Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger (SP9260)

Enkeltemne ph.d.

I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og barndomssosiologi. Emnet inngår som valgemne i doktorgradsprogrammet i sosialt arbeid og sosialpolitikk.

  • Søknad og opptak

     Emnet tilbys kun til stipendiater opptatt i ph.d.-programmer eller tilsvarende. 

    • Eksterne søkere bruker Søknadsweb. (Søk opp Doktorgradsmoduler og deretter Doktorgradsmoduler Fakultet for samfunnsvitenskap).
    • Interne kandidater bruker Studentweb og melder seg opp selv, eller kontakter ph.d.-administrasjonen.

    Nødvendige vedlegg til søknaden:

    • Eksterne søkere må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt. Sammendraget lastes opp i  Søknadsweb. 
    • Interne kandidater sender sammendraget til ph.d.-administrasjonen.
  • Samlingsdatoer 2021

    3., 4. og 5. mai fra klokken 09.00 til 16.00.

    Emnet settes opp digitalt,  via Zoom. 

  • Emneplan for SP9260

    Detaljert informasjon om arbeidsformer, vurdering m.m. finner du i emneplanen på student.oslomet.no.

  • Undervisningsplan

    Første dag, 3. mai
    9.00 Velkommen, introduksjon til kurset. Presentasjon av deltakerne og kort om deres prosjekter.
    10.30. Liv Mette Gulbrandsen og Oddbjørg Skjær Ulvik: Kunnskap om barn og  barndom - Tradisjoner i nordisk og internasjonal barneforskning 
    12.00 Lunsj
    12.30 Gruppediskusjon, kommentarer og spørsmål
    13.00 Diskusjon i plenum
    13.30 Pause
    14.00 Solveig Østrem: Perspektiver på manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern.
    15.00 Diskusjon i plenum 
    15.30 Avslutning for dagen

    Andre dag, 4. mai
    9.00 Ann Phoenix: Intersectionality and narratives of childhood. Abstract legges ut senere
    10.30. Pause
    10.45 Gruppediskusjon, kommentarer og spørsmål til Ann
    11.15. Diskusjon i plenum
    11.45 Lunsj
    12.15 Ann fortsetter
    14.00 Pause 
    14.30. Liv Mette Gulbrandsen: Velferdsstatens profesjoner i møte med barn - Teoretiske begrunnelser for tverrprofesjonelt samarbeid
    15.30. Diskusjon i plenum
    16. 00 Avslutning

    Tredje dag, 5. mai
    9.00 Oddbjørg Skjær Ulvik: Barns rett til deltakelse i nordiske velferdsstater – ulike deltakelsesbegreper.
    11.00 Pause
    11.15. Gruppediskusjon
    11.45 Diskusjon i plenum
    11.45 Lunsj
    12.30 Hvilke barndomskonstruksjoner og samfunnsmessige tendenser er livsmestring som fag i skolen uttrykk for? Ole Jacob Madsen i samtale med  Oddbjørg Skjær Ulvik med utgangspunkt i boka «Livsmestring på timeplanen – rett medisin for elevene?»
    Kl. 13.30 Gruppediskusjon
    Kl. 14.00 Pause
    Kl. 14.15 Plenumsdiskusjon
    Kl. 14.45 Forberedelse til essayskriving og oppsummering av kurset
    Kl. 15.30  Avslutning 

    Vi tar forbehold om endringer i programmet. Slik situasjonen er nå, planlegger vi for et digitalt kurs. Velkommen!

  • Attest for fullført emne

    Deltakere som har gjennomført og bestått kurs kan selv skaffe seg dokumentasjon på dette. Karakterutskrift kan bestilles på StudentWeb(fsweb.no) eller hentes på Vitnemålsportalen (vitnemålsportalen.no). Du finner mer informasjon om karakterutskrift og vitnemål (student.oslomet.no) på studentsidene.

  • Bidragsytere

     

      Laster inn ...

      Professor Ann Phoenix, University College London

      Professor Ole Jacob Madsen, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo

       

    Fagansvarlig

    Laster inn ...

    Administrative kontaktpersoner

    Laster inn ...

    Mer om forskerutdanning ved OsloMet finner du her:
    Forskerutdanning ved OsloMet (ansatt.oslomet.no)