Kvalitative forskningsmetoder er viktige i studiet av profesjoner og profesjonell yrkesutøvelse. Mange ph.d.-prosjekter er basert på kvalitative forskningsmetoder, der man benytter alt fra intervju til feltarbeid og dokumentanalyse, og ofte også en kombinasjon av disse.
-
Om emnet
Du finner emneplanen (student.oslomet.no) på studentsidene.
-
Pensum
Bøker som må kjøpes eller lånes
- Emerson, Fretz & Shaw (1995) Writing Ethnographic Fieldnotes. The University of Chicago Press, Chicago
- Skilbrei, May-Len (2019) Kvalitative Metoder. Planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon. Fagbokforlaget, Bergen
- Small, M. L & Calarco, J.M. (2022) Qualitative Literacy. A guide to Evaluating Ethnographic and interview Research. University of California Press.
Obligatorisk litteratur
- Andersen G, Mangset M. (2012) Er forestillingen om det egalitære Norge resultatet av en målefeil? Om falske og ekte motsetninger mellom sosiologiske analyser av klasse og kultur. Tidsskrift for samfunnsforskning.; 53(2):157-260.
- Anderson, S. (2004) Kategorisering. Fællesmængder og særpræg hos børn. s. 71-94
- Atkinson P. (1992) The Ethnography of a Medical Setting: Reading, Writing, and Rhetoric. Qualitative Health Research (journals.sagepub.com);2(4):451-474.
- Atkinson P og Coffey A. (2003) Kapittel 6. Revisiting the Relationship between Participant Observation and Interviews. In: J. F. Gubrium og J. A. Holstein, ed. Postmodern Interviewing.; 119-122.
- Bredahl-Jackobsen, C. & Schepelern Johansen, K. (2009) Formidlingspligt vs. Tavshedspligt i sundhedsforskningen, i Hastrup, K. (red.) Mellom mennesker. s.207-222
- Buvik, K. (2017) Mellom idealer og realiteter på Dikemark asylmottak (idunn.no). Norsk sosiologisk tidsskrift.;1(05):347-364.
- Corbin J, Strauss A. Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology (link.springer.com). 1990;13(1):3-21.
- Dimaggio P. (2014) Comment on Jerolmack and Khan, “Talk Is Cheap”: Ethnography and the Attitudinal Fallacy. Sociological Methods & Research (journals.sagepub.com); 43(2):232-235.
- Frøystad, K. (2003) Forestillingen om det «ordentlige» feltarbeid og dets umulighet i Norge, i Rugkaasa, M. & Thorsen, K. (2003) Nye steder, nære rom. Utfordringer i antropologiske studier i Norge. Gyldendal Norsk Forlag, Oslo
- Jerolmack C, Khan S. (2014) Talk Is Cheap: Ethnography and the Attitudinal Fallacy. Sociological Methods & Research (journals.sagepub.com); 43(2):178-209.
- Lorimer F. (2010) Using Emotion as a Form of Knowledge in a Psychiatric Fieldwork Setting. In: Emotions in the Field: The Psychology and Anthropology of Fieldwork Experience / Ed.by James D. and Spencer D. Stanford, Calif. Stanford University Press; s. 98-129.
- Mik-Meyer N. (2016) Othering, ableism and disability: A discursive analysis of co-workers’ construction of colleagues with visible impairments. Human Relations (journals.sagepub.com); 69(6):1341-1363.
- Rashid M, Caine V, Goez H. (2015) The Encounters and Challenges of Ethnography as a Methodology in Health Research (journals.sagepub.com). International Journal of Qualitative Methods; 14(5).
- Ryan GW, Bernard R.H. (2003) Techniques to Identify Themes. Field Methods (journals.sagepub.com); 15(1):85-109.
- Skjervheim H. (1960). Deltakar og tilskodar. 1: 63-85 (nb.no) i «Brytninger i tidens tankeliv» Aarnes A.
- Spradley JP. (1979) Asking descriptive questions. In: The Ethnographic Interview James P. Spradley. New York: Holt Rinehart & Winston; s78-91.
- Sørhaug T. (1996) Tykke og tynne beskrivelser (urn.nb.no). In: Fornuftens Fantasier: Antropologiske Essays Om Moderne Livsformer Tian Sørhaug. Oslo: Universitetsforlaget; s33-52.
- Tavory Iddo. Interviews and Inference: Making Sense of Interview Data in Qualitative Research (link.springer.com).
- Wadel CC. (2007) Uformell arbeidsrelatert medarbeidersamhandling; hvordan medarbeidere gjør bruk av hverandre i utførelsen av sitt arbeid. Nordiske organisasjonsstudier. 9(2):25-50.
-
Søknadsfrist og opptakskrav
Opptakskrav: Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Emnet er primært for studenter/stipendiater som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant hovedfag eller mastergrad.
Søkere må laste opp abstrakt/prosjektsammendrag i Søknadsweb. Dvs. maks. 1 A4-side med utfyllende informasjon om sin bakgrunn og sitt prosjekt: metodene de bruker; hva som er feltet og hvordan de avgrenser sitt felt; hvor de er i forskningsprosessen. Navn, stilling, tilhørighet/arbeidssted og eventuelt sidetall må stå som topptekst i vedlagte filen.
Søk på kurset i Søknadsweb (fsweb.no) innen 09.10.2022
Prosjektsammendraget lastes opp under "Mine dokumenter" i SøknadswebNB!
- Vi behandler ikke søknader uten vedlagt prosjektsammendrag.
- Det kreves obligatorisk nærvær på 80 prosent på samlingene.
-
Undervisningsdatoer
Høsten 2022
- Sted: Pilestredet 46 PA311
- Datoer: 7.-10. november
Vi tar forbehold om endringer i kursopplegget og eventuelle kanselleringer grunnet uforutsette hendelser. SPS kan dessverre ikke dekke eventuelle omkostninger for den enkelte dersom en slik situasjon skulle oppstå.
Undervisningsplan
Dag 1: Velkommen og presentasjon
- Presentasjon av kursdeltagere, forskningsspørsmål og metode. 2 min. pr. Person
- Metodologi og forskningsspørsmål
- Deltagende observasjon. Ulike former for deltagende observasjon
- Deltagende observasjon
- Oppgaver
Dag 2: Gjennomføring og ulike teknikker for datainnsamling: Intervju og deltagende observasjon
- Lesning og analyse av andres tekster
- Fra feltnotater til tekst
- Om ulike former for intervju
- Oppgaver.
Dag 3: Analyse og essay
- Generell tilbakemelding på intervjuoppgaver
- Å analysere intervju
- Analyse. Hermeneutikk
- Essay. Formulere en metodisk problemstilling og diskusjon gruppevis
Dag 4
- Kvalitetskriterier i kvalitativ forskning og etikk
- Taus Kunnskap
- Datahåndtering. Personvern, informert samtykke, anonymisering og meldeplikt.
- Oppsummering og essay
-
Attest for fullført emne
Deltakere som har gjennomført og bestått emnet kan selv hente ut dokumentasjon på dette. Karakterutskrift kan bestilles på Studentweb (fsweb.no) eller hentes på Vitnemålsportalen (vitnemalsportalen.no). Du finner mer informasjon om karakterutskrift og vitnemål (student.oslomet.no) på studentsidene.
-
Faglig og administrativt ansvarlig
Faglig:
For administrative spørsmål kontakt kurs-sps@oslomet.no