Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskap Andre pedagogiske fag Pedagogiske fag
Emner
Yrkespedagogikk Deltagende aksjonsforskning Yrkesdidaktikk Fag og yrkesopplæring
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen (LUSY)
Utvikling av en organisasjonsteoretisk, didaktisk modell for samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Granborg, Øyvind
;
Aakernes, Nina
(2024).
Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanningen: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2414350
Karstensen, Steinar
;
Aakernes, Nina
(2024).
21st Century Skills in Technical Vocational Teacher Education.
Association for Teacher Education in Europe.
https://doi.org/10.21862/atee.2023.21
Karstensen, Steinar
;
Aakernes, Nina
(2023).
En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5227
Aakernes, Nina
;
Møllerhagen, Torill Hammeren
;
Berg Olstad, Hanne
;
Schaug, Rosaline Mary
(2023).
Creating a Free Space for Professional Development through Collaborative Self-Study.
17 s.
Studying Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/17425964.2023.2212683
Aakernes, Nina
(2020).
Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010118
Aakernes, Nina
;
Hiim, Hilde
(2019).
Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3202
Aakernes, Nina
(2018).
From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188176