Research groups
Research projects
-
Beyond access: improving quality of early years reading instructions in Ethiopia
The objective of the project is to improve the quality of education for primary grades in Ethiopian schools.
-
Classroom activities for the six-year-olds – 20 years on (Klassprax_20)
The project investigates and evaluates the classroom activities of six year old children.
-
Critical thinking in primary education
KriT is an interdisciplinary project aiming at developing educational models for critical thinking in primary education using children’s literature and news.
Publications and research
Scientific publications
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia; Bjørkvold, Tuva
(2022).
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
.
Vol. 16.
https://utdanningogpraksis.no/index.php/up/article...
Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 p.
Acta Didactica Norden (ADNO)
.
Vol. 16.
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8995
Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?. Nordic Journal of Literacy Research .
Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad; Bjørkvold, Tuva
(2021).
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?.
Studier i Pædagogisk Filosofi
.
Vol. 10.
https://tidsskrift.dk/spf/article/view/122635
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia (2021). Teachers’ use of open questions: investigating the various functions of open questions as a mediating tool in early literacy education. Education Inquiry .
Eriksen, Harald; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Kategorisering og koding i intervju- og observasjonsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Ed.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 12. p. 287-304. Universitetsforlaget.
Bjørkvold, Tuva; Svanes, Ingvill Krogstad (2021). Writing practices on tablets with speech synthesis in grade 1 and 2. 17 p. International Journal of Educational Research . Vol. 107.
Svanes, Ingvill Krogstad; Øgreid, Anne Kristine (2020). «Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO) . Vol. 14.
Svanes, Ingvill Krogstad; Andersson-Bakken, Emilia (2018). En læreres bruk av spørsmål som stillasbygging i lese- og skriveopplæringen. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Ed.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. 7. p. 163-183. Universitetsforlaget.
Svanes, Ingvill Krogstad; Klette, Kirsti
(2017).
Teachers’ instructional practices during pupils’ individual seatwork in Norwegian Language arts.
20 p.
Education Inquiry
.
http://hdl.handle.net/10852/61394