Kort om
Silje Skeie er doktorgradsstipendiat i utdanningsvitenskap, og forsker på inkludering av flyktninger i nasjonale utdanningssystemer.
Skeie er cand.mag fra NTNU og cand.polit i pedagogikk fra Universitetet i Oslo, og har etterutdanning i lese- og skriveopplæring for utviklingskontekster fra University of Massachusetts. Skeie har mangeårig erfaring med internasjonal utdanning innen nødhjelp og bistand, og er spesialisert innen utdanning i krisesituasjoner, og utdanning for flyktninger og fordrevne. Hun har representert i flere internasjonale styrer og råd, inkludert i styret til Inter-Agency Network for Education in Emergencies (INEE) og United Nations Girls' Education Initiative (UNGEI). Hennes fag- og forskningsinteresser er:
- Utdanning i krise-, krig- og konfliktsituasjoner
- Utdanning for mennesker på flukt (flyktninger og internt fordrevne)
- Inkluderende utdanning
- Likestilling i utdanning
- Komparativ og internasjonal utdanning
- Humanitær respons og humanitære systemer
Fagområder
Emner
Utdanningssosiologi Pedagogikk Utdanning og bistand Humanitær praksis Humanitære spørsmål Mangfold og inkludering Flyktningeutdanning
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Forskningsrapporter
Skeie, Silje Sjøvaag ; Gramshaug, Randi; Fosen, Gerd-Hanne (2020). Utdanning og covid-19. I rapporten Bistand i koronapandemiens kjølvann. Direktoratet for utviklingshjelp - NORAD.