Kort om
Heka er doktorgradsstudent ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet. Han er også stipendiat ved DIGIT (Den norske forskerskolen for digitalisering, kultur og samfunn). Forskningen hans fokuserer på læreres pedagogiske tilnærminger og profesjonelle kompetanse i forhold til undervisningspraksiser som adresserer digitalisering, feilinformasjon og plattformisering i utdanning. Han har en mastergrad i utdanningsvitenskap med spesialisering i kommunikasjon, teknologi og læring fra Göteborgs universitet.
Heka har internasjonal forskningserfaring som forskningsassistent i RED-prosjektet (Reconfiguration of Educational In/equality in the Digital World), der han samarbeidet med forskere fra Sverige, Tyskland, Mexico, Argentina og Sør-Afrika. Han har også over fem års yrkeserfaring som lærer i ungdomsskolen og videregående skole, samt i rollen som leder for digital læring. Doktorgradsprosjektet hans utforsker hvilke kompetanser og pedagogiske tilnærminger som trengs for å sette elevene i stand til å søke etter og vurdere informasjon på nettet på en kritisk måte. Prosjektet er en del av SciLMi: Meta-Scientific Literacies in the (Mis-)Information Age, et Erasmus+ Teacher Academy-prosjekt.
https://www.digitresearchschool.no/heka-arcana-putra
https://www.scilmi.eu/team
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Admiraal, Wilfried
;
Putra, Heka Arcana
(2025).
Technology-Enhanced Teaching and Student Engagement: Rethinking Pedagogies.
Mário, Cruz,; Daniela, Mascarenhas,; Ricardo, Queirós, (Red.).
Building Teaching Competencies for AI-Driven and Inclusive Learning | IGI Global Scientific Publishing. s. 1-68.
IGI Global.
https://doi.org/https://www.igi-global.com/gateway