Kort om
Charlotte Aksland er førstelektor i naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU) der hun underviser og veileder studenter på bachelor- og master-nivå. Hennes forskningsinteresser er biologididaktikk, naturen som læringsarena, begynneropplæring i naturfag og naturfaglige begreper.
Aksland er utdannet master i naturfagsdidaktikk ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun har lang erfaring som lærer i videregående skole der hun underviste i naturfag, biologi og kjemi ved studieforberedende studieprogramm
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eklund, Gunilla Brita Maria; Mestad, Idar; Aksland, Charlotte; Jegstad, Kirsti Marie
(2022).
Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers' experiences of the writing process.
21 s.
Acta Didactica Norden (ADNO)
.
Vol. 16.
https://hdl.handle.net/11250/3057208
Aksland, Charlotte; Jensen, Inger Kristine; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2019). Teaching science concepts by using multiple representations in primary science education. Elm, Annika; Morberg, Åsa (Red.). ATEE annual conference 2018 - A Future for All. Teaching for a sustainable society Proceedings. 4. s. 41-52. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.
Aksland, Charlotte; Rundgren, Shu-Nu Chang (2019). 5th–10th-Grade In-service Teachers’ Pedagogical Content Knowledge (PCK) for Sustainable Development in Outdoor Environment. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning .
Aksland, Charlotte; Jensen, Inger Kristine; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2018). Begrepslæring i naturfag på småskoletrinnet. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. 12. s. 269-289. Universitetsforlaget.