I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og barndomssosiologi. Emnet inngår som valgemne i doktorgradsprogrammet i sosialt arbeid og sosialpolitikk.
-
Søknad og opptak
Emnet tilbys kun til stipendiater opptatt i ph.d.-programmer eller tilsvarende.
- Eksterne søkere bruker Søknadsweb. (Søk opp Doktorgradsmoduler og deretter Doktorgradsmoduler Fakultet for samfunnsvitenskap).
- Interne kandidater bruker Studentweb og melder seg opp selv, eller kontakter ph.d.-administrasjonen.
Nødvendige vedlegg til søknaden:
- Eksterne søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt. Sammendraget lastes opp i Søknadsweb.
- Interne kandidater sender sammendraget til ph.d.-administrasjonen.
-
Samlingsdatoer 2021
3., 4. og 5. mai fra klokken 09.00 til 16.00.
Emnet settes opp digitalt, via Zoom.
-
Emneplan for SP9260
Detaljert informasjon om arbeidsformer, vurdering m.m. finner du i emneplanen på student.oslomet.no.
-
Undervisningsplan
Første dag, 3. mai
9.00 Velkommen, introduksjon til kurset. Presentasjon av deltakerne og kort om deres prosjekter.
10.30. Liv Mette Gulbrandsen og Oddbjørg Skjær Ulvik: Kunnskap om barn og barndom - Tradisjoner i nordisk og internasjonal barneforskning
12.00 Lunsj
12.30 Gruppediskusjon, kommentarer og spørsmål
13.00 Diskusjon i plenum
13.30 Pause
14.00 Solveig Østrem: Perspektiver på manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern.
15.00 Diskusjon i plenum
15.30 Avslutning for dagenAndre dag, 4. mai
9.00 Ann Phoenix: Intersectionality and narratives of childhood. Abstract legges ut senere
10.30. Pause
10.45 Gruppediskusjon, kommentarer og spørsmål til Ann
11.15. Diskusjon i plenum
11.45 Lunsj
12.15 Ann fortsetter
14.00 Pause
14.30. Liv Mette Gulbrandsen: Velferdsstatens profesjoner i møte med barn - Teoretiske begrunnelser for tverrprofesjonelt samarbeid
15.30. Diskusjon i plenum
16. 00 AvslutningTredje dag, 5. mai
9.00 Oddbjørg Skjær Ulvik: Barns rett til deltakelse i nordiske velferdsstater – ulike deltakelsesbegreper.
11.00 Pause
11.15. Gruppediskusjon
11.45 Diskusjon i plenum
11.45 Lunsj
12.30 Hvilke barndomskonstruksjoner og samfunnsmessige tendenser er livsmestring som fag i skolen uttrykk for? Ole Jacob Madsen i samtale med Oddbjørg Skjær Ulvik med utgangspunkt i boka «Livsmestring på timeplanen – rett medisin for elevene?»
Kl. 13.30 Gruppediskusjon
Kl. 14.00 Pause
Kl. 14.15 Plenumsdiskusjon
Kl. 14.45 Forberedelse til essayskriving og oppsummering av kurset
Kl. 15.30 AvslutningVi tar forbehold om endringer i programmet. Slik situasjonen er nå, planlegger vi for et digitalt kurs. Velkommen!
-
Attest for fullført emne
Deltakere som har gjennomført og bestått kurs kan selv skaffe seg dokumentasjon på dette. Karakterutskrift kan bestilles på StudentWeb(fsweb.no) eller hentes på Vitnemålsportalen (vitnemålsportalen.no). Du finner mer informasjon om karakterutskrift og vitnemål (student.oslomet.no) på studentsidene.
-
Bidragsytere
Professor Ann Phoenix, University College London
Professor Ole Jacob Madsen, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo
Fagansvarlig
Administrative kontaktpersoner
Mer om forskerutdanning ved OsloMet finner du her:
Forskerutdanning ved OsloMet (ansatt.oslomet.no)