Fields of study
Academic disciplines
Painting, drawing, graphics English literature Humanities
Subject areas
Aesthetics Critical thinking English literature Basic skills - readning and numeracy Aesthetic education Visual literacy Children's literature
Research groups
Research projects
-
Critical thinking in primary education
KriT is an interdisciplinary project aiming at developing educational models for critical thinking in primary education using children’s literature and news.
Publications and research
Scientific publications
Tørnby, Hilde
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Andersson-Bakken, Emilia
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2023).
Hats off to critical thinking: Anexcursion into Jon Klassen’s hat trilogy.
8 p.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7
Mohammad-Roe, Siri
;
Tørnby, Hilde
(2023).
“I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown.
Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Ed.).
Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. p. 65-83.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5614-9
Andersson-Bakken, Emilia
;
Heggernes, Sissil Lea
;
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!”
Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 p.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995
Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Ed.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. p. 357-382. Universitetsforlaget.
Tørnby, Hilde (2020). Visual Literacy and Young Learners. Neokleous, Georgios; Krulatz, Anna; Farrelly, Raichle (Ed.). Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. p. 190-208. IGI Global.
Tørnby, Hilde (2020). Picturebooks in the classroom. ISBN: 9788245022636. 156 p. Fagbokforlaget.
Tørnby, Hilde (2019). How could this be? An exchange visit’s transformative power. Hammond, Sue; Sangster, Magaret (Ed.). Perspectives on Educational practice around the world. Bloomsbury Academic.
Tørnby, Hilde (2019). "To draw is to think in another way" Om studenters estetiske visualiseringer i praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Ed.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. p. 75-95. Universitetsforlaget.
Tørnby, Hilde ; Stokke, Ruth Seierstad (2018). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Ed.). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. p. 325-350. Universitetsforlaget.
Tørnby, Hilde (2013). Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie. Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Ed.). Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. p. 287-293. Akademika forlag.