Publications and research
Scientific publications
Ballangrud, Brit Bolken ; Stenshorne, Marit Elisabeth (2025). Ledelse som samhandling om inkluderende praksiser i videregående skole. Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven (Ed.). Den inkluderende og ekskluderende skolen - fellesskap eller utenforskap?. p. 251-268. Cappelen Damm Akademisk.
Ballangrud, Brit Olaug Bolken
;
Stenshorne, Marit Elisabeth
; Aas, Marit
(2025).
A New Learning Approach: Digital Coaching Meetings Between School Leaders, Superintendents, and Supervisors.
Nordic Studies in Education.
Vol. 45.
https://doi.org/10.23865/nse.v45.6767
Stenshorne, Marit Elisabeth ; Ballangrud, Brit Bolken (2024). Mellomleders rolle i distribuert ledelse. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Ed.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. p. 51-65. Fagbokforlaget.
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven; Stenshorne, Marit Elisabeth (2022). Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats. Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven (Ed.). Tidlig innsats – i en skole for alle?. p. 131-156. Cappelen Damm Akademisk.
Stenshorne, Marit Elisabeth
; Madsen, Janne
(2020).
En aksjonsforskningsstudie av samarbeid i grensesoner - betydningen av deltakernes forventninger.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Ed.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. p. 573-597.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch21
Svenkerud, Sigrun; Madsen, Janne;
Ballangrud, Brit Bolken
; Strande, Anne Lise;
Stenshorne, Marit Elisabeth
(2020).
Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science.
Discourse and Communication for Sustainable Education.
Vol. 11.
https://doi.org/10.2478/dcse-2020-0013
Stenshorne, Marit Elisabeth
; Madsen, Janne
(2019).
Studentobservasjoner som grunnlag for refleksjon og læring i og mellom praksisfellesskap.
Bjørnsrud, Halvor Inge; Gjems, Liv (Ed.).
Praksisfellesskap for læring og profesjonsutvikling. p. 36-52.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215032290-2019-03
Stenshorne, Marit Elisabeth ; Stokke, Christian (2015). Utvikling av en mangfoldssensitiv klasseledelse. Laugerud, Stein; Moskvil, Maria Elisabeth; Maagerø, Eva (Ed.). Flerkulturelt verksted: Ulike tilnærminger til kompetanse for mangfold. p. 226-239. Portal forlag.
Stenshorne, Elisabeth ; Madsen, Janne Dam (2015). Aksjon + læring = aksjonslæring: En strategi for læring hos den enkelte og læring i fellesskapet. Høihilder, Eli Kari; Gulbrandsen, Ole Alexander (Ed.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. p. 295-302. Gyldendal Akademisk.
Stenshorne, Elisabeth (2015). Ledelse er ledelse og skoler er skoler?. Bjørnsrud, Halvor (Ed.). Skolebasert kompetanseutvikling - organisasjonslæring for delingskultur. p. 63-82. Gyldendal Akademisk.