Kort om
Idunn Seland er førsteamanuensis ved skolelederutdanningen ved OsloMet. Hun er ph.d. i sosiologi med hovedfag i statsvitenskap, med spesialisering i politikk for medborgerskap og integrasjon i velferdsstaten. Forskningsinteresser er skolepolitikk, skoleledelse og inkludering gjennom nasjonale utdanningssystemer. I perioden 2020-2023 er Seland tilknyttet to større forskningsprosjekter, hvorav det ene tar for seg demokratiundervisningen i skolen (DEMOCIT) og det andre handler om digitaliseringen av barn og unges hverdag (DigiGen). Seland har ledet flere forskningsbaserte evalueringer av skole- og velferdspolitiske tiltak. Hun arbeider kvalitativt, men samarbeider ofte med kvantitativt orienterte forskere.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Velferdsstat Medborgerskap Ungdom Utdanningspolitikk Integrasjonspolitikk Skole
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Barn og unges fritid i et likestillingsperspektiv
Prosjektet skal kartlegge forskning fra de siste ti år (2008-2018) som på ulike måter behandler barn og unges fritid i kombinasjon med kjønn og kjønnsstereotyper.
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud
NOVA evaluerer ordningen med mobbeombud i perioden 2018–2020 på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
-
Hvem bruker fritidsklubber og ungdomshus? En kartleggingsstudie
Prosjektet skal kartleggje kva som kjenneteiknar ungdom som bruker fritidsklubbar og ungdomshus med omsyn til faktorar som har noko å seie for folkehelse.
-
International civic and citizenship education study 2016 (ICCS)
ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.
-
Kjønn og unges fritid
Prosjektet skal utforske betydningen av kjønn for ungdoms aktivitet på fritidsarenaen.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike
(2022).
Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review.
14 s.
Societies
.
Vol. 12.
file:///C:/Users/iduse/Downloads/societies-12-0012...
Seland, Idunn; Hyggen, Christer (2021). The digital generation. Representations of a generational digital divide. Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.). Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. 8. s. 133-152. Routledge.
Biseth, Heidi; Seland, Idunn; Huang, Lihong
(2021).
Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education.
Malak-Minkiewicz, Barbara; Torney-Purta, Judith (Red.).
Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies: Practice, Policy, and Research Across Countries and Regions. Chapter 13. s. 147-159.
Springer.
https://hdl.handle.net/11250/2823213
Seland, Idunn; Huang, Lihong; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan
(2021).
Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education: A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. 3. s. 43-63.
Springer.
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-...
Eriksen, Ingunn Marie; Seland, Idunn (2020). Conceptualizing Well-being in Youth: The Potential of Youth Clubs. Young - Nordic Journal of Youth Research .
Seland, Idunn; Andersen, Patrick Lie (2020). Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus?. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU) . Vol. 1.
Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie; Pedersen, Eirin; Seland, Idunn
(2019).
Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet.
Nordisk Administrativt Tidsskrift
.
Vol. 96.
https://www.researchgate.net/publication/334050810...
Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn
(2018).
Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak?.
Acta Didactica Norge
.
Vol. 12.
http://hdl.handle.net/11250/2580004
Seland, Idunn; Huang, Lihong (2018). Literacy som aspekt ved norske elevers demokratiforståelse. Skolens bidrag til elevers lærling om demokrati undersøkt gjennom læreplaner og karakterer i fire fag. Tidsskrift for ungdomsforskning . Vol. 18.
Hegna, Kristinn; Ødegård, Guro; Seland, Idunn
(2018).
Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse.
Tidsskrift for ungdomsforskning
.
Vol. 18.
http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-...