Avlagte disputaser på ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning
2023
- Sigrun Holmedal: The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching. 30. juni 2023.
- Rønnaug Lyckander: Profesjonskvalifisering av yrkesfaglærere. En surveystudie av yrkesfaglæreres oppfatninger av profesjonell kompetanse knyttet til deltakelse i lærerutdanning for yrkesfag. 2. juni 2023.
- Elise Margrethe Vike Johannessen: Ambivalence, complexity, power relations. Students’ narratives about prejudice in school.15. februar 2023.
- Marius Linge: Islam in Everyday (Street-)Life; Identities, Rituals, Redemption and (De-)Radicalization. 10. februar 2023.
2022
- Øystein Winje: The grass is greener outdoors. Potentials for deep learning in Norwegian uteskole. 16. desember 2022.
- Else Marie Johansen: Yrkesfaglæreren som nøkkelperson i utdanning av helsefagarbeidere. 15. desember 2022.
- Lise Lundh: Playing and belonging. An ethnographic study of music education and processes of inclusion in a culturally diverse elementary school. 8. desember 2022.
- Mtisunge Isabel Kamlongera: Interactive Radio Drama and Radio Listening Clubs as ‘critical pedagogy': an exploratory sociality-centred case study of development and social change in Malawi. 2. desember 2022.
- Dinavence Arinaitwe: Learning through Collaboration between Vocational Teacher Training Institutions and Workplaces. 21. oktober 2022.
- Lynell Chvala: Teachers’ pedagogical vision for 21st century English education - Expanding landscapes for English as a multilingua franca of global citizenship in Norwegian schools. 23. september 2022.
- Vibeke Melby: Aksjonsforskningsbasert skoleledelse: Hvordan skoleledere kan bruke aksjonsforskning til å utvikle skolen som lærende organisasjon. 9. september 2022.
- Tona Gulpinar: Be present – en studie av barns møte med kunstinstallasjoner. 17. juni 2022.
- Åse Norunn Nedrebø Bruvik: Yrkesfaglærerens tilrettelegging for elevmedvirkning og opplæring i spennings-feltet mellom det som er yrkesrelevant, det som motiverer, og det som er mulig. 20. mai.2022.
- Tonje Myrebøe: Danningsoppdrag som balansegang: Lærere om profesjonsutøvelse i arbeid med forebygging av fordommer. 6. mai 2022.
2021
- Sissil Lea Heggernes: Interaction through texts in the English Language classroom. Intercultural learning through picturebook dialogues. 13. august 2021.
- Maren Seehawer: Exploring how South African science teachers can integrate students’ indigenous knowledges into their regular teaching. Approaching bottom-up decolonisation through participatory action research. 17. september 2021.
- Kristian Skedsmo: Troubleshooting in Norwegian Sign Language. A conversation analytic approach to other-initiations of repair in multiperson Norwegian Sign Language interaction, and ways to communicate conversation analytical data on signed languages in printed and online publications. 10. september 2021.
- Wycliff Edwin Tusiime: Digital competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda's Teacher Training Institutions. 11. juni 2021.
- Trine Foyn: No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom. 10. juni 2021.
- Randi Havnen: Tolking fra skrift til tale i et multimodalt perspektiv - meningsskaping og samhandling. 30. april 2021.
- Nenad Pavel: Education for Resilience with Emerging Technologies - A Qualitative Study on the Learner – Media Relationship in Product Design Education. 22. januar 2021.
- Nina Odegard: Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter. 8. januar 2021.
2020
- Kristin Danielsen Wolf: Alle foreldre med? Syn på kvalitet og samarbeid i barnehagen. 23. oktober 2020.
- Lillian Pedersen: Kjensla av leikeplassen. Ei kvalitativ undersøking av fem år gamle barn sine bevegelsespraksisar i barnehagen. 2. oktober 2020.
- Anne-Grete Kaldahl: The educational challenge of oracy - a rhetorical approach: Exploring and articulating the oracy construct in Norwegian schools. 21. september 2020.
- Nina Akernes: Yrkeskompetanse i spenningsfeltet mellom tradisjon og kontinuerlig endring. En undersøkelse av kompetansebehovet i mediegrafikerfaget og av hvordan lærlinger kan utvikle yrkeskompetanse gjennom opplæring i skole og bedrift. 21. august 2020.
- Roger Bakken: HELVYRD - Helhetlig vurdering i et yrkesdidaktisk perspektiv. En studie av vurderernes helhetlige vurderinger av siste års lærlinger i elektrikerfaget i ulike vurderingssystemer innen fag- og yrkesopplæringen. 10. august 2020.
- Ingvill Gjerdrum Maus: Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway. 19. mai 2020.
2019
- Teresa K. Aslanian: Stretching the boundaries of care / Omsorgsparadokset – omsorgens fravær og tilstedeværelse og barnehagelærerutdanningens rammeverk og praksis. 26. juni 2019.
- Merethe Skårås: Selective memory for national unity: History education and civil war in newly independent South Sudan. 24. mai 2019.
- Erik Aasland: Konstitueringen av “kroppsøving” - En diskursteoretisk studie av undervisningspraksiser i videregående skole. 5. april 2019.
- Sandra Fylkesnes: Whiteness in teacher education discourses: An analysis of the usage and meaning making of the term “cultural diversity”. 12. februar 2019.
2018
- Torhild Erika Lillemark Høydalsvik: Implementering av og tilpassingar til ei endra barnehagelærarutdanning: Ein multimetodisk studie av nye praksisar. 14. september 2018.
- Tuva Bjørkvold: Å skape behov for skriving: Literacypraksiser hos elever som forsker. 7. september 2018.
- Erik Eliassen: Kognitiv utvikling og sosial kompetanse i barnehagen. 31. august 2018.
- Rasmus Kleppe: One-to-three-year-olds' Risky Play in Early Childhood Education and Care. 9. mars 2018.
2017
- Ann Lisa Sylte: Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning. 1. desember 2017.
- Annette Hessen Bjerke: The growth of self-efficacy in teaching mathematics in pre-service teachers: developing educational purpose. 8. september 2017.