Norwegian version
Gøril Moljord

Gøril Moljord

Scientific publications

Næss, Kari-Anne Bottegård; Engevik, Liv Inger; Garrels, Veerle ; Moljord, Gøril ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2025). Barn og unge med utviklingshemming - deltakelse, utvikling og læring. Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne B. (Ed.). Spesialpedagogikk. p. 444-480. Cappelen Damm Akademisk.

Reindal, Solveig Margrethe Magnus; Moljord, Gøril (2024). Individuelle opplæringsplaner for ungdommer med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system. Spesialpedagogikk.
https://www.utdanningsnytt.no/files/2024/12/03/202

Moljord, Gøril ; Magnus, Solveig Reindal (2024). Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring - mellom verdier, vilje, kunnskap og system. Spesialpedagogikk.

Moljord, Gøril ; Bondevik, Hilde (2022). Constructions of the In-/Educable A Nordic Outlook on Changing Legal and Educational Statuses of Pupils With Disabilities. Bostad, Inga; Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre (Ed.). The Nordic Education Model in Context. Ebook. p. 56-74. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003218180-5

Moljord, Gøril (2020). Aiming for (What) Capabilities? An Inquiry into School Policy for Pupils with Intellectual Disabilities. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833243

Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Garrels, Veerle ; Gomnæs, Ulf Tore; Moljord, Gøril ; Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2019). Barn og unge med utviklingshemming - deltakelse, utvikling og læring. Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Tangen, Reidun Synnøve (Ed.). Spesialpedagogikk. p. 396-427. Cappelen Damm Akademisk.

Næss, Kari-Anne Bottegård; Moljord, Gøril (2019). Special Educational Needs and Disabilities in Secondary Education (Norway). Kauko, Jaakko; Waniganayake, Manjula (Ed.). Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic.
https://doi.org/10.5040/9781350934399.017

Moljord, Gøril (2017). Curriculum research for students with intellectual disabilities: a content-analytic review. European Journal of Special Needs Education.
https://doi.org/10.1080/08856257.2017.1408222



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Moljord, Gøril (2023). Opplæring for elever med utviklingshemming på terskelen til voksenlivet-innblikk i forskningsfeltet. Webinar for Trøndelag fylkeskommune. Trøndelag fylkeskommune.

Moljord, Gøril (2023). Opplæring for elever med utviklingshemming på tersekelen til voksenlivet- innblikk i forskningsfeltet. Webinar for Vestfold og Telemark fylkeskommune. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Moljord, Gøril (2022). Ikke undervurder meg! Opplæringstilbudet til elever med særskilte behov må styrkes. Statpedkonferansen 2022. Statped hybrid/digital konferanse.
https://www.statped.no/globalassets/kurs-og-konfer

Moljord, Gøril ; Marika, Vartun; Elise, Koppang Frøjd (2021). Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes. https://forskning.no/.

Moljord, Gøril (2021). Forskning på opplæring for elever med utviklingshemming. Webinar. Norsk Nettverk for Down Syndrom.

Moljord, Gøril (2021). Planlegging av opplæring for elever med utviklingshemming - i forskning og praksis. Interkommunal samling for kvalitetsindikatorer for inkluderende opplæring. Bærum kommune.

Moljord, Gøril (2019). Hinsides valg. Hva betyr et "selvbestemt" valg om å avslutte livet?. Morgenbladet.

Moljord, Gøril (2019). Mål med mening-lære for livet: Doktorgradsprosjekt om opplæring for elever med utviklingshemming. NAKU Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning : Kunnskapsbanken.

Moljord, Gøril (2019). Kunnskapsidealer i opplæringen for personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne. Hvilke historiske utviklingstrekk finnes og hva er det viktig å forske mer på?. UiO:Norden "Traditions and tensions – a Nordic education model?". Nordic Education model v/Inga Bostad professor ved IPED, UiO.

Moljord, Gøril (2019). Målvalg og handlingsrom i arbeid med individuelle opplæringsplaner for elever med utviklingshemming. Faglig forum for lærere, Frydenhaug interkommunale spesialskole. Frydenhaug interkommunale spesialskole.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.