Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Jøsok, Evy (2024). Kap 11:Alva(8)og attentatet på Putin: Om begynneropplæring i internasjonale konflikter- en didaktisk analyse i boka Begynneropplæring i samfunnsfag. ISBN: 978-82-450-4714-1. 307 s. Fagbokforlaget.
Jøsok, Evy (2024). Alva (8) og attentatet på Putin: Om begynneropplæring i internasjonale konflikter . en didaktisk analyse. Helgesen, Espen; Hidle, Kari-Mette Walmann (Red.). Begynneropplæring i samfunnsfag. s. 211-228. Fagbokforlaget.
Kjøstvedt, Anders Granås
;
Jøsok, Evy
(2024).
Controversial issues in Norwegian social science classrooms.
Journal of Social Science Education.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075
Jøsok, Evy
;
Kjøstvedt, Anders Granås
(2023).
Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag.
Nordidactica.
Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi
Ryen, Erik
;
Jøsok, Evy
(2021).
Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence.
European Educational Research Journal.
https://doi.org/10.1177/14749041211045777
Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 50-68. Universitetsforlaget.
Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.
Jøsok, Evy
;
Elvebakk, Lisbeth
(2017).
“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole.
16 s.
Acta Didactica Norge.
Vol. 11.
https://doi.org/10.5617/adno.4025