English version
Jakob Utgård

Jakob Utgård

Fagfelt

Forretingsetikk   Markedsføring   Bærekraft

Vitenskapelige publikasjoner

Utgård, Jakob ; Gaustad, Tarje Børsum (2024). Carbon emission reductions and offsets: Consumer perceptions of firm environmental sustainability. Journal of Cleaner Production. Vol. 470.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.143300

Utgård, Jakob (2023). Environmental certifications and customer satisfaction: evidence from kindergartens. Management of Environmental Quality (MEQ). Vol. 34.
https://doi.org/10.1108/MEQ-12-2022-0335

Utgård, Jakob (2019). Regulering for bærekraft? Effektene av pliktig samfunnsansvarsrapportering. Magma forskning og viten.
https://www.magma.no/regulering-for-barekraft

Gaustad, Tarje; Utgård, Jakob ; Fitzsimons, Gavan J. (2018). When accidents are good for a brand. Journal of Business Research.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.040

Utgård, Jakob (2018). Retail chains’ corporate social responsibility communication. Journal of Business Ethics. Vol. 147.
https://doi.org/10.1007/s10551-015-2952-2

Utgård, Jakob ; Nygaard, Arne; Dahlstrøm, Robert (2015). Franchising, local market characteristics and alcohol sales to minors. Journal of Business Research. Vol. 68.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.03.010

Nygaard, Arne; Utgård, Jakob (2012). En kunnskapsbasert varehandel. Magma forskning og viten. Vol. 15.
http://www.magma.no/en-kunnskapsbasert-varehandel

Nygaard, Arne; Utgård, Jakob (2012). Talentjakt i varehandel. BI Marketing Magazine.

Utgård, Jakob ; Gaustad, Tarje (2011). Rampestreker som skader merkevaren. BI Marketing Magazine.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Utgård, Jakob ; Nygaard, Arne (2015). Organizational form, local market structure and corporate social performance in retail. ISBN: 9788282470988. Handelshøyskolen BI.

Nygaard, Arne; Utgård, Jakob (2011). En kunnskapsbasert varehandel. 100 s. Handelshøyskolen BI.
http://web.bi.no/forskning/papers.nsf/b63c43a0385f

Kjuus, Johanne; Utgård, Jakob ; Pettersen, Ivar; Svennerud, Mads; Eriksen, Lars Øystein (2009). Matprogram med næringsverdi. Evaluering av bedriftsrettede prosjekter i Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon og Nettverksprogrammet. ISBN: 9788270777426. 141 s. NIBIO.
https://hdl.handle.net/11250/2478645

Utgård, Jakob ; Nordlund, Anders; Svennerud, Mads (2009). Konkurransesituasjonen for norsk bakervarebransje. ISBN: 9788270777433. 38 s. NIBIO.
https://hdl.handle.net/11250/2479125

Utgård, Jakob ; Pettersen, Ivar (2008). Auka prisar på jordbruksråvarer. Årsaker, framtidsutsikter og vegval for matsektoren i Noreg. ISBN: 9788270777143. 47 s. NIBIO.
https://hdl.handle.net/11250/2494643

Kjuus, Johanne; Utgård, Jakob ; Melhuus, Sigrid Hagerup; Svennerud, Mads (2008). Perspektiver for en norsk kjøttindustri: Sammenligning av struktur i Norden. ISBN: 9788270777327. 156 s. NIBIO.
https://hdl.handle.net/11250/2494652



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Guillen-Royo, Monica; Utgård, Jakob ; Dæhlin, Emil; Aamaas, Borgar (2025). Flight-intensive practices and wellbeing in Norway. 18th Conference of the International Society for Ecological Economics and 11th International Degrowth Conference. International Society for Ecological Economics.

Utgård, Jakob ; Gaustad, Tarje Børsum (2025). Consumer perceptions of firm sustainability. European marketing academy conference (EMAC). European marketing academy.

Koch, Max; Guillen-Royo, Monica; Dæhlin, Emil; Utgård, Jakob ; Aamaas, Borgar (2025). Football in the climate emergency: Exploring air travel reduction in the Norwegian senior national football teams. SCORAI Europe Conference: Mainstreaming Sustainable Consumption. Lund University.

Utgård, Jakob ; Gaustad, Tarje Børsum (2024). Customer Perceptions of Firm Sustainability. Johan Arndt-konferansen. Handelshøyskolen BI.

Utgård, Jakob ; Guillen-Royo, Monica (2024). Advertising, Inequality and Life Satisfaction. Macromarketing Conference. Macromarketing society.

Utgård, Jakob (2024). Debattinnlegg. Er vi dårligere enn svenskene? Fossilreklameforbud i Europa. Framtiden i våre henders studentlag.

Utgård, Jakob ; Gaustad, Tarje Børsum (2023). Carbon Emission Reductions versus Offsets: Consumer Perceptions of Firm Environmental Sustainability. EMAC. European Marketing Academy.

Utgård, Jakob ; Gaustad, Tarje Børsum (2023). How Corporate Social Responsibility Influences Price Expectations: The Moderating Effect of Price Image. Johan Arndt-konferansen. Norges Handelshøyskole.

Utgård, Jakob (2023). Environmental certifications and customer satisfaction: Evidence from kindergartens. Johan Arndt-konferansen. Norges Handelshøyskole.

Utgård, Jakob ; Guillen-Royo, Monica (2022). Advertising and subjective wellbeing: Evidence from the European Social Survey. Johan Arndt-konferansen. Universitetet i Sørøst-Norge.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.