Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Kvinne- og kjønnsstudier Pedagogiske fag Teologi og religionsvitenskap
Emner
Kjønn og teologi Diskriminering Religionssosiologi Kjønn og kjønnsforskning Skoleforskning Inkludering og ekskludering av minoriteter Minoritet - majoritet Seksualitet og kjønnsmangfold Mangfoldsstudier
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Barn og unges fritid i et likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartlegge forskning fra de siste ti år (2008-2018) som på ulike måter behandler barn og unges fritid i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotyper.
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Johannessen, Elise Margrethe Vike; Røthing, Åse
(2022).
Meningsmangfold og ubehag i klasserommet.
Norsk pedagogisk tidsskrift
.
Vol. 106.
https://hdl.handle.net/11250/3011264
Myrebøe, Tonje; Røthing, Åse (2021). Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper. Lippe, von der, Marie (Red.). Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. 3. s. 62-83. Universitetsforlaget. Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende...
Røthing, Åse (2021). Seksualitet og kjønn i skolen - muligheter og utfordringer i LK20. Postholm, May Britt; Haug, Peder; Krumsvik, Rune Johan; Munthe, Elaine (Red.). Elev i skolen 5-10 : Mangfold og mestring. 10. s. 224-244. Cappelen Damm Akademisk.
Røthing, Åse (2021). Perspektiver på kjønn i skolen. Pedagogikk - en grunnbok. 17. s. 299-316. Cappelen Damm Akademisk.
Røthing, Åse; Engebretsen, Elisabeth Lund
(2019).
Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner.
UNIPED
.
Vol. 42.
http://hdl.handle.net/11250/2622708
Røthing, Åse (2019). "Ubehagets pedagogikk" - en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?. FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice . Vol. 6.
Røthing, Åse (2017). Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag. ISBN: 9788202555030. Cappelen Damm Akademisk.
Lorentzen, Gro; Røthing, Åse (2017). Demokrati og kritisk tenkning i lærebøker. Norsk pedagogisk tidsskrift .
Røthing, Åse (2017). Sexual orientation in Norwegian science textbooks: Heteronormativity and selective inclusion in textbooks and teaching. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies . Vol. 67.
Thomas, Paul; Røthing, Åse
(2017).
Exploring feminism in a multicultural classroom: using Bend it Like Beckham as a tool in a high school class.
Intercultural Education
.
Vol. 28.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/146759...