English version
Bente Fønnebø

Bente Fønnebø

Kort om

Tegner, arkeolog, barnehagelærer m/spesialpedagogikk, master i tegning ,KIO, master i arkeologi, UIO.
Spesialområde: Forskning på barnetegning, tegning, barnehagens fysiske miljø, arkitektur, yngste barns spontantegning og uttrykksmåter.
Bakgrunn: illustratør, tegner og barnehagelærer med fordypning i spesialpedagogikk, leire og tegning, kunsthistorie grunnfag. Yrkes - og profesjonrettet forskning knyttet til formingsverksteder og kunstfaglig kompetanse.
I fagkretsen inngår museumskunnskap, gjenstandsteknologi, materialkunnskap og landskapsanalyse og stedsanalyse, og forskningsprosjekter / analyseverktøy for barnehagens fysiske miljø, arkitektur og rom Forsker på vilkår for barns trivsel i uterom som pedagogiske og estetiske miljøer.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Humaniora

Emner

Tegning   Barnetegning som sjanger   Kunst kultur og kreativitet   Samisk kulturarv   Småbarnspedagogikk   Barn og rom   Fremtidige læringsarenaer   Barnehagens fysiske miljø   Arkitektur arealplanlegging og rom   Visualinger av læreboka for høyere utdanning   Samisk kultur tradisjoner og historie

Administrative arbeidsområder

Innkjøp

Samarbeidsrelasjoner

Fakultetsoverskridende forskningTeknologi, design og miljø (TDM)prosjektleder og foreleser Emne Byggeskikk, arkitektur og design, Institutt for bygg og energiteknikk, OsloMet Med i Forskningsgruppe ved OsloMet: Livskvalitet i barnehagen Arbeider i gruppen med en fagfellevurdert (vitenskaplig) antologi: Barn i byen, ledet av Kari Anne Jørgensen m fl.

Vitenskapelige publikasjoner

Fønnebø, Bente (2021). Dobbel kunnskap - fra et lulesamisk duodjár-perspektiv. Fønnebø, Bente; Johnsen-Swart, Anne Lise; Jernberg, Unni (Red.). Samiske stemmer i barnehagen. Del 1 kap 7. s. 112-121. Cappelen Damm Akademisk.

Fønnebø, Bente (2021). Skapingsmiljøer i by og bynære strøk. Meningsforhandling og endringsmuligheter i statiske eller dynamiske bybarnehager. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. kap 8. s. 133-152. Universitetsforlaget.

Fønnebø, Bente (2021). "Joiken går i sirkel - man går ut og inn av den". Fønnebø, Bente; Johnsen-Swart, Anne Lise; Jernberg, Unni (Red.). Samiske stemmer i barnehagen. Del 1, kapittel 10. s. 148-157. Cappelen Damm Akademisk.

Fønnebø, Bente; Johnsen-Swart, Anne Lise; Jernberg, Unni (2021). Samiske stemmer i barnehagen. ISBN: 978-82-02-66461-9. 200 s. Cappelen Damm Akademisk.

Fønnebø, Bente (2019). Å tegne sammen. ISBN: 978-82-02568-73-3. 194 s. Cappelen Damm Akademisk.

Fønnebø, Bente; Rolfsen, Christian Nordahl (2017). Changing Areas, Spaces and Places in Kindergartens for More Playing, Learning and Exploration. Journal of the European Teacher Education Network (JETEN) . Vol. 12.

Fønnebø, Bente (2014). Kunstneriske bevegelser i barnehagen - de yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder. ISBN: 9788202406271. 287 s. Cappelen Damm Akademisk.

Fønnebø, Bente; Rolfsen, Christian Nordahl (2014). Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen. 11 s. Nordisk Barnehageforskning . Vol. 7.
https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/vie...

Fønnebø, Bente (2013). Forming som jazzete improviserende bevegelser, kap. 9 s. 189-214. I Otterstad,M. & Rossholt, N.2013Barnehagelærerutdanningens kompleksitet- Bevegelser i faglige perspektiver -. ISBN: 978-82-15-01941-3. 344 s. Universitetsforlaget.

Fønnebø, Bente (2012). Forming som jazzete improviserende bevegelser. Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Red.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. 9. s. 189-214. Universitetsforlaget.

Rolfsen, Christian Nordahl; Fønnebø, Bente (2012). Barns yndlingssteder og ubrukte arealer i barnehagen. Første steg . Vol. 25887.
http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Forste%20...

Fønnebø, Bente; Rolfsen, Christian Nordahl (2012). Barns yndlingssteder og ubrukte arealer i barnehagen (Faglig). Første steg .

Fønnebø, Bente; Jernberg, Unni (2007). Verktøykassa.Pedagogisk Forum nr 1 2007- presentasjon av studenter Forming Fordypning og Kulturbarnehagen tema 1 2007. Verktøykassa/ Pedagogisk Forum.



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig