English version

Bevegelser for økt jobbsikkerhet innen tidlige akademiske karrierer: en komparativ casestudie av politikkimplementering i Norge og Tyskland

Dette doktorgradsprosjektet undersøker hvordan sentrale institusjonelle aktører jobber for å påvirke implementeringen av politikk som tar sikte på å gjøre tidlige akademiske karrierer sikrere, og hvordan dette former akademiske karrierestrukturer i praksis.

Ulike regjeringer i hele Europa forsøker for tiden å gjøre tidlige akademiske karrierer sikrere for forskere, fordi attraktive akademiske karrierer er avgjørende for vekst og vedlikehold av produktive forskningssektorer. Imidlertid har retningslinjer for å gjøre akademiske karrierer sikrere møtt utfordringer ved implementering. 

Dette prosjektet undersøker to av disse tilfellene der retningslinjer for å gjøre tidlige akademiske karrierer sikrere opplever implementeringsutfordringer. Spesifikt skal det undersøke den nylige endringen i Berlins lov om høyere utdanning som vil gi kvalifiserte akademikere en vei inn i faste stillinger, i tillegg til implementeringen av innstegsstillinger i Norge. 

Ved å bruke institusjonell arbeidsteori har dette prosjektet som mål å forstå rollen til ulike aktører i disse policyimplementeringsprosessene, og hvordan deres institusjonelle arbeid påvirker den tidlige akademiske karrierestrukturen. Gjennom denne komparative policyimplementeringsanalysen vil dette prosjektet belyse noen av fellestrekkene bak institusjonaliseringen av akademiske karrierestrukturer i ulike nasjonale kontekster, som igjen kan bidra til en bedre forståelse av hvordan man implementerer politikk for å gjøre akademiske karrierestrukturer sikrere. 

Veileder: Tone Alm Andreassen

Metode

Dette doktorgradsprosjektet vil nå sine mål i løpet av tre forskningsartikler, som vil bruke en kombinasjon av semistrukturerte intervjuer og dokumentanalyse som data.

De to første artiklene skal undersøke de norske og tyske casestudiene. Disse artiklene skal undersøke utformingen, utviklingen og implementeringen av de politiske retningslinjene gjennom en institusjonell arbeidsperspektiv. De skal også bidra til teori ved å undersøke forholdet mellom aktørers handlingsrom og intensjonalitet.

Den tredje artikkelen skal sammenligne de norske og tyske kontekstene for å belyse trender i hvordan forskjellige aktører arbeider for å påvirke den akademiske karrierestrukturen. Det skal bruke en kritisk linse for å undersøke maktens rolle i å bestemme konsekvensene av ulike aktørers institusjonelle arbeid, særlig når aktørenes arbeid kommer i konflikt med hverandre.

Gjennom disse artiklene skal prosjektet medvirke til litteratur om akademiske karrierestrukturer, politkkimplementering og institusjonell arbeidsteori. 

Kontakt

Laster inn ...