English version
Thomas Eri

Thomas Eri

Kort om

Jeg underviser og veileder i pedagogiske emner på bachelor, master og PhD nivå med særlig interesse for lærerprofesjonalitet, estetiske og utforskende læreprosesser, og pedagogiske grunnlagsproblemer. Min forskningsinteresse er hovedsakelig knyttet til pedagogisk aksjonsforskning i skolen og selvstudier i lærerutdanningen med kulturhistorisk virksomhetsteori (CHAT) som teoretisk og analytisk perspektiv. Før jeg begynte på Oslomet i 2009, jobbet jeg som grunnskolelærer i Osloskolen. Jeg har gjennom årene ledet og bidratt i flere små og store nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingprosjekter i utdanningssektoren.

Fagfelt

Aksjonsforskning   Flerkulturell pedagogikk   Tverrfaglig samarbeid   Kulturpsykologi   Kritisk pedagogikk   Sosiokulturell teori   Interaksjonsanalyse   Læring og undervisning   Kulturhistorisk virksomhetsteori

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Brøske, Brit Ågot; Eri, Thomas (2025). Contradictions and change: The dynamics of international collaboration in music education between India and Norway. Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X241304630

Eri, Thomas ; Lundh, Lise; Myrvold, Charlotte Blanche (2024). Lærerutdanningen som danningsprosess i møte med Den kulturelle skolesekken. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 127-148. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch7

Eri, Thomas ; Aas, Marit (2020). Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. s. 133-161. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch5

Michelet, Simon; Eri, Thomas (2019). Kvalifisering for læreres yrkespraksis. Casebasert dialogseminar som strategi for å løfte grunnskolens klasserom inn i teoriundervisningen. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 241-267. Universitetsforlaget.

Eri, Thomas ; Michelet, Simon (2018). Mangfold og spenninger i lærerens praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Red.). Jeg er lærer. s. 175-190. Fagbokforlaget.

Eri, Thomas ; Pihl, Joron (2017). The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration. Educational Action Research. Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1147366

Eri, Thomas (2017). A multilingual book café at the school library: Contradictions between literacy discourses. Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. s. 103-119. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1007/978-94-6300-899-0_8

Michelet, Simon; Eri, Thomas (2016). Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 3.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-03-02

Eri, Thomas (2014). Samarbeid mellom lærere og bibliotekarer. Borg, Elin; Drange, Ida; Fossestøl, Knut; Jarning, Harald (Red.). Et lag rundt læreren. En kunnskapsoversikt. s. 133-135. Arbeidsforskningsinstituttet.
http://www.udir.no/Upload/Forskning/2014/Delrappor

Eri, Thomas (2012). The best way to conduct intervention research: methodological considerations. Quality & Quantity: International Journal of Methodology. Vol. 47.
https://doi.org/10.1007/s11135-012-9664-9



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Eri, Thomas (2010). Eri, T. (2010). Skolebibliotek - samarbeid, planlegging og forankring. ISBN: 9788276490671. 45 s. Universitetet i Stavanger.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Eri, Thomas (2018). Teacher and librarian partnerships in literacy education: Contradictions, barriers and opportunities. 136 s. Faculty of Educational Sciences, University of Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Eri, Thomas ; Baltzersen, Rolf Kristian (2024). Bridging theory and practice through collective peer teaching in teacher education. ISCAR 2024. ISCAR.

Eri, Thomas ; Baltzersen, Rolf Kristian ; Æsøy, Knut Ove (2024). Lærerutdanning i krise. Tid for drastiske didaktiske grep?.

Baltzersen, Rolf Kristian ; Eri, Thomas ; Æsøy, Knut Ove (2024). Peer Teaching: Opportunites and Challenges in Teacher Education and Schools. Åpen gjesteforelesning. The Research Group on Peer Learning (GRAI).

Eri, Thomas (2022). Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen.

Baltzersen, Rolf Kristian ; Eri, Thomas ; Æsøy, Knut Ove (2022). Collective learning in teacher education. NERAconference 2022. University of Island.

Brøske, Brit Ågot; Eri, Thomas (2022). Creating space for transformative agency and development. A case study of cross-cultural partnership in music education between India and Norway. Music and Meaning, 29th EAS conference. EAS.

Eri, Thomas (2022). Space for transformative agency and development. A case study of cross-cutlural partnership on music education between India and Norway. Music and Meaning, 29th EAS conference. EAS.

Eri, Thomas (2022). Med rom for språklig og kulturelt mangfold. Webinar. Oslo kommune, Oslomet, UiO.

Eri, Thomas (2022). Anerkjennende pedagogikk. Kompetansepakke om kulturelt mangfold. Kunnskapsdepartementet.

Eri, Thomas (2020). Hvordan vi lærer nye ting er veldig ulikt. Finn ut hvordan du lærer best.
https://karriere360.no/artikler/hvordan-vi-laerer-





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.