Research groups
Research projects
Ongoing research projects
-
Educators and learners meet artificial intelligence
This project is dedicated to exploring both teachers' and students' perspectives on the implementation of artificial intelligence in an educational context.
Publications and research
Scientific publications
Eriksen, Harald
; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rønneberg, Vibeke; Blikstad-Balas, Marte
(2024).
Associations Between Teachers’ Attitudes Toward the Final Exam in the Norwegian Language Arts Subject and Washback: A Survey Among Norwegian Secondary Teachers.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 10.
https://doi.org/10.23865/njlr.v10.5309
Elstad, Eyvind;
Eriksen, Harald
(2024).
High School Teachers’ Adoption of Generative AI: Antecedents of Instructional AI Utility in the Early Stages of School-Specific Chatbot Implementation.
18 p.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5736
Eriksen, Harald ; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Kategorisering og koding i intervju- og observasjonsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Ed.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. p. 287-304. Universitetsforlaget.
Eriksen, Harald
; Lejonberg, Eli; Tschannen-Moran, Megan; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind
(2020).
Learners Providing Feedback on Teaching: Pre-service Teachers’ Perceptions of a Teacher Assessment Arrangement.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833236
Eriksen, Harald
; Elstad, Eyvind
(2019).
Norsklæreres erfaringer med karakterfritt semester: rom for forbedringsinnsats hos eleven og større fokus på læringsfremmende tilbakemelding fra læreren? :.
16 p.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 13.
https://doi.org/10.23865/up.v13.1968
Eriksen, Harald (2018). Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier. Norsklæreren. Vol. 42.
Eriksen, Harald
(2017).
Elevers oppfatning av lærers tilbakemeldingspraksis: om sammenheng mellom graden av VfL-praksis og elevenes opplevde nytte av lærers skriftlige tilbakemeldinger i skriftlig norsk.
20 p.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/njlr.v3.683
Eriksen, Harald
(2017).
Vurdering for læring i norskfaget: Om lærerens skriftlige tilbakemeldinger på skriftlige tekster.
1 p.
Acta Didactica Norge.
Vol. 11.
https://doi.org/10.5617/adno.4078
Lejonberg, Eli; Eriksen, Harald ; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas (2016). Undervisningsvurdering som utgangspunkt for lærerstudenters profesjonelle vekst: Kan elevers vurdering av lærerstudenter være nyttig?. Ulvik, Marit; Riese, Hanne; Roness, Dag (Ed.). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. p. 133-157. Fagbokforlaget.
Vold, Eva Thue; Eriksen, Harald ; Kvamme, Ole Andreas; Scheie, Janne T. (2015). Integrerte uker ved ILS - intensjon, evaluering og videreføring. Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas; Jakhelln, Rachel Elise (Ed.). Veier til fremragende lærerutdanning. p. 170-185. Universitetsforlaget.