Denne avhandlingen undersøker reformer av den tidlige akademiske karrierestrukturen som tar sikte på å gjøre akademiske karrierer mer sikre, og særlig hvorfor mange akademiske karrierestrukturer forblir relativt stabile til tross for implementeringen av slike reformtiltak.
En rekke europeiske myndigheter arbeider nå for å gjøre tidlige akademiske karrierer mer sikre for forskere, med begrunnelsen at attraktive akademiske karrierer er avgjørende for vekst og opprettholdelse av produktive forskningssektorer. Likevel kan det hevdes at europeiske akademiske karrierestrukturer forblir relativt stabile til tross for disse reformtiltakene.
For å forstå karrierestrukturenes utholdenhet i møte med reform, undersøker prosjektet ordningen med innstegsstillinger (tenure-track) som ble innført i Norge i 2015. Med teori om institusjonelt arbeid som ramme søker avhandlingen å forstå hvilken rolle ulike aktører har i implementeringen av denne politikken, og hvordan deres institusjonelle arbeid i tilknytning til politikken former den tidlige akademiske karrierestrukturen.
Gjennom dette perspektivet vil prosjektet belyse noe av konteksten bak institusjonaliseringen av den akademiske karrierestrukturen i Norge, noe som igjen kan bidra til bedre forståelse av hvordan politiske tiltak kan implementeres for å gjøre akademiske karrierestrukturer mer sikre.
Veileder: Tone Alm Andreassen (OsloMet)
Biveileder: Mari Elken (Universitetet i Oslo)