Kort om
Idunn Seland er førsteamanuensis ved skolelederutdanningen ved OsloMet. Hun er ph.d. i sosiologi med hovedfag i statsvitenskap, med spesialisering i skolepolitikk for medborgerskap og integrasjon. Forskningsinteresser er skolepolitikk, skoleledelse og inkludering gjennom nasjonale utdanningssystemer. I perioden 2024-2026 er Seland tilknyttet det EU-finansierte prosjektet STRIDE, som kartlegger ulikheter i opplæring og læringsresultater og identifisere reformer som kompenserer disse ulikhetene.
Seland har ledet flere forskningsbaserte evalueringer av skole- og velferdspolitiske tiltak, og har i perioden 2020-2023 deltatt som arbeidspakkeleder i to større forskningsprosjekter om henholdsvis barn og unges digitale hverdag (DigiGen) og lærerutdanningens bidrag til ungdomsskoleelevers politiske mestringstro uavhengig av ulikheter i elevenes bakgrunn (DEMOCIT). Hun arbeider kvalitativt, men samarbeider ofte med kvantitativt orienterte forskere.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Samfunnsvitenskap Statsvitenskap og organisasjonsteori
Emner
Utdanningsledelse Medborgerskap Utdanningspolitikk Skole Digitalisering i skolen
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Hvordan utvikler norske ungdommer demokratisk handlingskompetanse og tro på at deres meninger kan gjøre en politisk forskjell? Målet med DEMOCIT er å bidra til å redusere utviklingen av et “civic empowerment gap” i det norske demokratiet.
-
DigiGen - Hvordan påvirker digitaliseringen barn og unges liv
Hvordan påvirker digitalisering og teknologiutvikling barn og unge?
-
International civic and citizenship education study 2016 (ICCS)
ICCS 2016-studien undersøker skoleelevers kunnskaper om demokratiske verdier og politiske systemer, deres forståelser og kompetanse i å anvende demokratiske prinsipper og samfunnsengasjement.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Seland, Idunn
;
Kjøstvedt, Anders Granås
(2024).
How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322967
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer (2024). How can we understand the everyday digital lives of children and young people?. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Springer Nature.
Holmarsdottir, Halla Bjørk ; Seland, Idunn ; Hyggen, Christer ; Roth, Maria (2024). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. ISBN: 978-3-031-46928-2. 350 s. Springer Nature.
Seland, Idunn (2024). Skoleleder som tilrettelegger for undervisning i læreplanens tverrfaglige tema. Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.). Nye oppgaver og utfordringer for skoleledere. s. 93-105. Fagbokforlaget.
Seland, Idunn (2024). Intersecting knowledge on young people's well-being and use of digital technology across contexts: A scoping review synthesis. Holmarsdottir, Halla Bjørk; Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Roth, Maria (Red.). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. s. 433-464. Springer Nature. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-031-
Seland, Idunn
;
Hyggen, Christer
;
Holmarsdottir, Halla Bjørk
; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike
(2022).
Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review.
14 s.
Societies.
Vol. 12.
file:///C:/Users/iduse/Downloads/societies-12-0012
Seland, Idunn
;
Hyggen, Christer
(2021).
The digital generation. Representations of a generational digital divide.
Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.).
Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. s. 133-152.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003129592-8
Biseth, Heidi
;
Seland, Idunn
;
Huang, Lihong
(2021).
Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education.
Malak-Minkiewicz, Barbara; Torney-Purta, Judith (Red.).
Influences of the IEA Civic and Citizenship Education Studies:
Practice, Policy, and Research Across Countries and Regions. s. 147-159.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Seland, Idunn
;
Huang, Lihong
; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan
(2021).
Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016.
Biseth, Heidi; Hoskins, Bryony; Huang, Lihong (Red.).
Northern Lights on Civic and Citizenship Education:
A Cross-national Comparison of Nordic Data from ICCS. s. 43-63.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Eriksen, Ingunn Marie
;
Seland, Idunn
(2020).
Conceptualizing Well-being in Youth: The Potential of Youth Clubs.
Young - Nordic Journal of Youth Research.
https://doi.org/10.1177/1103308820937571