Forskningsprosjekter
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Skagen, Kaare (2023). Teacher Education in Norway. Elstad, Eyvind (Red.). Teacher education in the Nordic region. Kapittel 6. s. 173-193. Springer Nature.
Skagen, Kaare
(2022).
To mestere og autoriteter om dialog i profesjonsveiledning.
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
.
Vol. 7.
https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view...
Skagen, Kaare (2021). Levende tradisjoner i profesjonsveiledning. ISBN: 978-82-300-2154-5. 220 s. Kolofon Forlag AS.
Skagen, Kaare; Elstad, Eyvind (2020). Lærerutdanningen i Norge. Elstad, Eyvind (Red.). Lærerutdanning i nordiske land. Kapittel 4. s. 120-138. Universitetsforlaget.
Skagen, Kaare; Løndal, Knut; Kleve, Bodil; Smestad, Bjørn
(2018).
Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving.
FoU i praksis
.
Vol. 12.
https://reader.dbok.no/#open?book=5bcf007005e22e00...
Skagen, Kaare (2017). Faglig dybdeveiledning på masternivå. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 101.
Svanes, Ingvill Krogstad; Skagen, Kaare (2017). Connecting feedback, classroom research and Didaktik perspectives. Journal of Curriculum Studies . Vol. 49.
Mausethagen, Sølvi; Askling, Berit; Dahl, Thomas; Heggen, Kåre; Kulbrandstad, Lise Iversen; Lauvdal, Torunn; Qvortrup, Lars; Salvanes, Kjell Gunnar; Skagen, Kaare; Skrøvset, Siw; Thue, Fredrik
(2016).
Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag.
ISBN: 978-8-2450210-0-4.
250 s.
Fagbokforlaget.
https://www.regjeringen.no/contentassets/17f6ce332...
Skagen, Kaare (2016). Utdanningshistorie i ny lærerutdanning. UNIPED . Vol. 39.
Skagen, Kaare (2016). Kunnskapstyper og hegemonisk veiledningsstrategi i norsk veiledningsdiskurs. Østern, Anna-Lena; Engvik, Gunnar (Red.). Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. 4. s. 59-81. Fagbokforlaget.