Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Aksjonsforskning Flerkulturell pedagogikk Tverrfaglig samarbeid Kulturpsykologi Kritisk pedagogikk Sosiokulturell teori Interaksjonsanalyse Læring og undervisning Kulturhistorisk virksomhetsteori
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning «iPAR»
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale aktører i regionens grunnskolesektor
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eri, Thomas; Aas, Marit
(2020).
Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. kap. 5. s. 133-161.
Cappelen Damm Akademisk.
https://hdl.handle.net/10037/20233
Michelet, Simon; Eri, Thomas (2019). Kvalifisering for læreres yrkespraksis. Casebasert dialogseminar som strategi for å løfte grunnskolens klasserom inn i teoriundervisningen. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. Kapittel 14. s. 241-267. Universitetsforlaget.
Eri, Thomas; Michelet, Simon (2018). Mangfold og spenninger i lærerens praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Red.). Jeg er lærer. Kapittel 9. s. 175-190.
Eri, Thomas (2017). A multilingual book café at the school library: Contradictions between literacy discourses. Pihl, Joron; Kooij, Kristin Skinstad van der; Carlsten, Tone Cecilie (Red.). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. Chapter 8. s. 103-119. Brill|Sense.
Eri, Thomas; Pihl, Joron (2017). The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration. Educational Action Research . Vol. 25.
Michelet, Simon; Eri, Thomas (2016). Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 3.
Eri, Thomas
(2014).
Samarbeid mellom lærere og bibliotekarer.
Et lag rundt læreren. En kunnskapsoversikt. kapittel. s. 133-135.
http://www.udir.no/Upload/Forskning/2014/Delrappor...
Eri, Thomas
(2012).
The best way to conduct intervention research: methodological considerations.
Quality & Quantity: International Journal of Methodology
.
Vol. 47.
http://hdl.handle.net/10642/1139