Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Musikk Kunstbasert forskning Barnehagelærerutdanning Musikkpedagogikk og kunstfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Vist, Torill (2022). Fortellinger om samsang – fellesskap i og mellom generasjoner. MusPed:Research . Vol. 5.
Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Vist, Torill (2019). Estetisk læring i et kunstpedagogisk perspektiv : en artikkel om kunstneriske møter. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. Artikkel 6. s. 123-140. Fagbokforlaget.
Almqvist, Cecilia Ferm; Vist, Torill (2019). Arts-Based Research in European Arts Education: Philosophical, ontological and epistemological introductions. The European Journal of Philosophy in Arts Education . Vol. 4.
Winger, Nina; Hernes, Leif; Vist, Torill (2019). Blikk for barn. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. Artikkel 1. s. 11-30. Fagbokforlaget.
Vist, Torill (2019). Estetisk læring, også på norsk?. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. Artikkel 5. s. 105-122. Fagbokforlaget.
Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina
(2019).
Blikk for barn.
ISBN: 9788245023947.
227 s.
Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Blikk-for-barn/I9788...
Vist, Torill; Os, Ellen (2019). Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups. Research Studies in Music Education .
Vist, Torill; Holdhus, Kari
(2018).
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
.
Vol. 3.
http://hdl.handle.net/11250/2580173
Vist, Torill (2018). Toddler Encounters as Aesthetic Interviews? Discussing an Arts-Based Data Gathering. 11 s. Qualitative Inquiry .
Vist, Torill (2018). Musikk i barnehagen : følelser, fellesskap, kunnskap. Glaser, Vibeke; Størksen, Ingunn; Drugli, May Britt (Red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen - forskning og praksis. kapittel 28. s. 503-522. Fagbokforlaget.