Kort om
Mitt akademiske arbeid knytter an til en rekke disipliner innen musikkforskning: musikkpedagogikk, musikkterapi, musikkantropologi og musikksosiologi. Mine faglige interesser springer ut fra et ønske om å undersøke hvordan musikalsk praksis får mening og kraft - som symbol på nasjonal identitet, som redskap til å bygge samhold, som terapeutisk behandling eller som spontan improvisert kommunikasjon mellom barn.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Annen musikkvitenskap Musikkpedagogikk
Emner
Musikkantropologi Musikkterapi Populærmusikkforskning
Land
Chile Gambia India Norge Palestina Zimbabwe
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Festivalpolitikk i endring: en kulturpolitisk analyse av musikk og kunstfestivaler i Norge (FESTIPOL)
I hvilken grad bidrar Kulturrådets virkemidler på festivalfeltet til å nå bredere kulturpolitiske ambisjoner som gjør festivalene til unike møtesteder for kunstnere, musikere, kuratorer og publikum?
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Knudsen, Jan Sverre
; Onsrud, Silje Valde
(2023).
Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum.
22 s.
Nordic Research in Music Education.
Vol. 4.
https://doi.org/10.23865/nrme.v4.4161
Knudsen, Jan Sverre ; Ågedal, Lise Lotte (2023). Spontansangen i barnas verden. Balsnes, Anne Haugland; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri (Red.). Sangglede og stemmebruk i barnehagen. Gyldendal Akademisk.
Christophersen, Catharina Renate; Plaza, José Luis Aróstegui; Holdhus, Kari Mette; Kenny, Ailbhe;
Knudsen, Jan Sverre
; Lindgren, Monica; Väkevä, Lauri; Viig, Tine Grieg
(2023).
Music Teacher Education for the Future: Reflections on Change.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT).
Vol. 22.
https://doi.org/10.22176/act22.3.7
Knudsen, Jan Sverre
(2023).
En musikksjanger bygger sted - Stedsidentitet og musikkopplevelse på Notodden Blues Festival.
Studia Musicologica Norvegica.
Vol. 49.
https://doi.org/10.18261/smn.49.1.5
Knudsen, Jan Sverre
(2021).
To “Move, Surprise, and Thrill”: Thirty Years of Promoting Cultural Diversity in Norwegian School Concerts.
Kallio, Alexis Anja; Westerlund, Heidi; Karlsen, Sidsel; Marsh, Kathryn; Sæther, Eva (Red.).
The politics of diversity in music education. s. 87-101.
Springer.
https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-
Knudsen, Jan Sverre
(2021).
Arts for Children, Cultural Diversity and the Production of Difference.
16 s.
Nordic Journal of Art and Research (A & R).
Vol. 10.
https://doi.org/10.7577/information.3998
Knudsen, Jan Sverre (2018). Songkanon i skola och förskola. Trulsson, Ylva Hofvander; Westvall, Maria (Red.). s. 121-136. Studentlitteratur AB.
Knudsen, Jan Sverre
;
Aglen, Gry Sagmo
;
Danbolt, Ingrid Anette
;
Engesnes, Nina
(2018).
Musical pathfinders of the kindergarten.
Contemporary Issues in Early Childhood.
https://doi.org/10.1177/1463949118756369
Järviluoma-Mäkelä, Helmi; Kirkegaard, Annemette; Knudsen, Jan Sverre ; Otterbeck, Jonas (2017). Researching Music Censorship in Perspective. Kirkegaard, Annemette; Järviluoma-Mäkelä, Helmi; Knudsen, Jan Sverre; Otterbeck, Jonas (Red.). Researching Music Censorship. s. 312-322. Cambridge Scholars Publishing.
Knudsen, Jan Sverre
(2017).
Music in the Aftermath of the 2011 Utøya Massacre.
Holt, Fabian; Kärje, Antti-Ville (Red.).
The Oxford Handbook of Popular Music in the Nordic Countries. s. 257-276.
Oxford University Press.
https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190603908.013