Kort om
Jeg har en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra OsloMet - storbyuniversitet, hvor jeg undersøkte læreres beskrivelser av sin praksis i arbeidet med forebygging av fordommer i skolen.
Jeg underviser på samfunnsfag i lærerutdanningen, innenfor mangfoldstemaer knyttet til identitet og tilhørighet, samt diskurser, dynamikker, normer og maktforhold i samfunnet.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
-
Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse
Prosjektets hovedmål er å skape økt kunnskap om gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer i skolekonteksten.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Myrebøe, Tonje (2021). Å by på seg selv: Læreres selvpresentasjon i arbeid med å forebygge fordommer i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 105.
Myrebøe, Tonje; Røthing, Åse (2021). Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper. Lippe, von der, Marie (Red.). Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering. 3. s. 62-83. Universitetsforlaget. Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende...
Myrebøe, Tonje (2021). Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk . Vol. 7.