Fagområder
Emner
Kvalitativ metode Utdanningspolitikk Lærerprofesjonalitet Vurdering Styring og reform
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset.
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege (2023). Hvordan håndtere et komplekst begrep? Analyser av "lærerrollen" i et politisk utredningsarbeid. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. Fagbokforlaget.
Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi (2023). Beyond the research–practice gap: Constructing epistemic relations in teacher education. International Journal of Educational Research .
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2023). Bare amerikanske studier, sa du? Utfordring av språklige skillelinjer og teoriutvikling basert på en systematisk forskningsoversikt. Prøitz, Tine Sophie (Red.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. Kapittel 9. s. 175-196. Fagbokforlaget.
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi
(2022).
Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge.
Paideia
.
https://utdanningsforskning.no/artikler/2022/mello...
Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
.
Vol. 8.
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/arti...
Mausethagen, Sølvi; Knudsmoen, Hege; Dalland, Cecilie Pedersen (2022). The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion. 16 s. Education Inquiry .
Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (2022). Skoleutvikling – veier videre. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Red.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Kapittel 15. s. 291-308. Cappelen Damm Akademisk.
Fekjær, Silje Bringsrud; Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2022). Offentlig ph.d.: Forskerkompetanse for skoleutvikling. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Red.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Kapittel 12. s. 233-251. Cappelen Damm Akademisk.
Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege (2022). Desentralisert skoleutvikling i et historisk perspektiv – back to the 80s?. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Red.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Kapittel 2. s. 35-54. Cappelen Damm Akademisk.
Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (2022). Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksis. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Red.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Kapittel 1. s. 15-32. Cappelen Damm Akademisk.