Profesjonsteori (SPOPT)

Enkeltemne ph.d.

Emnet Profesjonsteori skal gi en oversikt over sentrale teoretiske temaer og posisjoner innen feltet profesjonsstudier. Teoridannelsen om profesjoner kan grovt inndeles i teorier med et makrofokus på profesjonaliseringsprosesser og profesjoners samfunnsmessige rolle og teorier som fokuserer på selve profesjonsutøvelsen og profesjonell atferd.

  • Om emnet

  • Pensumliste

    Pensum

    Totalt: sa. 1200 sider.

    Bøker

    (Må kjøpes eller lånes)

    • Abbott, A. (1988) The System of Professions. Chicago: The University of Chicago Press. s. 1-113
    • Freidson, E. (2001) Professionalism. The Third Logic. Cambridge: Polity Press. s. 19-104.
    • Profesjonsstudier (2008) Red. A. Molander/L I Terum. Oslo: Universitetsforlaget.
      Gule, L. Profesjon og flerkulturalitet. 
      Slagstad, R. Profesjoner og kunnskapsregimer
      Stichweh, R. Profesjoner i systemteoretisk perspektiv
      Torsvik, G. Profesjoner i økonomisk-teoretisk perspektiv.  
    • Profesjonsstudier II. Red. A. Molander & J.-C. Smeby. Oslo: Universitetsforlaget.
      Abrahamsen, B. Hvorfor har kvinner lavere lønn enn men? Om preferanser og kjønnsforskjeller i karriere. 
      Kirkebøen, G. Kan vi stole på fagfolks skjønn?, s. 27-43. 
      Molander, A. Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: mekanismer for ansvarliggjøring, s. 44-54.
      Smeby, J.-C. Profesjon og ekspertise, s. 17-26. Oslo: Universitetsforlaget.
    • Susskind, R. and Susskind, D. (2015) The future of professions:  How technology will transform the work of human experts. Oxford: Oxford University Press, s. 1–5, 188–228

    Kompendium I

    (Tilgjengelig for deltagere på emnet i Canvas)

    • Ackroyd, S. (2016) Sociological and organizational theories of professions and professionalism, in Mike Dent et al., The Routledge Companion to the Professions and Professionalism, London/New York: 15–30
    • Akerlof, G.A. (1970). Markets for Lemons. Quality Uncertainty and the Market Mechanism. Quarterly Journal of Economics 84, 3, s. 488-500.
    • Benner, P. (1984) From novice to expert. Menlo Park (Calif.): Addison-Wesley, kap. 2.
    • Biddle, J.B, «On Predicting Recidivism: Epistemic Risk, Tradeoffs, and
      Values in Machine Learning». Canadian Journal of Philosophy (2020), 1–21
    • Buchanan, Allen (1988). “Principal/Agent Theory and Decision Making in Health Care”. Bioethics, Vol. 2, 1.
    • Burrage, M. (1993) From practice to school-based professional education: patterns of conflict accommodation in England, France, and the United States. I: S. Rothblatt & B. Wittrock (Eds.), The European and American university since 1800, s. 142-187. Cambridge: Cambridge: University Press.Crompton, R. and Harris, F. (1998) Gender relations and employment: The impact of occupation.  Work, Employment and Society 12. s. 297-315.
    • Danaher, J. (2016). The threat of algocracy: reality, resistance and accommodation. Philosophy & Technology, 29(3), 245-268.
    • Davies, M. (1991): “Thinking like an Engineer: The Place of a Code of Ethics in the Practice of a Profession”, Philosophy and Public Affairs, Vol. 20. No 2, s. 150-167.
    • Dzur, A. W. (2004) Democratic Professionalism: Sharing Authority in Civic Life.  Good Society, Vol. 13, No. 1.
    • Evetts, J. (2013) Professionalism: Value and ideology, Current Sociology Review 61 (5–6): 778–796 (19 s.)
    • Fenwick, T., Nerland, M. & Jensen, K. (2012) Sociomaterial approaches to conceptualising professional learning and practice, Journal of Education and Work, 25:1, 1-13.
    • Fournier, V. (1999) The appeal to ‘professionalism’ as a disciplinary mechanism, The Sociological Review 47 (2): 280–307.
    • Frankel, M. S. (1989): “Professional Codes: Why, How, and with What Impact?  Journal of Business Ethics 8, s. 109-115.
    • Fraser, N. (1989) Talking about Needs: Interpretive Contests as Political Conflicts in Welfare-State Societies.  Ethics, Vol. 99
    • Gilje, N. Profesjonskunnskapens elementære former (2017). I: Mausethagen, S. og Smeby, J.C. (red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget: Oslo
    • Goldthorpe, J. (2002) Occupational Sociology, Yes: Class Analysis, No: Comment on Grusky and Weeden’s Research Agenda, Acta Sociologica 45 (3): 211–217
    • Gullvåg, I. (1990). Rasjonalitet, forståelse og forklaring. 2. utgave. Tapir: Trondheim, kap 2.: “Rasjonell beslutning og handling”
    • Grusky, D. and Galescu, G. (2005) Foundations of a neo-Durkheimian class analysis, in Erik Olin Wright, Approaches to Class Analysis, Cambridge: Cambridge University Press: 51–81. (31 s.)
    • Goodin, R. E. (1986) Welfare, Rights and Discretion.  Oxford Journal of Legal Studies, vol. 6, No. 2. s. 232-261.
    • Habermas, J. (1996) Handlingsrationalitetens aspekter. I: Jürgen Habermas, Kommunikativt handlande. Texter om språk, rationalitet och samhälle. Red. Anders Molander. Andra upplagan. Göteborg: Daidalos. s. 83-110.
    • Grimen, H. (2009) “Debatten om evidensbasering noen utfordringer”, Evidensbasert profesjonsutøvelse (red. H. Grimen, L. Terum). Oslo: Abstrakt Forslag. s. 191-222.
    • Kahneman, D. and Tversky, A. (1974).  Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, Vol. 185, Issue 4157, pp. 1124-1131
    • Kocka, J, (1990) ‘Bürgertum’ and professions in the nineteenth century: two alternative approaches. Professions in theory and history. Ed. M. Burrage/R. Torstendahl. s. 62-74. London: Sage.
    • Kleiner, M. 2000. “Occupational Licensing.” Journal of Economic Perspectives 14, no. 4, 189-202.

    Kompendium II

    (Tilgjengelig for deltagere på emnet i Canvas)

    • Larson, M. S. (1977) The Rise of Professionalism, Berkley, Los Angeles, London: University of California Press. s. 40-52.
    • LeGrand, J. (2010) Knights and knaves return: public service motivation and the delivery of public services.  International public management journal, 13 (1). s. 56-71. 
    • Lipsky, M. (1977) Toward a Theory of Street-Level Bureaucracy. Hawley, W and Lipsky, M (eds.), Theoretical Perspectives on Urban Politics, Englewood Cliffs, N.J: Prentice Hall. s. 196-213.
    • Molander, A. & Grimen, H. (2010) “Understanding professional discretion”. Sociology of Professions. Continental and Anglo-Saxon Traditions. Eds. Lennart G. Svensson & Julia Evetts. Göteborg: Daidalos.
    • Murphy, R. (1988) An Introduction to the Theory of Closure, i: Murphy, Social Closure: The Theory of Monopolization and Exclusion, Oxford: Clarendon Press: 1–14. (14 s.)
    • Orupabo, Julia (2016) Å forklare segregering på tvers, i Orupabo, Kvinnejobber, mannsjobber og innvandrerjobber, Oslo: Cappelen Damm Akademisk: 35–50
    • Parsons, T, (1951) “Social Structure and Dynamic Process: The Case of Modern Medical Practice”, kap. 10 i The Social System, London: Routledge. s. 428-479.
    • Parsons, T, (1978) “Research with Human Subjects and the ‘Professional Complex’”, i Parsons, Action Theory and the Human Condition, New York: The Free Press. s. 35-50
    • Parsons, T. & Platt, G. M. (1973) "The University and the Applied Professions: The Professional Schools, The American University (kap. 5). Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.
    • Schön, D. A. (1987) Teaching Artistry Through Reflection-in-Action, i: Educating the reflective practitioner (kap. 2) San Francisco: Jossey-Bass.
    • Siegrist, H. (1990) Professionalization as a process: patterns, progression and discontinuity.  Professions in theory and history. Ed. Burrage/Torstendahl. London: Sage.
    • Weber, M.  Economy and society. Ed. By Günther Roth and Claus Wittich. Berkley: University of California Press, vol. 1, s. 43-46, s. 213-216, s. 341-343, vol. 2, s. 926-940 (6).
  • Søknad og opptak (stengt)

    Åpner  våren/sommeren 2020

    Vil du bli varslet om åpnet opptak? Kontakt kurs-sps@oslomet.no

  • Våren 2021

    Undervisning

    Alle undervisningsdagene varer fra kl. 09.15 til 12.00/14.00 med hybrid undervisning. (merk! forskjellige undervisningsrom)

    Avsluttende essay leveres innen 19.04.2021

    Vi tar forbehold om endringer i kursopplegget og eventuelle kanselleringer grunnet uforutsette hendelser. SPS kan dessverre ikke dekke eventuelle omkostninger for den enkelte dersom en slik situasjon skulle oppstå.

    Undervisningsplan våren 2021

    Første samling:

    Torsdag 14. januar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA329

    • Om kurset (Anders Molander)
    • Profesjonsteori: grunnbegreper og grunnspørsmål.   (Anders Molander)
      Litteratur: Weber, Parsons (1978), Larsons, Abbott, Freidson, Buchanan, Stichweh, Torsvik, Le Grand, Susskind og Susskind

    Fredag 15. januar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA329

    • Kunnskap og ekspertise (Jens-Christian Smeby)
      Litteratur: Freidson, Benner, Schön, Smeby, Gilje, Grimen 

    Andre samling:

    Torsdag 21. januar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA329

    • Profesjon og kvalifisering (Jens-Christian Smeby)
      Litteratur: Burrage, Freidson, Parsons/Platt, Fenwick et al.

    Fredag 22. januar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA329

    • Hva slags etikk er profesjonsetikk? (Edmund Henden)
      Litteratur: Frankel, Davis, Buchanan

    Tredje samling:

    Torsdag 28. januar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA318 (merk! annet rom enn tidligere samlinger)

    • Profesjonalisering: historiske og komparative perspektiver (Fredrik Thue)
      Litteratur: Abbott, Freidson, Kocka, Siegrist, Slagstad, Stichweh

    Fredag 29. januar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA318 (merk! annet rom enn tidligere samlinger)

    • Profesjoner mellom marked, stat og sivilsamfunn (Anders Molander)
      Litteratur: Abbott, Freidson, Larson, Torsvik, Akerlof, Kleiner, Susskind og Susskind, Lipsky, Fraser, LeGrand, Dzur

    Fjerde samling:

    Torsdag 04. februar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA128 (merk! annet rom enn tidligere samlinger)

    • Profesjoner, klasse og kjønn (Håvard Helland/Bente Abrahamsen)
      Litteratur: Weber, Freidson (kap. 3), Larson, Kleiner, Goldthorp, Grusky og Galescu, Norli Hansen, Crompton og Harris, Abrahamsen

    Fredag 05. februar kl. 9.15-12, Rom: P46 PA128 (merk! annet rom enn tidligere samlinger)

    • Beslutning, handling og samhandling (Anders Molander)
      Litteratur: Weber, Gullvåg, Habermas, Buchanan, Parsons (1951), Le Grand, Kirkebøen, Kahneman/Tversky

    Femte samling:

    Torsdag 11. februar, kl. 9.15-12, Rom P46 PA311 (merk! annet rom enn tidligere samlinger)

    • Profesjonelt skjønn og «accountability» (Anders Molander)
      Litteratur: Buchanan, Goodin, Molander/Grimen, Lipsky, Kirkebøen, Kahneman/Tversky, Molander

    Fredag 12. februar kl. 9.15-12, Rom P46 PA311 (merk! annet rom enn tidligere samlinger)

    • Profesjonene i det flerkulturelle samfunnet (Anne Brigitte Leseth)
      Litteratur: Gule, Fraser, Orupabu

    Sjette samling:

    Fredag 19. februar 9.15-14,  Rom P46 PA311

    • 9.15-11 Kunstig intelligens i profesjonene (Torbjørn Gundersen)
      Litteratur: Susskind/Susskind, kap. 5, Danaher, Biddle
    • 11.15-12 Quo vadis profesjonalism? (Fredrik Thue) Litteratur: Fournier, Evetts, Ackroyd, Susskind/Susskind
    • Lunsj
    • 13-14 Oppsummering, paper (Anders Molander)
  • Attest for fullført emne

    Deltakere som har gjennomført og bestått emnet kan selv hente ut dokumentasjon på dette. Karakterutskrift kan bestilles på StudentWeb (fsweb.no) eller hentes på Vitnemålsportalen (vitnemålsportalen.no). Du finner mer informasjon om karakterutskrift og vitnemål (student.oslomet.no) på studentsidene.

  • Faglig og administrativt ansvarlig

    Faglig:

      Laster inn ...

      Ved administrative spørsmål kontakt kurs-sps@oslomet.no