Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmenn litteraturvitenskap Filosofi Idéhistorie Kulturvitenskap Nordisk litteratur Utviklingspsykologi
Emner
Barn Henrik Ibsen Populærlitteratur Science fiction Fantastisk litteratur Barnelitteratur Knut Hamsun Folkeeventyr Litteraturhistorie Det ubevisste Dobbeltgjengermotivet Genreteori Dag Solstad Tor Åge Bringsværd Axel Jensen Dekadanse Kjell Aukrust Humor Grunnfortellinger Barn og unge med særlige behov Gro Dahle og Svein Nyhus Asbjørnsen og Moe Det groteske Roald Dahl
Land
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Haugen, Torgeir (2022). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. ISBN: 978-82-560-2699-9. 330 s. Solum.
Haugen, Torgeir (2022). Hva skal vi med tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder?. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 11-24. Solum.
Haugen, Torgeir (2022). Overindividuelle og individsentrerte kulturformer. En litteraturfilosofisk drøfting av forholdet mellom individ og fellesskap. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 27-45. Solum.
Haugen, Torgeir (2022). Hjernen er ikke aleine. En litteraturvitenskapelig og nevroaffektiv analyse av bildeboka Sinna Mann av Gro Dahle og Svein Nyhus (2003). Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 91-128. Solum.
Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir; Sæther, Morten (2022). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. ISBN: 9788215057347. 252 s. Universitetsforlaget.
Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir; Sæther, Morten (2022). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir; Sæther, Morten (Red.). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. s. 13-25. Universitetsforlaget.
Haugen, Torgeir (2022). Skjønnlitteraturens mulighetsrom for barn. Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir; Sæther, Morten (Red.). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. s. 53-73. Universitetsforlaget.
Haugen, Torgeir (2020). Det groteske og humor i litteratur for barn og unge – med særlig henblikk på mat og måltider. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Red.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. s. 67-89. Fagbokforlaget.
Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (2018). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. ISBN: 978-82-7990-317-8. 546 s. Vidarforlaget AS.
Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (2018). Introduction. Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Red.). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. s. 9-21. Vidarforlaget AS.