Fagområder
Emner
Estetikk Kritisk tenkning Engelsk litteratur Grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing og regning Estetiske læringsprosesser Visuell literacitet Barne og ungdomslitteratur
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mohammad-Roe, Siri; Tørnby, Hilde
(2023).
“I Wanted to Freeze the Moment”: Blackout Poetry and Student Agency During the COVID-19 Lockdown.
Pinhasi-Vittorio, Limor; Ben-Yosef, Elite (Red.).
Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency: Inspiring Transformation and Hope. s. 65-83.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5614-9
Tørnby, Hilde; Heggernes, Sissil Lea; Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad
(2023).
Hats off to critical thinking: An excursion into Jon Klassenʼs hat trilogy.
Barnelitterært forskningstidsskrift.
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.7
Tørnby, Hilde; Stokke, Ruth Seierstad (2022). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Tønnessen, Elise Seip; Stokke, Ruth Seierstad (Red.). Møter med barnelitteratur. Introduksjon for lærere. 2. utg.. s. 357-382. Universitetsforlaget.
Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!”
Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 s.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8995
Tørnby, Hilde (2020). Visual Literacy and Young Learners. Neokleous, Georgios; Krulatz, Anna; Farrelly, Raichle (Red.). Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms. s. 190-208. IGI Global.
Tørnby, Hilde (2020). Picturebooks in the classroom. ISBN: 9788245022636. 156 s. Fagbokforlaget.
Tørnby, Hilde (2019). How could this be? An exchange visit’s transformative power. Hammond, Sue; Sangster, Magaret (Red.). Perspectives on Educational practice around the world. Bloomsbury Academic.
Tørnby, Hilde (2019). "To draw is to think in another way" Om studenters estetiske visualiseringer i praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 75-95. Universitetsforlaget.
Tørnby, Hilde; Stokke, Ruth Seierstad (2018). Estetiske dimensjoner i litteraturmøter. Stokke, Ruth Seierstad; Tønnessen, Elise Seip (Red.). Møter med barnelitteratur - Introduksjon for lærere. s. 325-350. Universitetsforlaget.
Tørnby, Hilde (2013). Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie. Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond (Red.). Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012. s. 287-293. Akademika forlag.