Norwegian version
Hilde Tørnby

Hilde Tørnby

Fields of study

Subject areas

Aesthetics   Critical thinking   English literature   Basic skills - readning and numeracy   Aesthetic education   Visual literacy   Children's literature

Research projects

  • Critical thinking in primary education

    KriT is an interdisciplinary project aiming at developing educational models for critical thinking in primary education using children’s literature and news.

Scientific publications

Mohammad-Roe, Siri ; Tørnby, Hilde (2023). “I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown. Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Ed.). Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. p. 65-83. IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5614-9

Tørnby, Hilde ; Heggernes, Sissil Lea ; Andersson-Bakken, Emilia ; Svanes, Ingvill Krogstad (2023). Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy. 8 p. Barnelitterært forskningstidsskrift. Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7

Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Ed.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. p. 357-382. Universitetsforlaget.

Andersson-Bakken, Emilia ; Heggernes, Sissil Lea ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2022). “Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet. 23 p. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995

Tørnby, Hilde (2020). Visual Literacy and Young Learners. Neokleous, Georgios; Krulatz, Anna; Farrelly, Raichle (Ed.). Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. p. 190-208. IGI Global.

Tørnby, Hilde (2020). Picturebooks in the classroom. ISBN: 9788245022636. 156 p. Fagbokforlaget.

Tørnby, Hilde (2019). How could this be? An exchange visit’s transformative power. Hammond, Sue; Sangster, Magaret (Ed.). Perspectives on Educational practice around the world. Bloomsbury Academic.

Tørnby, Hilde (2019). "To draw is to think in another way" Om studenters estetiske visualiseringer i praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Ed.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. p. 75-95. Universitetsforlaget.

Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2018). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Ed.). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. p. 325-350. Universitetsforlaget.

Tørnby, Hilde (2013). Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie. Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Ed.). Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. p. 287-293. Akademika forlag.





These publications are obtained from Cristin. The list may be incomplete