Portrett av Henrik Holm.

Ny antologi utforskar rolla til estetiske fag i samfunn og skole

Korleis kan dei estetiske faga vere med på å utvikle evna elevane har til sjølvstendig og kritisk tenking?

I den ferske tverrfaglege antologien “Estetiske fag i samfunnet”, svarer fagmiljøet sjølv på det. 15 av forfattarane er frå Institutt for estetiske fag. Med seg har dei kollegaer frå lærarutdanninga og produktdesign ved OsloMet, og dessutan Universitetet i Oslo, Høgskulen på Vestlandet, Noregs musikkhøgskole og Steinerhøgskulen.  

Antologien blei publisert denne veka, på Cappelen Damm Forskning.  

Utforskar rolla til faget i samfunnet 

– Bidraga viser noko av spennvidda i forsking på estetiske fag i samfunnet, fortel førsteamanuensis i pedagogikk og professor i filosofi, Henrik Holm.  

Han er redaktør av boka saman med universitetslektor Anastasiya Alexeeva. Boka er forankra i forskingsgruppa “Utdanning og samfunn” ved OsloMet, som Holm leier.  

– Eg tok initiativ til denne antologien fordi eg meiner estetiske fag reflekterer samfunnet på interessante og svært ulike måtar.  

Portrett av Anastasiya Alexeeva.

Anastasiya Alexeeva er den andre redaktøren av antologien Estetiske fag i samfunnet. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Estetiske fag i skolen 

I antologien er estetiske fag i skolen eit møtepunkt for kritisk refleksjon i samfunnet. Forfattarane meiner at skolen som den største samfunnsinstitusjonen i landet, kan sette fruktbare premissar for ein refleksjonsprosess der estetiske fag og samfunnsutviklinga kan sjåast i lys av kvarandre. 

– Med antologien utforskar vi breidda i estetiske fag og korleis dei taler inn i samfunnet i dag, forklarer Holm. Samtidig ønsker vi at ulike estetiske praksisar skal settast inn i ulike teoretiske perspektiv.   

– Vi vil også snu på det: Kva bilde av samfunnet blir spegla i estetiske fag, og korleis arbeider skolen med desse?  

Alle bidraga står i større eller mindre grad i kontekst av pedagogiske formidlingsprosessar innanfor estetiske fag, forklarer redaktøren. 

Ein del av livet 

– Kva slags plass har dei estetiske faga i samfunnet?  

– Estetiske fag er ein naturleg del av skolekvardagen, men det blir ofte stilt spørsmål til kor viktig dei er. Estetiske fag må liksom kjempe for eksistensretten sin.  

– Samtidig er estetiske fag ein del av samfunnet. Eg tenker på kulturlivet, design, handverk og digitale medium. Estetikk er ein del av korleis vi lever, understrekar Holm.  

I antologien kjem mange ulike perspektiv fram.   

– Bidraga får tydeleg fram at å jobbe med estetiske fag i skolen handlar om kreativitet, sjølvstende og evne til å sjå korleis vi heile tida blir utfordra av estetiske objekt i samfunnet.   

– Samtidig får antologien forhåpentleg fram at estetiske samfunn alltid treng ein teoretisk, kritisk refleksjon for å ikkje falle for ideologiske føringar i samfunnet.  

Lang prosess 

Arbeidet med antologien har tatt to år.  

– Det er ein lang prosess frå prosjektidé til realisering og kontakten med forfattarar, forlag og fagfellar krev mykje tid.  

– Det er godt å ferdigstille prosjekt, og den spontane og breie begeistringa antologien har utløyst er gledeleg, smiler Holm.  

Han synest det har vore spesielt givande å sjå korleis forfattarane har behandla med innspelet til fagfellane.  

– Og samarbeidet med Cappelen Damm Forskning er alltid inspirerande.   

Portrett av Liv Dahlin.

Liv Dahlin, instituttleiar ved Institutt for estetiske fag på OsloMet. Foto: Sonja Balci

Viktig med forsking på estetiske fag 

Instituttleiar Liv Dahlin ved Institutt for estetiske fag er ein av dei som er begeistra over antologien.  

– At han kjem no passar heilt perfekt som ein inngang til det store 150-årsjubileet vårt, smiler ho.  

– Det er ein fryd at instituttet har så mange kompetente fagfolk som tenker nytt og innovativt om estetiske fag i samfunnet. Og det gleder meg å sjå at fleire har skrive saman.   

– Antologien har mykje å seie for den ferske forskingsgruppa «Utdanning og samfunn». Boka er eit grunnlag for vidare arbeid med forsking på estetiske fag i eit utdannings og samfunnsperspektiv, meiner instituttleiaren. 

– Det er ikkje sjølvsagt å få gitt ut ein antologi på Cappelen Damm Forskning, så stor takk til redaktørane for eit solid og grundig arbeid gjennom heile prosessen.  

– Antologien viser kor viktig det er med forsking på og innanfor estetiske fag.  

Verktøy i skole og akademia 

Redaktør Holm håpar kollegaer vil bruke antologien i praksis og at studentar vil ha glede av den – og at antologien kan gi noko til alle som jobbar med estetiske fag, om det er i akademia, kulturlivet eller skolen.  

–  Samtidig håpar eg den kritiske vinklinga kan vere inspirerande for vidare refleksjon i estetiske fag og samfunn. Å vere kritisk er ikkje noko ein berre er, det må øvast på og prøvast ut. Slikt sett er antologien også litt eksperimenterande i stilen.  

– Og å vere kritisk betyr ikkje å vere snusfornuftig, men å kunne skilje mellom ting. Kan antologien bidra til evna til distinksjon og differensiering, blir eg glad, avsluttar Holm. 

Lenker

Her finn du antologien Estetiske fag i samfunnet (press.nordicopenaccess.no)

Les om forskingsgruppa Utdanning og samfunn

Publisert: 09.09.2025 | Hilde M. Kringeland | Foto av Henrik Holm: Skjalg B. Vold.