Kort om
Mona-Lisa Angell ble utdannet førskolelærer ved Høgskolen i Oslos pilotprosjekt 'Flerkulturell førskolelærerutdanning' i 2005, og har master i flerkulturell og internasjonal utdanning fra Høgskolen i Oslo og Akershus fra 2008.
Angell var ansatt som ansvarlig redaktør i tidsskriftet Barnehagefolk fra 2010-2017. Hun har undervist i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold (2007-2010), Høgskolen i Innlandet (2017-2018) og OsloMet Storbyuniversitetet (2018-). I perioden fra september 2020 til mars 2025 var hun stipendiat og leverte sin avhandling ved Universitetet i Sørøst-Norges Ph.d.-program for Humaniora-, kultur- og utdanningsvitenskap.
Angells forskning beveger seg på tvers av pedagogikk, kunst, filosofi og politikk, og springer ut fra tre hovedinteresser: 'relasjoner mellom pedagogikk, forskjellsproduksjon og rettferdighet', 'relasjoner mellom generasjoner, arter og landskap' og 'relasjoner mellom forskningsmetodologi, forskjellsproduksjon og rettferdighet'.
Angell underviser og veileder i barnehagelærerutdanninga og på master i barnehagekunnskap.
Medredaktør i tidsskriftet Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM)
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Angell, Mona-Lisa
(2024).
C(h)ords of Care.
31 s.
International Journal of Education and the Arts.
Vol. 25.
https://doi.org/10.26209/ijea25si1.20
Angell, Mona-Lisa
(2022).
Drawing Attention to the Wonders of Parental Care: A Methodological Inquiry.
13 s.
Qualitative Inquiry.
Vol. 29.
https://doi.org/10.1177/10778004221142807
Angell, Mona-Lisa (2019). Foreldreansvarets vilkår i Agderprosjektets førskoleopplegg. Pettersvold, Mari; Østrem, Solveig (Red.). Problembarna. Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern. s. 208-234. Cappelen Damm Akademisk.
Angell, Mona-Lisa
(2014).
Dancing the Tightropes: Rhizoanalysis revisited.
Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/rerm.1222
Angell, Mona-Lisa (2011). Anerkjennelser av kultur i barnehager. Otterstad, Ann Merete; Rhedding-Jones, Jeanette (Red.). Barnehagepedagogiske diskurser. s. 200-214. Universitetsforlaget.
Angell, Mona-Lisa ; Andreassen Becher, Aslaug (2007). Paradokser i strategier for sosial utjevning: Økt kartleggingspress lest i lys av teorier om postkolonia- lisme og privilegier. Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning.