English version
Gunhild Tveit Randen

Gunhild Tveit Randen

Vitenskapelige publikasjoner

Moraczewska, Agnieszka Malgorzata; Randen, Gunhild Tveit (2024). “To make the student exist” – Bilingual Subject Teachers’ Narratives about Multilingualism in Language Support Classes in Norway. Bilingual Research Journal.
https://doi.org/10.1080/15235882.2024.2356579

Randen, Gunhild Tveit (2022). Anything still goes! jakta på eit paradigme etter den fleirspråklege vendinga. Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne; Gujord, Ann-Kristin Helland (Red.). Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. s. 263-282. Alvheim og Eide Akademisk forlag.

Randen, Gunhild Tveit (2022). ‘The Sound of Asking a Question’: Metalanguage and Crosslinguistic Awareness in Adults Learning Norwegian as an Additional Language. Monsen, Marte; Steien, Guri Bordal (Red.). Language Learning and Forced Migration. s. 139-155. Multilingual Matters.

Randen, Gunhild Tveit ; Heydari, Golara (2021). Norskprøven fra papir til skjerm -Læreres oppfatninger om digitalisering av prøven i leseforståelse. Monsen, Marte; Pájaro, Verónica (Red.). Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk.

Horbowicz, Paulina; Nordanger, Marte; Randen, Gunhild Tveit (2020). Variabilitet og endring i utviklingen av epistemiske konstruksjoner i norsk som andrespråk: et dynamisk bruksbasert perspektiv. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 36.
https://hdl.handle.net/11250/2723215

Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit ; Aasen, Solveig Fredriksen (2020). Læreroppfatninger om endring. En studie av barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 36.
https://hdl.handle.net/11250/2729989

Randen, Gunhild Tveit (2018). Assessment of Language Awareness in Multilingual First Grade Students. Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola; Lied, Sidsel (Red.). Norwegian perspectives on education and cultural diversity. s. 202-222. Cambridge Scholars Publishing.

Randen, Gunhild Tveit (2018). Norskkompetanse og multikompetanse hos flerspråklige elever. Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit (Red.). s. 97-121. Fagbokforlaget.

Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit (2018). Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. ISBN: 9788245023503. 293 s. Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Litterasitet-og-fler

Randen, Gunhild Tveit ; Danbolt, Anne Marit Vesteraas (2018). Metaspråklig bevissthet og andrespråkslæring i skolen. Gujord, Ann-Kristin Helland; Randen, Gunhild Tveit (Red.). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. s. 311-335. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Monsen, Marte; Randen, Gunhild Tveit (2022). Andrespråksdidaktikk: En innføring [andre utgave]. ISBN: 9788202738426. 156 s. Cappelen Damm Akademisk.

Monsen, Marte; Randen, Gunhild Tveit (2017). Andrespråksdidaktikk -en innføring. ISBN: 9788202400378. 152 s. Cappelen Damm Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Randen, Gunhild Tveit (2024). Kunnskapsgrunnlag for særskilt språkopplæring i Osloskolen, delrapport. 102 s. Rambøll Management Consulting.

Randen, Gunhild Tveit (2024). Kunnskapsgrunnlag for særskilt språkopplæring i Osloskolen, del 2. 93 s. Rambøll Management Consulting.

Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Randen, Gunhild Tveit ; Grøgaard, Jens Brandi; Tahir, Hajra; Samuelsen, Ørjan Arnevig (2024). Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. ISBN: 9788232706372. 182 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Randen, Gunhild Tveit ; Lynnebakke, Brit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Vika, Karl Solbue; Grøgaard, Jens Brandi (2022). Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. ISBN: 9788232705801. 213 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Lerfaldet, Hilde; Sætrang, Synne Granum; Høgestøl, Asle; Monsen, Marte; Randen, Gunhild Tveit (2020). Kvalitet i norskopplæring for voksne innvandrere. ISBN: 9788293181880. 163 s. Kompetanse Norge.

Haave, Mia B. Nilsen; Hartveit, Knut Johannes Liland; Randen, Gunhild Tveit (2019). Evaluering av fleksibel opplæring som pilot. Sluttrapport. 129 s. Utdanningsdirektoratet.

Randen, Gunhild Tveit ; Monsen, Marte; Steien, Guri Bordal; Hagen, Karianne; Pájaro, Verónica (2018). Norskopplæring for voksne innvandrere - en kunnskapsoppsummering. 94 s. Kompetanse Norge.

Randen, Gunhild Tveit (2014). Tilstrekkelige ferdigheter i norsk? Kartlegging av minoritetsspråklige skolebegynneres språkferdigheter. ISBN: 9788230829806. Universitetet i Bergen.
http://www.uib.no/info/dr_grad/2014/Randen_Gunhild

Kulbrandstad, Lise Iversen; Randen, Gunhild Tveit ; Kulbrandstad, Lars Anders (2004). Den første forskningskonferansen om norsk som andrespråk : sammendrag av konferanseinnlegg og program First Research Conference on Norwegian as a Second Language : Abstracts and Program. ISBN: 9788276714104. 34 s. Høgskolen i Hedmark.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Lødding, Berit; Kindt, Marianne Takvam; Randen, Gunhild Tveit ; Golden, Anne (2024). Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. Webinar. NIFU.

Randen, Gunhild Tveit (2024). Voksnes andrespråkslæring -innsikter og utfordringer. Workshop for KD, Udir og HK-dir. Kunnskapsdepartementet.

Randen, Gunhild Tveit (2024). «Det er best for meg å bare snakke norsk» -en diskusjon av opplæringsmodeller for nyankomne elever i videregående skole. SpINN-konferansen 2024. Høgskolen i Innlandet.

Kindt, Marianne Takvam; Lødding, Berit; Randen, Gunhild Tveit ; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Golden, Anne (2024). Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. NIFU-webinar 5. juni: Hva innebærer det å gi nyankomne elever god og inkluderende opplæring?. NIFU.

Holum, Line-Marie ; Kjelaas, Irmelin; Randen, Gunhild Tveit ; Ahmadinia, Soraya (2024). Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Falkenhaug, Andrea Cornelia; Fjæstad, Dag; Holum, Line-Marie (Red.). NAFO 20 år - jubileumstidsskrift. OsloMet - storbyuniversitetet.

Randen, Gunhild Tveit ; Kjelaas, Irmelin; Holum, Line-Marie (2024). Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Jubileumskonferanse NAFO 20 år. NAFO, OsloMet.

Lødding, Berit; Randen, Gunhild Tveit ; Kindt, Marianne Takvam; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Golden, Anne (2024). Vilkår for inkluderende opplæring. Presentasjon av NIFU-rapport 2024:4. Fagseminar. Kunnskapsdepartementet.

Randen, Gunhild Tveit ; Holum, Line-Marie ; Kjelaas, Irmelin (2024). Særskilt språkopplæring i grunnskolen – hva, hvorfor og hvordan?. Jubileumskonferanse NAFO 20 år. NAFO, OsloMet.

Randen, Gunhild Tveit (2024). Udirs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk -konstrukt og progresjon. Innspillseminar om oppfølging av elevers progresjon i lesing, skriving og regning i Osloskolen. Utdanningsetaten i Oslo.

Randen, Gunhild Tveit (2023). Anything still goes!-Jakta på eit andrespråksparadigme etter den fleirspråklege vendinga. Fagleg seminar og lansering av Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjord (Alvheim & Eide Akademisk Forlag, 2022). Universitetet i Bergen.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.