Fagområder
Emner
Sosial ulikhet Funksjonshemming Helsetjenester Innvandrerhelse Inkluderende utdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Direkte og indirekte kostnader som følge av å ha et barn med nedsatt funksjonsevne (BUDGET)
Prosjektet undersøker kostnader og konsekvenser forbundet med å ha omsorg for barn med nedsatt funksjonsevne.
-
Sosial og digital deltagelse: Skole og internett som integreringsarena for barn og unge med fysiske funksjonsnedsettelser
Prosjektets mål er å kartlegge omfanget av sosial deltagelse og sosiale nettverk blant barn og unge med fysiske funksjonsnedsettelser.
-
The Politics of Disability Identity
Prosjektet retter seg mot funksjonshemming som politisk identitet og har som hovedmål å fremskaffe kunnskap om og motvirke marginalisering.
-
Tilgang til og bruk av stønader og tjenester (UPTAKE)
Prosjektet handler om tilgangen til og bruken av stønader og tjenester blant familier med barn med funksjonsnedsettelser.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Gugushvili, Alexi;
Dokken, Therese
; Grue, Jan;
Finnvold, Jon Erik
(2023).
Early-life impairments, chronic health conditions, and income mobility.
British Journal of Sociology.
Vol. 75.
https://doi.org/10.1111/1468-4446.13064
Gugushvili, Alexi; Grue, Jan;
Dokken, Therese
;
Finnvold, Jon Erik
(2023).
No evidence that social-democratic welfare states equalize valued outcomes for individuals with disabilities.
10 s.
Social Science and Medicine.
Vol. 339.
https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.116361
Finnvold, Jon Erik
;
Dokken, Therese
(2023).
How school placement and parental social capital influence children’s perceptions of inclusion in school. A survey of Norwegian children with physical disabilities.
16 s.
European Journal of Special Needs Education.
https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2207054
Finnvold, Jon Erik (2021). Integrating Students with Disabilities in Schools. Lessons from Norway. ISBN: 978-3-030-78193-4. 106 s. Palgrave Pivot.
Finnvold, Jon Erik
(2019).
How Income Inequality and Immigrant Background Affect children’s Use of Mental Healthcare Services in Oslo, Norway.
Child Indicators Research.
Vol. 12.
https://doi.org/10.1007/s12187-018-9614-8
Vlachou, Anastasia; Stavroussi, Panayiota; Roka, Olga; Vasilou, Evdokia; Papadimitriou, Dimitra; Scaratti, Chiara; Kadyrbaeva, Asel; Fheodoroff, Klemens; Brecelj, Valentina; Svestkova, Olga; Tobiasz-Adamczyk, Beata;
Finnvold, Jon Erik
; Gruber, Sonja; Leonardi, Matilde
(2018).
Policy guidelines for effective inclusion and reintegration of people with chronic diseases in the workplace: national and european perspectives.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 15.
https://doi.org/10.3390/ijerph15030493
Finnvold, Jon Erik
(2018).
School segregation and social participation: the case of Norwegian children with physical disabilities.
European Journal of Special Needs Education.
Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1424781
Finnvold, Jon Erik
(2018).
How social and geographical backgrounds affect hospital admission with a serious condition: a comparison of 11 immigrant groups with native-born Norwegians.
BMC Health Services Research.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1186/s12913-018-3670-0
Finnvold, Jon Erik
;
Ugreninov, Elisabeth
(2018).
Refugees’ admission to mental health institutions in Norway: Is there an ethnic density effect?.
Social Science and Medicine.
Vol. 209.
https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.05.029
Finnvold, Jon Erik
(2018).
Will my child ever go to a university? The link between school segregation practices and Norwegian parents’ expectations for their physically disabled child.
11 s.
Journal of Research in Special Educational Needs.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1111/1471-3802.12397