Fields of study
Academic disciplines
Music education Philosophy History of ideas Nordic literature Literature Special needs education General literature studies Folklore studies, ethnology Developmental psychology Social sciences Humanities
Subject areas
Children Henrik Ibsen Popular literature Science fiction Fantastic literature Children's literature Knut Hamsun Fairytale Literary history The subconsious The double Theory of genre Dag Solstad Tor Åge Bringsværd Axel Jensen Dekadence Kjell Aukrust Humour Stories we live by Children with special needs Gro Dahle and Svein Nyhus Asbjornsen and Moe The grotesque Roald Dahl
Research groups
Publications and research
Scientific publications
Haugen, Torgeir (2022). Skjønnlitteraturens mulighetsrom for barn. Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir; Sæther, Morten (Ed.). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. p. 53-73. Universitetsforlaget.
Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir ; Sæther, Morten (2022). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir; Sæther, Morten (Ed.). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. p. 13-25. Universitetsforlaget.
Hanssen, Natallia Bahdanovich; Hassel, Ragnhild Merete; Haugen, Torgeir ; Sæther, Morten (2022). Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid. ISBN: 9788215057347. 252 p. Universitetsforlaget.
Haugen, Torgeir (2022). Hjernen er ikke aleine. En litteraturvitenskapelig og nevroaffektiv analyse av bildeboka Sinna Mann av Gro Dahle og Svein Nyhus (2003). Haugen, Torgeir (Ed.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. p. 91-128. Solum.
Haugen, Torgeir (2022). Overindividuelle og individsentrerte kulturformer. En litteraturfilosofisk drøfting av forholdet mellom individ og fellesskap. Haugen, Torgeir (Ed.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. p. 27-45. Solum.
Haugen, Torgeir (2022). Hva skal vi med tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder?. Haugen, Torgeir (Ed.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. p. 11-24. Solum.
Haugen, Torgeir (2022). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. ISBN: 978-82-560-2699-9. 330 p. Solum.
Haugen, Torgeir (2020). Det groteske og humor i litteratur for barn og unge – med særlig henblikk på mat og måltider. Dybvik, Hilde; Karlsson, Eivind (Ed.). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. p. 67-89. Fagbokforlaget.
Haugen, Torgeir ; Skjerdingstad, Kjell Ivar (2018). Introduction. Haugen, Torgeir; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Ed.). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. p. 9-21. Vidarforlaget AS.
Haugen, Torgeir ; Skjerdingstad, Kjell Ivar (2018). Children and Young People, Aesthetics and Special Needs. An Interdisciplinary Approach. ISBN: 978-82-7990-317-8. 546 p. Vidarforlaget AS.