Profesjonsteori (SPOPT)

Enkeltemne ph.d.

Emnet Profesjonsteori skal gi en oversikt over sentrale teoretiske temaer og posisjoner innen feltet profesjonsstudier.

  • Om emnet

    Du finner emneplanen (student.oslomet.no) på våre studentsider.

  • Søknadsfrist og opptakskrav

    Opptakskrav: Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning. Emnet er primært for studenter/stipendiater som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med relevant hovedfag eller mastergrad.

    Søkere må laste opp abstrakt/prosjektsammendrag på Søknadsweb. Dvs. maks. 1 A4-side med utfyllende informasjon om egen bakgrunn og eget prosjekt og hvorfor dette emnet anses relevant for dette prosjektet. Navn, stilling, tilhørighet/arbeidssted og eventuelt sidetall må stå som topptekst i vedlagte filen.

    Søk på kurset i Søknadsweb (fsweb.no)  innen 16.08.2022
    Prosjektsammendraget lastes opp under "Mine dokumenter" i Søknadsweb

    NB!

    • Vi behandler ikke søknader uten vedlagt prosjektsammendrag.
    • Det kreves obligatorisk nærvær på 80 prosent på samlingene.
  • Undervisningsdatoer

    Høsten 2022

    Sted: P46 PA311

    Datoer: 22. og 23 sept; 20. og 21. okt; 24. og 25. nov.

    Undervisningsplan
    Samlig 1, dag 1. kl 9.00-16.00
    • Om kurset (Anders Molander)
    • Profesjonsteori: grunnbegreper og grunnspørsmål.   (Anders Molander)
      • Litteratur: Parsons (1978), Larsons, Abbott, Buchanan, Stichweh, Torsvik, Le Grand, Susskind og Susskind
    • Lunsj kl 12.00 – 13.00
    • Kunnskap og ekspertise (Andreas Eriksen)
      • Litteratur: Freidson, Risjord, Schön, Smeby, Gilje, Winch
    Samling 1, dag 2. kl 9.00-16.00
    • Profesjonsutdanning (Hege Hermansen, Jannecke Wiers Jensen)
      • Litteratur: Burrage, Freidson, Parsons/Platt, Fenwick et al.
    • Lunsj kl 12.00 – 13.00
    • Hva slags etikk er profesjonsetikk? (Edmund Henden)
      • Litteratur: Frankel, Davis, Buchanan
    Samling 2, dag 1. kl 9.00-16.00
    • Profesjonalisering: historiske og komparative perspektiver (Fredrik Thue)
      • Litteratur: Abbott, Kocka, Siegrist, Slagstad, Stichweh, Fournier
    • Lunsj kl 12.00 – 13.00
    • Profesjoner mellom marked, stat og sivilsamfunn (Anders Molander)
      • Litteratur: Abbott, Larson, Torsvik, Akerlof, Kleiner, Susskind og Susskind, Fraser, Buchanan, Goodin, Lipsky, LeGrand, Dzur
    Samling 2, dag 2. kl 9.00-16.00
    • Beslutninger, normer og interaksjon (Anders Molander)
      • Litteratur: Gullvåg, Habermas, Buchanan, Parsons (1951)
    • Profesjoner i organisasjoner (Tone Alm Andresen)
      • Litteratur: Stichweh, Evetts, Reay et al. (2017), Suddaby&Viale
    • Lunsj kl 12.00 – 13.00
    • Profesjoner, klasse og kjønn (Håvard Helland/Thea Bertnes Strømme)
      • Litteratur: Larson; Kleiner; Goldthorp; Grusky og Galescu; England; Kanter; Ridgeway & Correl; Browne/Misra
    Samling 3, dag 1. kl 9.00-16.00
    • Skjønn og «accountability» (Anders Molander)
      • Litteratur: Buchanan, Goodin, Molander (2020), Lipsky, Kirkebøen, Kahneman/Tversky, Molander (2013)
      • Lunsj kl 12.00 – 13.00
    • Profesjonene i det flerkulturelle samfunnet (Anne Brigitte Leseth)
      • Litteratur: Gule, Fraser, Browne/Misra
    Samling 3, dag 2. kl 9.00-16.00
    • Kunstig intelligens i profesjonene (Torbjørn Gundersen)
      • Litteratur: Susskind/Susskind, kap. 5, Danaher, Biddle
    • Profesjonalisme og nye styringsformer (Tone Alm Andresen)
      • Litteratur: Evetts, Le Grand, Nordengraaf, Reay&Hining
    • Lunsj kl 12.00 – 13.00
    • Oppsummering, paper (Anders Molander)
  • Pensumliste

    Totalt: ca. 1200 sider.

    Bøker

    • Abbott, A. (1988) The System of Professions. An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: The University of Chicago Press. s. 1-113
    • Freidson, E. (2001) Professionalism. The Third Logic. Cambridge: Polity Press. s. 17-35, 83-104.
    • Profesjonsstudier (2008) Red. A. Molander/L I Terum. Oslo: Universitetsforlaget.
      • Gule, L. Profesjon og flerkulturalitet. 
      • Slagstad, R. Profesjoner og kunnskapsregimer
      • Stichweh, R. Profesjoner i systemteoretisk perspektiv
      • Torsvik, G. Profesjoner i økonomisk-teoretisk perspektiv.  
    • Profesjonsstudier II. Red. A. Molander & J.-C. Smeby. Oslo: Universitetsforlaget.
      • Kirkebøen, G. Kan vi stole på fagfolks skjønn? s. 27-43. 
      • Molander, A. Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: mekanismer for ansvarliggjøring, s. 44-54.
      • Smeby, J.-C. Profesjon og ekspertise, s. 17-26. Oslo: Universitetsforlaget.
    • Susskind, R. and Susskind, D. (2015) The future of professions:  How technology will transform the work of human experts. Oxford: Oxford University Press, s. 1–5, 188–228

    Artikler

    1. Akerlof, G.A. (1970). Markets for Lemons. Quality Uncertainty and the Market Mechanism. Quarterly Journal of Economics 84, 3, s. 488-500.
    2. Biddle, J.B, «On Predicting Recidivism: Epistemic Risk, Tradeoffs, and Values in Machine Learning». Canadian Journal of Philosophy (2020), 1–21
    3. Browne, I. and Misra, J (2003). “The intersection of gender and race in the labor market”. Annual Review of Sociology 29:487-513
    4. Buchanan, Allen (1988). “Principal/Agent Theory and Decision Making in Health Care”. Bioethics, Vol. 2, 1.
    5. Burrage, M. (1993) From practice to school-based professional education: patterns of conflict accommodation in England, France, and the United States. I: S. Rothblatt & B. Wittrock (Eds.), The European and American university since 1800, s. 142-187. Cambridge: Cambridge: University Press.
    6. Danaher, J. (2016). The threat of algocracy: reality, resistance and accommodation. Philosophy & Technology, 29(3), 245-268.
    7. Davies, M. (1991): “Thinking like an Engineer: The Place of a Code of Ethics in the Practice of a Profession”, Philosophy and Public Affairs, Vol. 20. No 2, s. 150-167.
    8. Dzur, A. W. (2004) Democratic Professionalism: Sharing Authority in Civic Life.  Good Society, Vol. 13, No. 1.
    9. England, P. (2010). The gender revolution: Uneven and stalled. Gender & Society, 24(2), 149-166. doi:10.1177/0891243210361475
    10. Evetts, J. (2011). A new professionalism? Challenges and opportunities. Current sociology59(4), 406-422
    11. Fenwick, T., Nerland, M. & Jensen, K. (2012) Sociomaterial approaches to conceptualising professional learning and practice, Journal of Education and Work, 25:1, 1-13.
    12. Fournier, V. (1999) The appeal to ‘professionalism’ as a disciplinary mechanism, The Sociological Review 47 (2): 280–307.
    13. Frankel, M. S. (1989): “Professional Codes: Why, How, and with What Impact?  Journal of Business Ethics 8, s. 109-115.
    14. Fraser, N. (1989) Talking about Needs: Interpretive Contests as Political Conflicts in Welfare-State Societies.  Ethics, Vol. 99
    15. Gilje, N. Profesjonskunnskapens elementære former (2017). I: Mausethagen, S. og Smeby, J.C. (red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforlaget: Oslo
    16. Goldthorpe, J. (2002) Occupational Sociology, Yes: Class Analysis, No: Comment on Grusky and Weeden’s Research Agenda, Acta Sociologica 45 (3): 211–217
    17. Goodin, R. E. (1986) Welfare, Rights and Discretion.  Oxford Journal of Legal Studies, vol. 6, No. 2. s. 232-261.
    18. Grusky, D. and Galescu, G. (2005) Foundations of a neo-Durkheimian class analysis, in Erik Olin Wright, Approaches to Class Analysis, Cambridge: Cambridge University Press: 51–81. (31 s.)
    19. Gullvåg, I. (1990). Rasjonalitet, forståelse og forklaring. 2. utgave. Tapir: Trondheim, kap 2.: “Rasjonell beslutning og handling”
    20. Habermas, J. (1995) Handlingsrationalitetens aspekter. I: Jürgen Habermas, Kommunikativt handlande. Texter om språk, rationalitet och samhälle. Red. Anders Molander. Andra upplagan. Göteborg: Daidalos. s. 83-110.
    21. Kahneman, D. and Tversky, A. (1974).  Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, Vol. 185, Issue 4157, pp. 1124-1131
    22. Kanter, R. M. (1977). Some effects of proportions on group Life – Skewed sex-ratios and responses to token women. American Journal of Sociology, 82(5), 965–990.
    23. Kleiner, M. 2000. “Occupational Licensing.” Journal of Economic Perspectives 14, no. 4, 189-202.
    24. Kocka, J, (1990) ‘Bürgertum’ and professions in the nineteenth century: two alternative approaches. Professions in theory and history. Ed. M. Burrage/R. Torstendahl. s. 62-74. London: Sage.
    25. Langley, A., Lindberg, K., Mørk, B. E., Nicolini, D., Raviola, E., & Walter, L. (2019). Boundary work among groups, occupations, and organizations: From cartography to process. Academy of Management Annals, 13(2), 704-736.
    26. Larson, M. S. (1977) The Rise of Professionalism, Berkley, Los Angeles, London: University of California Press. s. 40-52.
    27. LeGrand, J. (2010) Knights and knaves return: public service motivation and the delivery of public services.  International public management journal, 13 (1). s. 56-71.
    28. Lipsky, M. (1977) Toward a Theory of Street-Level Bureaucracy. Hawley, W and Lipsky, M (eds.), Theoretical Perspectives on Urban Politics, Englewood Cliffs, N.J: Prentice Hall. s. 196-213.
    29. .
    30. Murphy, R. (1988) An Introduction to the Theory of Closure, i: Murphy, Social Closure: The Theory of Monopolization and Exclusion, Oxford: Clarendon Press: 1–14. (14 s.)
    31. Noordegraaf, M. (2013). Reconfiguring Professional Work: Changing Forms of Professionalism in Public Services. Administration & Society, 48(7), 783-810. doi: 10.1177/0095399713509242 
    32. Osborne, S. P. (2006). The new public governance? Public Management Review, vol 8, iss 3, 377-387
    33. Parsons, T, (1951) “Social Structure and Dynamic Process: The Case of Modern Medical Practice”, kap. 10 i The Social System, London: Routledge. s. 428-479.
    34. Parsons, T, (1978) “Research with Human Subjects and the ‘Professional Complex’”, i Parsons, Action Theory and the Human Condition, New York: The Free Press. s. 35-50
    35. Parsons, T. & Platt, G. M. (1973) "The University and the Applied Professions: The Professional Schools, The American University (kap. 5). Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.
    36. Reay, T., & Hinings, C. R. (2009). Managing the Rivalry of Competing Institutional Logics. Organization Studies, 30(6), 629-652.
    37. Risjord, M. (2015). “Evidence and practical knowledge”, i Exploring Evidence-based Practice. Ed. By Martin Lipscomb.  London: Routledge
    38. Suddaby, Roy, and Thierry Viale. "Professionals and field-level change: Institutional work and the professional project." Current Sociology 59.4 (2011): 423-442.
    39. Schön, D. A. (1987) Teaching Artistry Through Reflection-in-Action, i: Educating the reflective practitioner (kap. 2) San Francisco: Jossey-Bass.
    40. Siegrist, H. (1990) Professionalization as a process: patterns, progression and discontinuity.  Professions in theory and history. Ed. Burrage/Torstendahl. London: Sage.
    41. Winch, C. (2017). “Professional Knowledge, Expertise and Perceptual Ability”. Journal of Philosophy of Education, Vol. 51, No. 3, 2017
  • Attest for fullført emne

    Deltakere som har gjennomført og bestått emnet kan selv hente ut dokumentasjon på dette. Karakterutskrift kan bestilles på Studentweb (fsweb.no) eller hentes på Vitnemålsportalen (vitnemalsportalen.no). Du finner mer informasjon om karakterutskrift og vitnemål (student.oslomet.no) på studentsidene.

Administrative spørsmål

rettes til kurs-sps@oslomet.no

Faglig ansvarlig

Anders Molander