Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kunnskapssosiologi Livslang læring Utdanningsvitenskap
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Berntsen, Svanhild Kristine; Johannesen, Hedvig Skonhoft
(2023).
Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbassert praktikerforskning.
26 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 13.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313128
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Kverneggen, Kari-Anne Helleberg; Øgård, Monika
(2022).
Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212151
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Øyan, Petter; Magnus, Ellen Merethe
(2021).
Combining Lifelong Learning and Social Enterprise in Integrated University-Professional Learning.
Halsall, Jamie P.; Oberoi, Roopinder; Snowden, Michael (Red.).
Social Enterprise in the Higher Education Sector. s. 73-90.
Cambridge Scholars Publishing.
https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-52...
Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders
(2021).
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 5.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-05-02
Johannesen, Hedvig Skonhoft
(2019).
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vol. 103.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08
Johannesen, Hedvig; Øyan, Petter; Magnus, Ellen Merethe
(2018).
'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective.
Journal of Widening Participation and Lifelong Learning.
Vol. 20.
https://doi.org/10.5456/WPLL.20.2.96
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Tarrou, Anne-Lise Høstmark (2010). Perspektiver på kunnskapssyn ved læring i yrkesfagopplæringen. Aamodtsbakken, Bente (Red.). Læring og medvirkning. s. 93-107. Universitetsforlaget.