English version
Idunn Bøyum

Idunn Bøyum

Kort om

Eg har arbeidd som bibliotekar i 25 år før eg begynte på OsloMet - storbyuniversitetet. I løpet av åra var eg innom ulike fag- og forskingsbibliotek og arbeidde først og fremst med leiing, bibliotekutvikling, undervisning og rettleiing. For tida underviser eg i BIB3500 Organisasjonsutvikling, leiing og marknadsføring og BIB1530 Formidling og læring. Eg rettleier både bachelor- og masteroppgåver. Forskningsarbeid er i stor grad knytt til informasjonspraksis,  bibliotekets rettleiingsteneste, infromasjonskompetanse og tema knytt til skulebibliotek. Eg er oppteken av å utvikle praksisfeltet gjennom styrka utøvakunnskap og handlingskompetanse. Difor vel eg å halde seminarar for bibliotekarar, presentasjonar på praksisfeltets konferansar og kunnskapsformidling i fagtidsskrift. Frå 2023 sit eg som varamedlem til styret for UB Oslo.

Fagfelt

Veiledning   Informasjonskompetanse   Informasjonspraksiser   Skolebibliotek   Fag- og forskningsbibliotek   Referansetjenester

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Soelseth, Camilla Holm ; Bøyum, Idunn ; Colbjørnsen, Terje ; Pharo, Nils ; Tallerås, Kim (2025). Public libraries on TikTok – emerging platform vernaculars of communication and distribution. Information, Communication & Society.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2025.2461644

Khosrowjerdi, Mahmood; Bøyum, Idunn (2025). ‘It’s such a blackbox function’: Norwegian academic librarians’ ambivalent perceptions towards AI use in academic libraries and academia. Information research. Vol. 30.
https://doi.org/10.47989/ir30CoLIS52285

Bøyum, Idunn ; Tveit, Åse Kristine (2023). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. ISBN: 9788293298236. 343 s. ABM-media AS.

Bøyum, Idunn (2023). Samarbeid mellom skolebibliotekar og lærer: formelt eller uformelt?. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 99-125. ABM-media AS.

Bøyum, Idunn (2023). Finne, bruke og vurdere informasjon til skolearbeidet. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 287-315. ABM-media AS.

Bøyum, Idunn (2023). Which Formal and Informal Structures Constrain and Enable Collaboration Between School Librarians and Teachers?. IASL Conference Proceedings.
https://doi.org/10.29173/iasl8772

Evjen, Sunniva ; Colbjørnsen, Terje ; Bøyum, Idunn ; Tallerås, Kim ; Olsen, Heidi Kristin (2021). Samfunnsoppdrag under press Erfaringer og vurderinger i norske bibliotek under Covid-19. Nordic Journal of Library and Information Studies. Vol. 2.
https://doi.org/10.7146/njlis.v2i1.125251

Bøyum, Idunn ; Byström, Katriina ; Pharo, Nils (2021). Is the reference desk used for reference interviews. Reference Services Review. Vol. 49.
https://doi.org/10.1108/RSR-11-2020-0066

Bøyum, Idunn ; Byström, Katriina (2020). Bibliotekaren som rettleiar: Kompetanseutvikling og erfaringsdeling i eit akademisk bibliotek. Evjen, Sunniva; Olsen, Heidi Kristin; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rød mix: Ragnar Audunson som forsker og nettverksbygger. s. 121-143. ABM-media AS.

Bøyum, Idunn ; Gullbekk, Eystein; Byström, Katriina (2017). «Et helt nytt ‘mindset’»? : Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag. Anderson, Astrid; Fagerlid, Cicilie; Larsen, Håkon; Straume, Ingerid (Red.). Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring. s. 121-146. Cappelen Damm Akademisk.
https://hdl.handle.net/10852/58823





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Mwantimwa, Kelefa; Opheim, Elin; Bøyum, Idunn ; Cisek, Sabina; Chiinda, Namoonga; Deja, Marek; Johnston, Jamie ; Mtega, Wulystan Pius; Kanyengo, Christine W.; Khosrowjerdi, Mahmood; Mubita, Greg Kwalombota; Makondo, Francina N S; Mbilinyi, Debora; Malekani, Andrew W.; Mariano, Randolf Dionisio; Monde, Mercy W.; Mulonda, Kaywala; Mwabungulu, Elias; Rak, Dorota; Tarimo, Ronald Benard; Wema, Evans; Wójcik, Magdalena; Zych, Magdalena (2024). Exploring digital competence among academic library staff, LIS-faculty members and students: a scoping review. 32 s. NIAGARA.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Kristiansen, Roy Martin ; Store, Hege Undem ; Bøyum, Idunn ; Tallerås, Kim (2025). Ja til gode skolebibliotek!. Khrono.no.
https://www.khrono.no/ja-til-gode-skolebibliotek/9

Tveit, Åse Kristine ; Olsen, Heidi Kristin; Bøyum, Idunn (2024). Tre ABI-ere på UB. Personalseminar, UB-ansatte. OsloMet, UB.

Tveit, Åse Kristine ; Bøyum, Idunn (2024). Skulebibliotekar og lærar: Fire nivå for samarbeid. Bedre Skole. Vol. 36.

Bøyum, Idunn (2024). Skal bibliotekarer være sosionomer og ungdomsarbeidere i tillegg til å være bibliotekarer? Panelsamtale. Tillitsvalgkonfernasen BF. Bibliotekarforbundet.

Bøyum, Idunn (2024). Service i bibliotek?. Internseminar. Universitetsbiblioteket i Stavanger.

Bøyum, Idunn (2024). Studenter i lesekrise - hva betyr det?. Panelsamtale. Norsk bibliotekforening og Universitetsbiblioteket ved OsloM.
https://norskbibliotekforening.no/studenter-i-lese

Tveit, Åse Kristine ; Bøyum, Idunn ; Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Vi trenger et krafttak for lesing.
https://www.utdanningsnytt.no/idunn-boyum-ingeborg

Bøyum, Idunn ; Tveit, Åse Kristine ; Hagen, Ingrid Svennevig (2023). Etterlengtet norsk forskning på skolebibliotek [Podcast].
https://open.spotify.com/episode/5bLHOWyjZz2vyUDL3

Bøyum, Idunn ; Tveit, Åse Kristine (2023). Rom for lesing og utforsking: Presentasjon av ny forskning for skolebibliotekarer i videregående skole. Fagdag. Fylkesbibliotekkoordinatorer for skulebibliotek i vidaregåan.

Bøyum, Idunn (2023). Teacher-librarian collaboration: How dependent are collaboration on formalized plans and formal information infrastructures?. IASL 2023. IASL.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.