Digitalt jobbintervju - hva er likt og hva er forskjellig?

En kvinne sitter i en sofa og snakker med en mann som har en laptop foran seg.

Det som skiller digitale intervjuer fra fysiske, er hovedsakelig det tekniske. I likhet med «vanlige» intervjuer må du tenke på bekledning, holdning og sittestilling på intervjuet. Intervjuholderne vil gjerne bli kjent med deg, og du som arbeidssøker skal bli kjent med de som skal ansette deg.

Deres jobb er å se at det som står i CV og søknad stemmer overens med det du sier på intervjuet, samtidig som de skal se på om dine personlige egenskaper og den personligheten du har, passer inn i deres team.

Det tekniske på digitale intervjuer kan være stressende, så det lønner seg å øve i speilet på mulige svar på forhånd. Du skal fortsatt framstå som deg selv på intervjuet, og det er lettere å ikke bli altfor nervøs når du er komfortabel med gjennomføringen og gangen i det digitale intervjuet.

Prøv deg fram først

På forhånd kan du teste kameravinklingen og lyssettingen i rommet. Ikke ha for sterkt sidelys og test at lyden fungerer fint. Dermed er det mindre å tenke på i selve intervjusettingen.

Tenk over vinkel på kamera, at rommet du er i er rolig og at kapasiteten på nettet blir delt. Be også familiemedlemmer eller samboere om å vente med Netflix-tittingen til etter at intervjuet er over.

Hvordan du sitter har også betydning. Ikke ligg i sofaen, men rigg deg til skikkelig og gjør rommet ordentlig for å iscenesette intervjuet. Da føler du at du gjør noe annet enn å være på jobb eller på skole, og du får fullt fokus på det du skal.

Kvinne sitter konsentrert foran en laptop.

Forberedelser til intervju

I likhet med et vanlig jobbintervju kan du ordne deg litt og ha på pene klær, men ikke overdriv. Forarbeidet ligner også på forberedelsene. Se på hjemmesiden og bransjen generelt før intervjuet. Frisk opp hva du faktisk har skrevet i CV-en og søknaden, og forbered deg på spørsmål som kan komme i intervjuet. Hva er dine styrker og egenskaper, hva kan du jobbe med?

En fordel med digitale intervjuer er at det er mulig å notere noen kulepunkter på forhånd. Om du føler deg usikker før intervjuet kan noen få notater gjøre det tryggere og lettere å huske forberedelsene før intervjuet.

I tillegg kan du ta notater underveis. Få gjerne godkjenning først, og så kan notatene tas opp igjen på slutten av intervjuet. For eksempel kan du referere til notatene når de spør om du har flere spørsmål til arbeidsgiveren, og vise at du både følger med og er engasjert.

På digitale intervjuer er det ekstra viktig å se på den personen som snakker. Vent til det er din tur til å snakke eller det blir en kunstpause i den andre enden. Om det tekniske henger seg opp er det lov å spørre om hva den andre parten sa. Husk å snakke rolig og å ta pauser.

Bli tryggere på intervjuet

Intervjuer er skumle, men det er forskjell på dem. Jobbintervjuene til sommerjobber er annerledes enn intervjuet til den første ordentlige jobben. Hvis du fortsatt føler deg usikker på digitale intervjuer tilbyr Karrieretjenesten ved OsloMet intervjutrening. For eksempel hvis du skal presentere en case kan en veiledningstime være til hjelp.

Husk likevel på at du har blitt innkalt fordi du er kvalifisert til stillingen. Dra fram arbeidet du har gjort fra før. All erfaring er relevant erfaring. Inkluder hobbyer, tidligere jobber og alt annet du har gjort. Karrieretjenesten tilbyr veiledning for å trekke fram overføringsverdien for all kunnskapen. Dermed kan det som ses på som unyttig erfaring av studentene selv, gjøres relevant og forståelig for arbeidsgiveren, ifølge Cecilie Slettvoll.

OsloMet Karriere

Kontakt Karrieretjenesten på OsloMet på karriere@oslomet.no eller les mer om CV- og søknadsskriving pluss intervjutrening på studentsidene våre (student.oslomet.no).