Kort om
Sissil Lea Heggernes er førsteamanuensis i engelsk ved grunnskolelærerutdanningen, hvor hun underviser barne- og ungdomslitteratur, kultur og engelsk fagdidaktikk. Hennes forskningsinteresser omhandler interkulturell læring, kritisk tenkning og bildebøker, spesielt i kontekst av språklæring. Hun er også opptatt av lesing, dialogisk læring og læreres faglige utvikling.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
-
Styrking av fransk-, tysk- og spanskundervisning i grunnskolen (STELT)
Prosjektet har som målsetting å styrke utdanningen av språklærere til den norske grunnskolen i fransk, spansk og tysk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Holmarsdottir, Halla Bjørk; Baily, Supriya; Skårås, Merethe; Ramos, Kathy; Ege, April Maute; Heggernes, Sissil Lea; Carsillo, Tami
(2023).
Exploring the Power of Internationalization in Teacher Education.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
.
Vol. 7.
https://journals.oslomet.no/index.php/nordiccie/ar...
Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde
(2022).
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet.
23 s.
Acta Didactica Norden (ADNO)
.
Vol. 16.
https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8995
Heggernes, Sissil Lea
(2022).
Intercultural English teaching in Norway for the 21st century.
Dypedahl, Magne (Red.).
Moving English language teaching forward : Festschrift in honor of Ragnhild Elisabeth Lund. 7. s. 141-164.
Cappelen Damm Akademisk.
file:///C:/Users/silehe/OneDrive%20-%20OsloMet/Fes...
Heggernes, Sissil Lea (2021). Intercultural learning through Peter Sís’ The Wall: Teenagers reading a challenging picturebook. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. 8: Intercultural learning through Peter Sís’ The Wall. s. 163-182. Routledge.
Heggernes, Sissil Lea (2021). A critical review of the role of texts in fostering intercultural communicative competence in the English language classroom. Educational Research Review . Vol. 33.
Heggernes, Sissil Lea
(2019).
Opening a Dialogic Space: Intercultural Learning through Picturebooks.
Children's Literature in English Language Education (CLELEjournal )
.
Vol. 7.
http://clelejournal.org/article-2-intercultural-le...
Heggernes, Sissil Lea (2014). Demokratisk og interkulturell kompetanse i fremmedspråkopplæringen. Madsen, Janne; Biseth, Heidi (Red.). Må vi snakke om demokrati? Om demokratisk praksis i skolen. Kap. 15. s. 255-269. Universitetsforlaget.