English version
Mari Skancke Bjerknes

Mari Skancke Bjerknes

Vitenskapelige publikasjoner

Bjerknes, Mari Skancke ; Bjørk, Ida Torunn (2012). Entry into Nursing: An Ethnographic Study of Newly Qualified Nurses Taking on the Nursing Role in a Hospital Setting. Nursing Research and Practice. Vol. 2012.
https://doi.org/10.1155/2012/690348

Bjerknes, Mari Skancke (1997). Er nyutdannede forberedt på det ansvar de møter i sykepleiepraksis?. Norsk tidsskrift for sykepleieforskning.

Bjerknes, Mari Skancke (1996). Erfaringslæring ved hjelp av dagbok. Tidsskriftet sykepleien.

Bjerknes, Mari Skancke (1994). Hermeneutisk tilnærming i sykepleieforskning - konsekvenser for tolkning og forståelse i en feltstudie. Norsk tidsskrift for sykepleieforskning.

Bjerknes, Mari Skancke ; Granum, Vigdis; Kollstad, Marit (1988). Hvordan er det den kliniske undervisningen faktisk foregår?. Vård i Norden.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjerknes, Mari Skancke ; Christiansen, Bjørg (2015). Praksisveiledning med sykepleierstudenter. ISBN: 9788205480797. 174 s. Gyldendal Akademisk.

Bjerknes, Mari Skancke ; Christiansen, Bjørg (2015). Praksis som arena for læring. ISBN: 9788205480797. 21 s. Gyldendal Akademisk.

Bjerknes, Mari Skancke (2003). Å lære i praksis. En veiviser for studenten. ISBN: 9788215003474. 191 s. Universitetsforlaget.

Bjerknes, Mari Skancke (1998). På feltarbeid - et kulturteoretisk perspektiv på nyutdannede sykepleieres møte med yrket. I Fra kunst til kolikk. Norsk sykepleieforskning i fokus. ISBN: 9788200423300. 10 s. Universitetsforlaget.

Bjerknes, Mari Skancke (1994). Praktiske studier- Perspektiver på refleksjon og læring. ISBN: 9788251832922. 170 s. Tano.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjerknes, Mari Skancke (1990). Samarbeid mellom høgskole og praksisfelt - konsekvenser for antall studenter i praksisfeltet og studentenes undervisningssituasjon. 100 s. Aker Sykepleierhøgskole.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dahl, Kari ; Bjørnnes, Ann Kristin ; Bjerknes, Mari Skancke ; Reine, Ellen; Brustad, Mette (2012). Samarbeid i praksis. Tidsskriftet sykepleien.

Bjerknes, Mari Skancke (2008). New nurses' experiences of their nursing role in the hospitale setting - implications for education?. 9th Annual Interdisciplinary Research Conference 5.-7-nov.2008. Trinity University College, School of Nursing, Dublin.

Bjerknes, Mari Skancke (2004). "How newly graduated nurses' deal with expectations of their professional role". Nordisk forening for Pedagogisk Forskning (NFPF). Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning (NFPF).

Bjerknes, Mari Skancke (2004). Newly graduated nurses' entry into nursing - how nurses deal with expectations of their professional role. international forskningskonferanse. NFPF / NERA, 32. congress of nordic educational research ass.

Bjerknes, Mari Skancke (1999). Newly qualified nurses entry into nursing - An Ethnological perspective on female nurses, and how they solve the expectations of their professionale role. Forskningskonferanse. The 18. International Human Science Research Conference.

Bjerknes, Mari Skancke (1998). Nurses' identity and feminity - some contrasts and problems for young women nurses. pedagogisk forskningsarrengement. Nordisk forening for pedagogiske forskning (NFPF).

Bjerknes, Mari Skancke (1997). "I pose og sekk - bety noe for pasienten, men også lære mer - få det i hendene". Forskningsdagene '97. Høgskolen i Oslo.

Bjerknes, Mari Skancke (1995). An Ethnological perspective on New nurses entry into Nursing. dr.grads kurs. Universitetet i Tromsø.

Bjerknes, Mari Skancke (1993). "An exploration of Students process of reflection in clinical studies in undergraduate Nursing Education". Sykepleierutdanningskonferanse. Expanding Boundaries of Nursing Education Globally.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.