English version
Torill Vist

Torill Vist

Fagfelt

Musikk   Kunstbasert forskning   Barnehagelærerutdanning   Musikkpedagogikk og kunstfagdidaktikk

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Levende Kulturarv

    I prosjektet Levende Kulturarv er vi særleg opptatte av korleis musikk, i form av tradisjonelle og nye songar, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærarutdanninga.

Vitenskapelige publikasjoner

Vist, Torill (2025). Ti år med Ludt og Lillebror: Poetiske skriveprosesser i forskning, undervisning og kunstnerisk virke. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/ar.5620

Vist, Torill ; Schei, Tiri Bergesen (2024). Narratives on Amateur Singers: Dialogues About Voice Shame and Resilience. Schei, Tiri Bergesen; Holdhus, Kari Mette; Ehrlich, Amira (Red.). Methodological Musings: Thinking with Narrative in Music Education Research. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-67965-0_6

Vist, Torill ; Holdhus, Kari Mette (2023). ‘We cannot afford outsiderness’ : Inclusion, sustainable development and arts education. Nordic Journal of Art & Research (A & R). Vol. 12.
https://doi.org/10.7577/ar.5083

Vist, Torill (2023). Research from the eye of the hurricane : Slow sensitivity as resilient re-engagement in research after physical trauma. Landscapes: the arts, aesthetics, and education. Vol. 36.
https://doi.org/10.1007/978-981-99-6277-8

Vist, Torill (2022). Fortellinger om samsang – fellesskap i og mellom generasjoner. MusPed:Research. Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/noasp.162.ch13

Winger, Nina ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Blikk for barn. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 11-30. Fagbokforlaget.

Gulpinar, Tona ; Hernes, Leif ; Vist, Torill (2019). Estetisk læring i et kunstpedagogisk perspektiv : en artikkel om kunstneriske møter. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 123-140. Fagbokforlaget.

Hernes, Leif ; Vist, Torill ; Winger, Nina (2019). Blikk for barn. ISBN: 9788245023947. 227 s. Fagbokforlaget.

Vist, Torill ; Os, Ellen (2019). Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups. Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X19828785

Vist, Torill (2019). Estetisk læring, også på norsk?. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 105-122. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Vist, Torill (2001). Tangentkista 2. 64 s. Musikk-Husets Forlag A/S (M-H. 3000 ISMN M- 2610-1705-3).
http://www1.his.no/vit/lu/t-vist/tangentkista.htm

Vist, Torill (2001). Tangentkista 1. 66 s. Musikk-Husets Forlag A/S.
http://www1.his.no/vit/lu/t-vist/tangentkista.htm



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Kulset, Nora Bilalovic; Vist, Torill ; Selvik, Randi Margrete (2017). Musickhood: Om verdien av musikalsk kapital og musikalsk trygghet i væremåten hos voksne i flerspråklige barnehager: En selvstudie av egen musikkpraksis. ISBN: 9788232624430. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Vist, Torill (2009). Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse. ISBN: 9788278530597. Norges musikkhøgskole.

Vist, Torill (2000). Gitar i barnehage og småskole. 53 s. Universitetet i Stavanger.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Living as an a/r/tographer–A Nordic perspective. An introduction to part 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Å leve som a/r/tograf –Et nordisk perspektiv Introduksjon til del 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Vist, Torill ; Lang-Holmen, Pia Kristine (2024). Kunstnar, forskar og utdannar – nordisk tidsskrift gir artografen plass.

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Å leve som a/r/tograf - et nordisk perspektiv: Introduksjon. VIS – Nordic Journal for Artistic Research. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Vist, Torill ; Solheim, Bodvild (2024). Musikk og følelser.

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Living as an a/r/tographer —A Nordic perspective: Introdution. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Gunnarsdóttir, Lovísa Osk; Vist, Torill (2024). When the bleeding stops.

Heggebø, Siri; Øyum, Renate; Vist, Torill (2024). Jubileumskoreografi - Rueda.

Vist, Torill ; Holdhus, Kari Mette (2024). Walk-along narratives on social inclusion/exclusion.. Narrative inquiry as walk-along methodologies Stories on social sustainability, multiple and dissonating. NIME 9: Narrative Inquiry in Music Education 2024. Dublin City University.

Gunnarsdóttir, Lovísa Osk; Vist, Torill (2023). When the Bleeding Stops.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.