Norwegian version
Hilde Tørnby

Hilde Tørnby

Fields of study

Subject areas

Aesthetics   Critical thinking   English literature   Basic skills - readning and numeracy   Aesthetic education   Visual literacy   Children's literature

Research projects

  • Critical thinking in primary education

    KriT is an interdisciplinary project aiming at developing educational models for critical thinking in primary education using children’s literature and news.

Scientific publications

Mohammad-Roe, Siri; Tørnby, Hilde (2023). “I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown. Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Ed.). Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. Kapittel 4. p. 65-83. IGI Global.

Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde (2022). “Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet. 23 p. Acta Didactica Norden (ADNO) . Vol. 16.
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8995

Tørnby, Hilde; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Ed.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. Kapittel 16. p. 357-382. Universitetsforlaget.

Tørnby, Hilde (2020). Visual Literacy and Young Learners. Neokleous, Georgios; Krulatz, Anna; Farrelly, Raichle (Ed.). Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. 10. p. 190-208. IGI Global.

Tørnby, Hilde (2020). Picturebooks in the classroom. ISBN: 9788245022636. 156 p. Fagbokforlaget.

Tørnby, Hilde (2019). How could this be? An exchange visit’s transformative power. Perspectives on Educational practice around the world. 17. Bloomsbury Academic.

Tørnby, Hilde (2019). "To draw is to think in another way" Om studenters estetiske visualiseringer i praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Ed.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. 5. p. 75-95. Universitetsforlaget.

Tørnby, Hilde; Stokke, Ruth Seierstad (2018). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Ed.). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. Kapittel 15. p. 325-350. Universitetsforlaget.

Tørnby, Hilde (2013). Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie. Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Ed.). Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. Kapittel 25. p. 287-293. Akademika forlag.

Tørnby, Hilde (2009). "Å regne i alle fag". ISBN: 9788215014364. 272 p. Universitetsforlaget.



These publications are obtained from Cristin. The list may be incomplete