Læring og opplæring i rørleggerfaget. En etnografisk studie av fag- og yrkesopplæring i opplæringskontor og på byggeplass. 13. mars 2017 ved Roskilde universitetssenter.
2016
Brit Marie Hovland: Historie som skolefag og dannelsesprosjekt 1889-1940. En historiografi ut fra folkeskolens historielærebøker. 29. september 2016 ved UiO.
Anne Lind: Det norrøne blikket. Fostermødre som litterært motiv i islendingesagaene. 28. april 2016 ved UiO.
Margareth Sandvik: Hva trenger velgerne å vite? Og får de vite det? En retorisk analyse av debattklima, journalistisk praksis og argumentasjon i valgkampdiskurs på radio og TV fra valgkampen i 1991, 1999 og 2009. 17. mars 2016 ved UiO.
Børge Skåland: The experience of student- to-teacher violation. A phenomenological study on Norwegian teachers being violated by students. 26. februar 2016 ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Dragana Surkalovic: The No-Reference Hypothesis: A modular Approach to the Syntax-Phonology Interface. 22. januar 2016 ved Universitet i Tromsø – Norges arktiske universitet (UiT).
Tove Lafton: Refleksjoner og handlinger i barnehagens møter med teknologi. Sosio-materielle teorier som optikk for (re)konstruksjoner av barnehagepraksiser. 20. januar 2016 ved UiO.
2015
Hedvig Skonhoft Johannesen: Yrkesfaglæreres kulturelle koder. En kvalitativ studie av yrkesfaglæreres kulturelle koder i skoledelen i utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogram. 10. desember 2015 ved UiO.
Kjartan Skogly Kversøy: Metodeeksperimenter med radikal medvirkning i utdanning og forskning – et aksjonsforskningssamarbeid med et kull masterstudenter i yrkespedagogikk. 20. november 2015 ved Roskilde universitet.
2014
Cecilie Dalland: Elevaktive arbeidsformer: Hvordan påvirker arbeidsplaner og muntlige framføringer elevers strategier i klasserommet? 16. desember 2014 ved UiO.
Jon Helge Sætre: Preparing generalist student teachers to teach music. A mixed-methods study of teacher educators and educational content in generalist teacher education music courses. 4. desember 2014 ved Norges musikkhøgskole (NMH).
Ellen Beate Hellne-Halvorsen: Skrivepraksiser i yrkesfaglige utdanningsprogrammer. 28. november 2014 ved UiO.
Anne Kristine Byhring: Complexity and deliberation in collaborative socio-scientific (SSI) inquiry discourse. 29. oktober 2014 ved UiO.
Inger Vagle og Ellen Møller: Kjønn på dagsordenen gjennom to- tre- og firepartssamarbeid innen elektrofag i det yrkesfaglige feltet i samarbeid med bilfag. Et aksjonsforskningsarbeid for mer mangfoldige arbeidsplasser og friere yrkesvalg. 10. juni 2014 ved Roskilde universitet.
Erlend Vinje: De norske baseskolene – en kritisk analyse av diskurser og argumenter tilknyttet debatten rundt, og utbyggingen av, de norske baseskolene. 19. juni 2014 ved Aalborg universitet.
Birger Brevik: LEGO & Læring. En kvalitativ studie av elektrofaglæreres bruk av LEGO Mindstorms som læringsverktøy i norsk videregående skole. 1. april 2014 ved UiO.
Bengt Andersen. 30. januar 2014 ved UiO.
2013
Dag Skarstein: Meningsdannelse og diversitet. En didaktisk undersøkelse av elevers lesning av norskfagets litterære tekster. 29. november 2013 ved Universitetet i Bergen (UiB).
May Grydeland: School-based obesity prevention in Norway: Correlates of weight status and intervention effects on physical activity and body composition. 6. november 2013 ved Norges idrettshøgskole.
Kristin Vonheim: Early interaction in families with internationally adopted children. An observational study of parent-child interactions at age two and three. 4. oktober 2013 ved UiO.
Monica Johannesen: The Socio-materiality of Teaching. Virtual Learning Environments in Teaching Practice. 20. februar 2013 ved UiO.
2012
Nina Amble: Mestring og organisering i arbeid med mennesker – Om bra arbeid for grepa damer. 12. desember 2012 ved NTNU.
Nina Rossholt: Kroppens tilblivelse i tid og rom. Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen. 2. november 2012 ved NTNU.
Ursula Goth: Immigrants' use of the GP Scheme. A Mixed Method study analyzing access of Primary Health Care service facilities in acute but not life-threatening medical situations.17. august 2012 ved UiO.
Louise Mifsud: Learning with Mobile Technologies: Perspectives on Mediated Actions in the Classroom. 11. mai 2012 ved UiO.
Heidi Biseth: Educators as custodians of democracy. 8. mai 2012 ved UiO.
Sigrun Saur Stiklestad: Planlagte lesbiske familier: kontroverser og kunnskap. Familierettslige spørsmål i lys av samfunnsdebatten. 22. mars 2012 ved NTNU.
2011
Simon Michelet: Elevene imellom. Elevkultur og deltakelse i læringsprosesser på småskole- og ungdomstrinn. 19. desember 2011 ved UiO.
Simen Mæhlum: Små barns egen initierte estetiske barnekultur i en storbybarnehages hverdagsliv. 8. august 2011 ved NTNU.
Louis Royce Botha: Incorporating indigenous knowledges into knowledge making: experiences from a South African context. 26. juni 2011 ved Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Olav Hovdelien: Den multikulturelle skolen – hva mener rektorene? Grunnskolerektorer, skolens verdiforankring og religions- og livssynsundervisningen. 15. april 2011 ved Universitetet i Agder (UiA).
Marc Esser-Noethlichs: Sensitivity towards strangeness (STS). Development of a concept-based measuring instrument in the context Inter-cultural Movement Education. 4. april 2011 ved Norges idrettshøgskole.
2010
Knut Løndal: Revelations in bodily play. A study among children in an after-school program. 3. september 2010 ved Norges idrettshøgskole.